Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27
    Team: R Havsfiskeklubb
    Sponsrad av: The Nobrainian Institute
    Fotoalbum: Lnk hr
    Upplagda PB:n: Lnk hr
    Placering i ligan: Lnk hr

Rekord: Ja, tack!

Sir Fish-a-lots avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    4 484
    Gilla
    1 819
    Gillad 2 111 gnger i 995 inlgg

Spvrd och smreparationer

Rullvrd knner varje seris sportfiskare till.

Finns det ngon form av spvrd? (Skriv grna i trden om hur ni skter om era spn).

Nu till de tv frgestllningar som fick igng mig:

1. Finns det ngon "quick fix" fr sm skrap och sprickor i lacken vid lindningarna?

2. A. Hur frschar man upp ett foamhandtag? (Tnker inte p tvtt fr det har jag koll p. Tnker p en motsvarighet till att slipa korkhandtag).
    B. Hur byter man ett utslitet foamhandtag?
    Man lever inte fr att fiska - man fiskar fr att leva!

Rekord: Gs 6100

Gddhngkes avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    39
    Inlgg
    1 282
    Gilla
    61
    Gillad 94 gnger i 61 inlgg

2: Om du vill byta hela foamen r det nog lite pill som vntar men inte omjligt. Plocka av butten och skr ett snitt p lngden lngs hela handtaget och skala/bryt av bitar. Det sitter som fan ska du veta. Det kommer vara massor med lim- och foamrester p klingan som du fr skrapa/slipa av frsiktigt. Sedan r det bara att forma till ett nytt handtag av ny, frsch EVA och fila upp innerdiametern p handtaget och kladda dit ordentligt med epoxi p klingan och trycka dit handtaget. Sist trycker du dit butten igen och sedan r det klart.

Revs avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    187
    Gilla
    12
    Gillad 106 gnger i 50 inlgg

1 en quick fix kan bara en transparent en komponent lack. Ta bort ls lack om det r ngon. Putsa lacken med fin stlull eller fint vtslippapper innan du penslar p enkomponentslacken.
    2a. Om det r tryckmrken i formen. Om tex spt legat mot en kant hela vintern s det blivigt som en skra eller hl dr foamen r intryckt (inte skadad) s kan man tydligen d ut det genom att ta fram vattenkokaren. Koka upp vatten och hlla p foamen. D ska foamen svlla ut till sin ordinarie form. JAG har inte testat men sett en film nr de gr det.
    2B. Ls inlgget ovan. Samma stt som att byta korkhantag. Skillnaden r just bara materialet.
    http://uniquerods.se/
    Besk grna min Facebook
    eller min Instagram fr mer bilder

Sir Fish-a-lots avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    4 484
    Gilla
    1 819

Tack fr alla tips. Vissa saker hade jag en hum om men det r bst att hra med erfarna spfixare.

Tv funderingar till:
    Om man har ett sp med glansig (lackad) klinga och den blir matt/smrepig. Finns det d ngon splack i sprayform att tillg?

Om en ganska stor bit av lacken vid en lindning spruckit och flagat av... kan man d bara pensla p splack dr lindningstrden r bar och det blir snyggt eller mste man slipa ner lite i kanterna fr att f den nya lacken att fsta?
    Senast redigerat av Sir Fish-a-lot den 2015-04-17 klockan 18:37.

Sponsrad av: Banken

Rekord: snart

Exxets avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ålder
    59
    Inlgg
    3 006
    Gilla
    1 297
    Gillad 2 022 gnger i 898 inlgg

Spvrd ! faktiskt frst dom senaste ren som jag utfrt ngot som kan liknas vid spvrd.

Det jag gr ibland r att tvtta korken med ljummet spvatten och Scotchbrite. blir fint. Har flera spn som korken kt bitar ur d jag fiskar i minusgrader. Korken blir fuktig med vatten i sm porer mm vilket fryser och sprnger bitar ur korken. Av den anledningen har jag provat att frsegla korken med avsedd korkolja eller vad det nu r. Verkar ha gett effekt faktiskt. Brukar ven torka av klingan d och d. Hlla bort saltavlagringar som frter och nter och hjlper solen att g hrt t klingan. Thats it . . . ngon annan vrd gr d inte jag.

vriga du nmner r av typen reparationer. Och det jag inte riktigt lst n r hur jag ska fixa dom bitar som rykt i korken. Typ spackel eller skra ut och limma i ny korkbit ?
    Det finns tv ting som r ondliga - universum och mnniskans dumhet, Men nr det gller universum r jag inte helt sker. [Albert Einstein]

Att klaga r som att sitta i en gungstol du har ngot att gra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

6. Fljande anvndare gillar Exxet fr detta inlgg:

Sir Fish-a-lot (2015-04-18)

Sir Fish-a-lots avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    4 484
    Gilla
    1 819

Exxet, du har rtt. Trden borde snarare heta "Spvrd och smreparationer".
    Fr sjlva vrden r ju att spet tvttas av efter fiske i mer salthaltigt vatten. Vid fiske i stvatten rcker det att d och d torka av spet med en fuktad trasa.

Kork har jag aldrig behvt laga men smsprickor skulle jag anvnt filler till och strre "hl" skulle jag fyllt med ny kork. Frgan r bara vilket lim som r vettigast...

Ett tips har jag testat idag.
    Jag hllde kokande vatten p foamen p ett nyligen infrskaffat begagnat sp (Savagear Titanium Spin 9" 6' 12-36 gram).
    Den ser ut som ny, trots att den var lite repig!

Man sg verkligen hur foamen svllde i kontakt med vattnet men p en sekund terfick sin ursprungliga form.
    Senast redigerat av Sir Fish-a-lot den 2016-12-04 klockan 11:35. Anledning: Fel siffra.

8. Fljande anvndare gillar Sir Fish-a-lot fr detta inlgg:

Sikkfisk (2015-04-18)

Sponsrad av: Banken

Rekord: snart

Exxets avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ålder
    59
    Inlgg
    3 006
    Gilla
    1 297
    Gillad 2 022 gnger i 898 inlgg

Min avsikt var definitivt inte att mina ord skulle kopplas till trdmnet. Ordet "SPVRD" r kort koncist och inbegriper ven att repa. Det jag kom att tnka p nu var en annan trd om hur man frvarar spna. Det r ju ocks en form av vrd.

Tyvrr s tillhr jag den gamla skolan och har svrt att lra om. Man stller helt sonika alla spn om varandra lutandes in i ett hrn. Dr str dom ltt bjda i toppen r efter r frutom nr dom fiskas. Kanske inte s bra.
    Det finns tv ting som r ondliga - universum och mnniskans dumhet, Men nr det gller universum r jag inte helt sker. [Albert Einstein]

Att klaga r som att sitta i en gungstol du har ngot att gra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Team: SjRva

Jefvelbergs avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ålder
    35
    Inlgg
    1 505
    Gilla
    1 254
    Gillad 701 gnger i 375 inlgg

Nr ni pratar om skadad kork kom jag o tnka p ett klipp jag sg, troligen p stora videokanalen.. Dr togs helt enkelt det skadade bort. En ny ring delades p mitten och fogades ihop runt klingan igen.

11. Fljande anvndare gillar Jefvelberg fr detta inlgg:

Cyaneus (2015-04-18)

Revs avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    187
    Gilla
    12
    Gillad 106 gnger i 50 inlgg

Citat Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlgg
    Tv funderingar till:
    Om man har ett sp med glansig (lackad) klinga och den blir matt/smrepig. Finns det d ngon splack i sprayform att tillg?

Om en ganska stor bit av lacken vid en lindning spruckit och flagat av... kan man d bara pensla p splack dr lindningstrden r bar och det blir snyggt eller mste man slipa ner lite i kanterna fr att f den nya lacken att fsta?
    Jag knner inte till ngon sdan lack p sprayburk. Ta en lite strre pensel n vanlig lackpensel till spbyggnad. Sen penslar du p spbyggnadslacken frn sida till sida tunt under tiden som du snurrar spt. S blir det tunt och fint om du r noggran. Tnk p att ragga upp klingan med fint vtslippapper innan du brjar pensla bara.

Ta bort all ls lack och ragga upp lacken som r kvar innan du lgger p ny lack. D kommer alla skarvar frn gamla lacken frsvinna. Och i och med att du slipar till den gamla lacken s fster den nya mycket bttre.
    http://uniquerods.se/
    Besk grna min Facebook
    eller min Instagram fr mer bilder

13. Fljande anvndare gillar Rev fr detta inlgg:

Sir Fish-a-lot (2016-11-07)

Sir Fish-a-lots avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    4 484
    Gilla
    1 819

Nu har jag inte enbart vrdat mina spn utan r i full gng med att frlnga ett bakhandtag p ett sp... men det r inte frdigt n.

Det finns dock ett tips som jag redan nu kan dela med mig av.

Om ni har ett sp med sprucken/dlig kork s r det ju rtt tidsdande att byta ut korken.
    En bra och hllbar lsning r det material som anvnds till handtagen p karpspn - shrink tube. Det r helt enkelt estetiskt tilltalande krympslang i jumboformat.

Det gr att hitta produkten p E-bay (sk: "shrink tube" under kategorin sport eller testa med "rod wrap shrink" och liknande sprkliga avarter).

Jag vet att mnga svr ver den usla kork som sitter p ldre spn frn Svartzonker (ABU) och hr kan ni se skillnaden:
    Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	IMG_1396.jpg
Visningar:	121
Storlek:	951,3 KB
Id:	91161

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmrken

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •