Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Reg.datum
    Aug 2015
    Gilla
    0
    Gillad 1 gång i 1 inlägg

I valet och kvalet angående lina

Hej!

Detta är mitt första inlägg borträknat presentationen.
    Ialalfall så håller jag på och funderar på att byta lina. Dock är jag osäker på vilken då spunnen exempelvis fireline har fördelen med att den är stum och har mindre linminne mot en nylonlina. Men som jag förstått så slits den desto fortare. Sedan minns jag ju Plus lintest där de spunna inte fick så höga betyg. På det köpte jag en Spiderwire på en marknad för länge sedan och den var jag allt annat än nöjd med. Räckte med att jag fick bakslag på rullen så small den av. Så är i lite valet och kvalet då annars verkar folk hylla den spunna.
    Senast redigerat av Raggarbergman den 2015-08-16 klockan 13:42.

Bowens avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ålder
    39
    Gilla
    815
    Gillad 463 gånger i 270 inlägg

Citat Ursprungligen postat av Raggarbergman Visa inlägg
    Hej!

Detta är mitt första inlägg borträknat presentationen.
    Ialalfall så håller jag på och funderar på att byta lina. Dock är jag osäker på vilken då spunnen exempelvis firewire har fördelen med att den är stum och har mindre linminne mot en nylonlina. Men som jag förstått så slits den deso fortare. Sedan minns jag ju Plus lintest där de spunna inte fick så höga betyg. På det köpte jag en Spiderwire på en marknad för länge sedan och den var jag allt annat än nöjd med. Räckte med att jag fick bakslag på rullen så small den av. Så är i lite valet och kvalet då annars verkar folk hylla den spunna.
    Bortsett från visst "specialfiske" och vissas övertygelser så kan man nog hävda att flätad lina vida överstiger nylon. Köp en bra och rund lina som tex powerpro tex. Och fiskar du där det är stenigt osv så ha en tafs på nån meter närmast betet av nylon eller flourcarbon, så håller det bättre mot slitage.
    Jag har i princip alltid en tafs av nylon eller FC påknutet på flätlinan när jag fiskar.
    Men håll dig undan från billiga nonamemärken, dom kan vara bra, men man vet aldrig. Fireline (platt) eller powerpro (rund) är bra linor tex.

Sen kan fler saker spela in, tex en vass "grad" i en spöring kan ha sabbat din lina förra gången.
    Man kan kolla sina ringar med en damstrumpa tror jag, man drar igenom den och ser så inget fastnar typ.
    Senast redigerat av Bowen den 2015-08-16 klockan 13:01.
    "Ett tecken på att du är intelligent är att du alltid undrar. Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra"
    -Okänd

Sponsrad av: Mig själv

jimmy85s avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Gilla
    272
    Gillad 404 gånger i 286 inlägg

Fireline rekomendera ja inte om de e till multirulle. De linor ja kört mest med är power pro,sufix o tuf-line. Alla 3 tycker jag e riktigt bra. Den sistnämnda har ja på mina rullar nu. Den är nästan 50:- billigare än de andra.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Reg.datum
    Aug 2015
    Gilla
    0
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Kan tillägga att den spiderwirelinan jag köpte (det var den där spindeln iallafall på den som är en haspelrulle på) var så pass att jag kunde dra av den med ren skär styrka. Men kan ha varit ett parti som sluppit igenom slutkontrollen med. och det är haspelspö som jag använder. En Cardinal Pro T3000F som jag köpte för länge sedan som funkar fint än idag. Jag har alltid en såndär tafs på linan längst ut så inte fisken ska kunna bita av linan exempelvis gäddor. Dock har jag lite problem med motoriken delvis för min reumatism gällandes knutar så skarva linor är inte min melodi. Kör alltid palomaknuten på mina beten då den är stark och även lättsam att göra då det är dubbellina och en kärringknut samt trä betestafsen genom öglan. Gillar beteslås just av den andleningen. Så blir ju lite att den lina jag köper spolar jag då på och har enbart på rullen.

Har kikat på multirullar exempelvis ambasadeurserien men jag är insjöfiskare från strandkant/brygga och de är lite mer för trolling och havsfiske som jag fattat det.

Bowens avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ålder
    39
    Gilla
    815

Jag hade en spiderwire med en gång som var helt kass, kanske har dom problem med sin kvalitetskontroll eller att det finns piratkopior på villovägar eller nåt?
    En flätlinan i typ 0,15 eller nåt sånt drar man inte av bara sådär, man skär sig ordentligt först.
    "Ett tecken på att du är intelligent är att du alltid undrar. Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra"
    -Okänd

Sponsrad av: Mig själv

jimmy85s avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Gilla
    272
    Gillad 404 gånger i 286 inlägg

Jag har haft spiderwire på en del rullar utan problem faktiskt. Så de verka ju som deras linor är ojämna i kvaliten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Bowens avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ålder
    39
    Gilla
    815

Har ett eget problem nu med faktiskt, spann på ny lina på min revo stx förra veckan, sedan dess har jag kastat bort 7-10 beten med lekanden osv.
    Tänkte först att det var det nya spöt jag inte riktigt behärskade, men det var samma med två andra jag hade med. Sen tänke jag på tillfälligheter... (Självkritisk ja)
    Men efter kortis i eftermiddags och linbrott efter ett par kast så kommer jag gå tillbaka till butiken med linan.

Butikskillen talade sig varm om både spöt jag köpte (dom hade inget annat hemma) och linan han tyckte jag skulle ta (climax tror jag han sa att det va) han ryckte jag skulle gå upp från 0,12 till 0,14 med eftersom jag använde rullen ganska alloround typ.

Men nej, skitlina. Får bytas!
    Senast redigerat av Bowen den 2015-08-16 klockan 19:41.
    -Okänd

Reg.datum
    Aug 2015
    Gilla
    0
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Har ett eget problem nu med faktiskt, spann på ny lina på min revo stx förra veckan, sedan dess har jag kastat bort 7-10 beten med lekanden osv.
    Tänkte först att det var det nya spöt jag inte riktigt behärskade, men det var samma med två andra jag hade med. Sen tänke jag på tillfälligheter... (Självkritisk ja)
    Men efter kortis i eftermiddags och linbrott efter ett par kast så kommer jag gå tillbaka till butiken med linan.

Butikskillen talade sig varm om både spöt jag köpte (dom hade inget annat hemma) och linan han tyckte jag skulle ta (climax tror jag han sa att det va) han ryckte jag skulle gå upp från 0,12 till 0,14 med eftersom jag använde rullen ganska alloround typ.

Det är som det var med den där Spiderwirelinan jag hade. Blev det bakslag riktigt hörde jag hur linan brast med ett snäpp följt av ett plupp och då är jag ändå hörselskadad. Miste två stycken fina spinnare bland annat som man kunde byta ut skeden på. Vill även minnas på PLUS lintest där de testade linorna så var spiderwiren den som gav upp först. Därav anledningen till att jag startade tråden just för att veta om jag ska ge spunna linor en ny chans och det var ett måndagsex jag hade eller om jag ska fortsätta med nylon. Sedan kan det kanske ha påverkat något att jag under den perioden körde med ett teleskopspö. Just nu kör jag med ett rätt kort och relativt stumt spö som jag fick som premie då jag gick med sportfiskarna för många år sedan.

Reg.datum
    Aug 2015
    Gilla
    0
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

Det är som det var med den där Spiderwirelinan jag hade. Blev det bakslag riktigt hörde jag hur linan brast med ett snäpp följt av ett plupp och då är jag ändå hörselskadad. Miste två stycken fina spinnare bland annat som man kunde byta ut skeden på. Vill även minnas på PLUS lintest där de testade linorna så var spiderwiren den som gav upp först. Därav anledningen till att jag startade tråden just för att veta om jag ska ge spunna linor en ny chans och det var ett måndagsex jag hade eller om jag ska fortsätta med nylon. Sedan kan det kanske ha påverkat något att jag under den perioden körde med ett teleskopspö. Just nu kör jag med ett rätt kort och relativt stumt spö som jag fick som premie då jag gick med sportfiskarna för många år sedan.

Reg.datum
    Jul 2014
    Gilla
    83
    Gillad 153 gånger i 108 inlägg

Det här är ju lite som religion. Men för min del så testade jag flätlina för ett antal år sedan. Aldrig att jag skulle gå tillbaka till Nylon igen.
    Har spolat på Nanofil på lillhaspeln nu och det fungerar bra det med. Än så länge ivf. Fireline fungerar ju för de flesta på hasplarna, även på min gammelhaspel. Så den kan ju vara en möjlig kandidat att kika på.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

1. Berkley Phazer II multi eller spinn, valet o kvalet.
    Av ABergstrom i forum Spinnfiske - Utrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 17:40
  2. I valet och kvalet, Gädda och Havsöring. Total förvirring. =)
    Av kenta_85 i forum Flugfiske - Utrustning
    Svar: 136
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 18:19
  3. Valet och kvalet..?
    Av prorocket i forum Allmänt om fiskebåtar och fiskekajaker
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 11:15
  4. Jerkbaitspö, står i valet och kvalet.
    Av Qunni i forum Spinnfiske - Utrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 17:54
  5. Valet av lina
    Av marma^pike i forum Linor
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 21:21

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar