Sidan 1 av 14 1234511 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 133

Fotoalbum: Lnk hr
    Upplagda PB:n: Lnk hr
    Placering i ligan: Lnk hr

Monkeys avatar
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    1 131
    Gilla
    424
    Gillad 622 gnger i 370 inlgg

Gddspn en trd om gddpkar, pinnar och kanske kvastskaft

Gddfisket i Sverige r sdr smpopulrt och nya trdar om vilken utrusning man skall kpa fr att fiska sina buster jerks, pigshads och mcrubbers eller vad som r trendigt fr dagen r vanligt frekommande hr p fiskesnack s mitt ml r att nu samla information och enkelt kunna dela den med folk som har funderingar i detta fall om gddspn.

Detta r inte Monkeys gddsp trd utan skriv vad ni vill och dela med er av information som ni tror andra kan ha nytta av infr stundade kp eller intressant lsning om gddspn. Lngder, lngd p bakhandtag, rekommenderad kastvikt och faktiskt bekvm kastvikt, vad/vilka beten/tekniker tycker du spt passar fr? Ja listan kan gras lng p saker vi kan prata om gllande vra redskap.

Vad tycker jag d r ett gddsp pratar vi om att sp kan fnga gdda eller att det r bttre till riktat fiske efter gdda? I denna trd tycker jag vi hller oss till spn som r bra till riktat fiske efter gdda med gddbeten allt frn 35grams atom till bulldawg super magnum. Vill ni sedan diskutera hur era 10-30spn och ul utrustningar med 7grams reflex r det bsta r ni vlkomna att start en egen trd och kladdda inte i denna d det inte r syftet.

Jag kommer uppdatera trden och inlggen eftersom s det frhoppningsvis kommer finnas aktuell information p frsta sidan.

Frtydliganden

1oz=28gram
    1fot=30,48cm
    12 tum p 1fot
    1tum=2,54cm

Spn beskrivs med och fot och antalet tum inte som vi med det metriska sytemet med komman dvs 8'6=8fot 6tum eller 259,1cm/2,59m.

En hjlp p vgen med hur sp aktion fungerar
    Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	power-action-chart.png
Visningar:	323
Storlek:	43,0 KB
Id:	90428

Bild tv olika rullfsten vers r en grvre Fuji kopia och det nedre r ett Fuji palm support casting reel seat

Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	triggers.jpg
Visningar:	62
Storlek:	674,6 KB
Id:	92059

/Apan

PS. Utan er input och engagemang s kommer trden d ut.
    Senast redigerat av Monkey den 2017-02-03 klockan 04:41.

2. Fljande 13 anvndare gillar Monkey fr detta inlgg:

Classe69 (2016-10-13), Espen (2016-10-13), FiRRe DiRRe (2016-12-10), Fisktutte (2016-10-12), Gdd-jos (2016-10-12), jbphotose (2016-10-13), Junk0ne (2016-10-20), lekzen (2017-03-24), niinmita (2016-10-13), Sir Fish-a-lot (2016-10-16), Superdif (2016-10-13), tonyex (2016-10-16), trigger (2017-02-16)

Monkeys avatar
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    1 131
    Gilla
    424
    Gillad 622 gnger i 370 inlgg

Spinn

Abu Garcia Svartzonker
    Lngd: 8'6ft/259cm 2delat
    Kastvikt: 40-140g
    Vikt: ?
    Bakhandtag: Kork split-grip, lngd 43,5cm

Bft Roots 7'9

Gunki Shigeki Pike Addict C 230 X X XH

Illex Ashura Power Game Special

Illex Delivrance Ashura B 250 XXH The Wild Dog

Okuma EVX Musky XH
    Lngd: 8'6ft/259cm 1 delat (teleskopiskt 211cm ihopskjutet)
    Kastvikt: 4-12oz 112-336g (60g>2??g)
    Vikt:
    Bakhandtag: kork split-grip 42cm

Shimano Yasei Pike XH 8'3

St Croix Legend Tournament Bass Swimbait
    Lngd:
    Kastvikt:
    Vikt:
    Bakhandtag:

St Croix Legend Tournament Musky Downsizer
    Lngd: 7'3ft/220cm i 1 del
    Kastvikt: 3/8-3
    Vikt: helkork 188gr split-grip 193g
    Bakhandtag: Helkork 32cm eller split-grip 37cm

Downsizer, TopNTail och Long Rangern r 3 spn som r ganska lika varandra. Enkelt sett s r 7'3 lite styvare och har en mindre knslig topp, 8'6 r mer fljsamt och har en knsligare topp samt djupare aktion p.g.a. sin lngd medans 8fotaren ligger dr i mitten.

Dowsizern pallar ltt beten uppt 120gram och r utmrkt ven till jerkbaits pga dess mindre knsliga topp.
    Top N Tailen r lite mer flexibelt i toppen och passar drfr bttre till gummin och rullande wobblers.
    Long Ragner pga dessa mjuka topp r bra till strre spinnare och mer hrdslende wobblers s spt inte frstrr gngen eller trttar ut dina nvar.

Alla tre r utmrkta allt i allo spn fr vrt gddfiske sedan beror det p vad du gillar lngd och aktions mssigt.

St Croix Legend Tournament Musky Top N Tail
    Lngd: 8fot/244cm i 1 del
    Kastvikt: 3/8-3oz, 21-85g
    Vikt: helkork 216g, split-grip 202gr
    Bakhandtag: Helkork 37cm eller split-grip 40,5cm

St Croix Legend Elite Musky LEM80MHF
    Lngd: 8fot/244cm
    Kastvikt: 3/8-3oz, 21-85g (28-150g ish)
    Vikt: 196g
    Bakhandtag: kork split-grip 39cm spt har palming grip s man har handen framfr triggern och inte bakom.

En finare variant av Top N Tail spt frn St Croix med lite finare komponenter och lgre vikt. Spt r snabbt och toppigt s det laddar bra ven med lite lttare beten och gr man upp i vikt vikt kastar det lika bra fast det laddar djupare in klingan. D spt inte r extremt t ngot hll s passar det till det mesta som wobbler, gummin, tailar och spinnare (dubbla 10 r max) att f gng p lttare sida sida beten ssom buster jerk r inte heller ngot problem.

St Croix Legend Tournament Musky Long Ranger
    Lngd: 8'6ft/259cm i 1 del
    Kastvikt: 3/8-3oz, 21-85g
    Vikt: helkork 238g, split-grip 213g
    Bakhandtag: Helkork 37cm eller split-grip 43cm

St Croix Legend Tournament Musky Sling Blade

Westin/Edge Dynamic Powercast
    Lngd: 8'6ft/259cm, 2 delat
    Kastvik:t 60-180 (40-100ish)
    Vikt: 225g
    Bakhandtag: Helkork, lngd?

Powercast spt gr att kasta 130gram med men inte bekvmt enligt mig och mnga andra det trivs bst uppt en 100gram. Spna r inte jnke snabba eller grova lite mer "gammaldags" s lngsammare och inte extrem ryggrad.

Svartzonker Black Series

McTail n Glides

Lngd: 7'2
    Kastvikt: 40-150
    Vikt: 218gram?
    Bakhandtag:

McRubber n Tails
    Lngd: 8'3
    Kastvikt: 40-150gr
    Vikt: 257-285?
    Bakhandtag:40,5cm

Heavy Duty
    Lngd: 9'1
    Kastvikt: >16oz
    Vikt: 365gr
    Bakhandtag: 46cm

Westin W3 Powercast
    Se Dynamic Powercast fast 8'3/251cm lngt och eva handtag.

Westin W8 Powercast-T
    Lngd: 8'6ft/259cm
    Kastvikt: 40-130g (30-100g)
    Vikt:
    Bakhandtag: Helkork

Lyx varianten av de populra dynamic powercast spna med liknade egenskaper och finare komponenter.

Westin Dynamic Powershad Spinnsp
    Lngd: 8'6ft/159cm, 2 delat
    Kastvikt: 60-180 (40-130/150ish)
    Vikt: ?
    Bakhandtag: helkork, lngd?

Spt har en mjuktopp fr jiggfiske med gddgummin men laddar ven bra vid lgre vikter pga detta nedt s har klingan mer kraft. Spt r verklassat som alla Westin spn.

Westin W4 Monsterstick 7'9

Haspel

Shimano Biomaster Select Shad
    Lngd: 8'6ft/259cm
    Kastvikt: 45-135g (45-120g ish)
    Vikt:
    Bakhandtag: Eva split-grip 47cm

Fladen Vantage Predator

St Croix Avid 9HF

Edit: Fler spn jag vet brukas av gubbs hr p FS var inte rdda tyck,skriv och hjlp folk till rtt sp.
    Senast redigerat av Monkey den 2017-03-18 klockan 11:23. Anledning: Mer spn

4. Fljande 3 anvndare gillar Monkey fr detta inlgg:

Fisktutte (2016-11-20), Gdd-jos (2016-10-13), jbphotose (2016-10-15)

Espens avatar
    Reg.datum
    Aug 2016
    Inlgg
    35
    Gilla
    23
    Gillad 19 gnger i 14 inlgg

Fr den som vill ha ett haspelsp under 1000kr kan jag rekommendera Fladen Vantage Predator 120g kastvikt. Kpte ett snt nr Huntyardberras hade nn drive fr 299kr(!!) fr ja behvde ett sp snabbt till min Revo ins40 och de har blivit kvar. Kastar McTail's och McRubber utan problem och utan att knnas som en stubbe, vger knappt ngot heller!

Handlade ett SZ signature 8'6 spinnsp nu i veckan men inte hunnit testa de n s terkommer med feedback!

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    2 067
    Gilla
    1 044
    Gillad 675 gnger i 455 inlgg

Westin Dynamic Powershad Spinnsp 8,6 fot XXH 60-180 g. "Klassiskt" snyggt sp med lngt bekvmt bakhandtag, ok lngd p frmre handtag. "Progressiv" aktion som man sger fast med klart mjukare topp, "ondigt" mjuk, n mina andra spn med liknande, ngot lgre klassning, ganska styv bottendel. Den mjuka toppen gr dock att ven 30-35g laddar spts vre del rimligt.

verklassat dvs klarar (nog) inte 180g, krt ca 130-140g utan problem men frgan r om jag inte omedvetet fegar lite nr jag laddar efter att ha lst att sptoppen gtt av fr vissa... Fast andra kr visst 150g utan att tveka...

Att jag fegade med spt ovan med ca 130g gjorde att jag kpte ett:

Shimano Biomaster Select Shad 8'6" fr mina tyngsta beten, klarar sannolikt mer n uppgivna 135g. Haspelsp och multirulle... Chansade p en rea.

Har inte talat om fr spet att en multirulle sitter p s det funkar utmrkt ven om ffa frsta glan r estetiskt galen. Hr kan jag ladda fullt med mina f, tunga beten. Snabbt, hyfsat ltt och ganska styvt sp, nstan vl styvt i min smak, uppvuxen med Old school spn som man r... Hr vore det intressant att hra Monkey som kr spt med haspelrulle!

Fick jag nska ngot s vore det en aning mjukare, knsligare topp och bakhandtaget kunde grna f vara ett par cm lngre fr bttre hvstngs-effekt. (Monkey tycker inte lika hr).

Frmre handtag kunde grna f vara lngre om man vill greppa dr istllet fr rullen under kalla dagar med rulle i aluminium. Lite mer framtungt n Westin spt ovan med en "300 rulle" p, funderar p att stta lite vikt i butten.

Tv ganska olika spn som kastviktsmssigt tcker alla mina beten mellan 30, nej! 35g var det, upp till 140, skert 150g om man vill... Som ni frstr s funkar de bra men r olika och r inte riktigt, riktigt som jag vill ha dem...
    Senast redigerat av anteman den 2016-10-13 klockan 10:59. Anledning: Frtydligande

7. Fljande anvndare gillar anteman fr detta inlgg:

Gdd-jos (2016-10-13)

Superdifs avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlgg
    166
    Gilla
    11
    Gillad 5 gnger i 4 inlgg

Tnk om man kunde hitta sitt ultimata sp...
    Tnk om man kunde f med sig 10st olika ut i bten fr att testa en dag.

Det primrt svra r ju att veta vad man r ute efter i ett sp.
    Det r ju en hel vetenskap det dr och jag har frskt lyssna och lra nu i ver tio r.

Gissar att de jag kr med knappast r top-of-the-line-grejer och att upplevelsen skulle vara en annan med andra spn.
    Men det knns dumt att lgga stora pengar p ett sp som man aldrig testat om man inte ens vet vilka egenskaper man eftersker.
    Nter p med billigare spn s lnge tills jag lyckats frst terminologin.
    Den hr trden tror jag p. Frlitar mig p er nu!

9. Fljande anvndare gillar Superdif fr detta inlgg:

Gdd-jos (2016-10-13)

Team: BonnaTrolling KINGS /TeamGddPinch

Gdd-joss avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Ålder
    34
    Inlgg
    370
    Gilla
    727
    Gillad 106 gnger i 79 inlgg

Det jag anvnder just nu lskar jag ven om det har en del grejer p "-kontot" nd... intressant det dra... men, det jag kr med:

Okuma EVX Musky 8'6" XH - en uppgiven rekommenderad kastvikt p ~110-340g (4-12oz) men det r ett sp som i mitt tycke r vldsamt verklassat, klart, det beror vl troligen p hur man upplever och vill att spet ska knnas och hur man sjlv kastar, liksom ens "kast-stil"
    Men, jag har testat kasta 346g med det, dock upplevde jag det inte alls som en trevlig upplevelse, medan nn amerikansk recensent tyckte det var det ultimata spet till att kasta, dag ut dag in dessutom, nt drag som vgde ~330g (om jag minns rtt), nt som jag inte alls hller med om...

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    68
    Gilla
    8
    Gillad 10 gnger i 8 inlgg

Spn som jag fiskar med och r vldigt njd med r:

Westin powercast 8,3" -130g, de hr spt anvnder jag till "mindre" beten som wingman downsizer, pigshad Jr osv. Riktigt trevligt och ltt sp men som r verklassat. Jag tycker spt gr sig best mellan 60-90g. Ett sp som r vldigt mjukt och fljsamt och riktigt kul att drilla fisk p. Lngt och bra bakandet.

SG big pike 8,6" -300g, riktigt trevligt sp som ven det r rejlt verklassat. Jag tycker sweetspot ligger ngonstans runt 150g men det klarar av att kasta beten upp till 200g utan problem. Lite toppig aktion med en rejl ryggrad nr man pressar spt. De hr r det spt jag fiskar mest med och r vldigt allround, spt r endelat men med en smart teleskopfunktion i handtaget s det blir 7" ihopdraget, frdelen r att det beter sig som ett endelat sp under fisket.

Shimano compre muskie 9" 16 oz (450g), spt fr riktigt tungt fiske, det hr spt fiskar jag mycket line thru trout och stora gummibeten med. Jag har inte pressat spt till max n, det tyngsta jag kastat r ca 370g och det kndes som att det finns mycket kvar att ge. Trots klassningen s r jag positivt veraskad p hur mycket knsla det r i klingan. Det r lite toppig aktion (men styvt toppig, de r ju 16oz) och en ryggrad frn helvete, de hr spt kan man bogsera cinderella med. Spt r vldigt ltt och fljsamt och man kastar 350g beten en hel dag utan att bli helt slut. Samma smarta teleskoplsning som p big pike spt s det blir ca 8,6" ihopdraget.

Rekord: Gs: vakant

byggarns avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inlgg
    4 825
    Gilla
    1 612
    Gillad 2 066 gnger i 1 134 inlgg

Citat Ursprungligen postat av anteman Visa inlgg
    Shimano Biomaster Select Shad 8'6" fr mina tyngsta beten, klarar sannolikt mer n uppgivna 135g. Haspelsp och multirulle... Chansade p en rea.

Har inte talat om fr spet att en multirulle sitter p s det funkar utmrkt ven om ffa frsta glan r estetiskt galen. Hr kan jag ladda fullt med mina f, tunga beten. Snabbt, hyfsat ltt och ganska styvt sp, nstan vl styvt i min smak, uppvuxen med Old school spn som man r...

Fick jag nska ngot s vore det en aning mjukare, knsligare topp ...
    Blir ju automatiskt s nr man fiskar ett haspelsp med multirulle....det r byggt att bja sig t andra hllet och knns sledes bde lite styvare och mindre knsligt nr man fiskar det t fel hll s att sga...vid drillning av fisk kan det ven upplevas lite "vingligt"...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I hnderna p ett klantarsel blir ven den dyraste utrustning frvandlad till odugligt skit...

Rekord: Gdda 8,5kg Gs 5,45, Asp 4,1, Harr 1,9, Abborre 1,1, Sik 2,33kg

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    85
    Gilla
    44
    Gillad 36 gnger i 27 inlgg

Kpte mig ett Westin W4 Monsterstick 7'9" 120-260gr p vinst och frlust, Fick ett s bra pris att jag inte kunde motst.
    Klassningen r dock helt t helvete, Skulle aldrig vga prova att kasta 200+gram med det.

Dock helt okej sp att drilla fisk p.

Rekord: Gdda 11,1 kg, torsk 14,2kg, abborre 1,2kg, bleka 7,55kg, hlleflundra 78cm, rdsptta 580g

daikai1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlgg
    1 736
    Gilla
    42
    Gillad 273 gnger i 179 inlgg

Citat Ursprungligen postat av Monkey Visa inlgg
    Vi kan brja med ngra forums klassiker fyll p med erfarenheter/sikter, data och fler spn!

Spinn

Abu Garcia Svartzonker 8'6ft 40-140gr
    Savage Gear MPP flera olika lnger vikter finns
    St Croix Legend Tournament Downsizer 7'3ft 21-85
    St Croix Legend Tournament Top N Tail 8ft 21-85
    St Croix Legend Tournament long ranger 8'6ft 21-85
    Westin Dynamic Powershad Spinnsp 8,6 fot XXH 60-180 g
    Westin/Edge Powercast 8'6ft 40-130gr

Haspel
    Shimano Biomaster Select Shad 8'6 45-135gr
    D det inte funkar att gra massa mellanslag, kanske du kan ha ett exceldokument som du printscreenar in?

Sidan 1 av 14 1234511 ... SistaSista

Liknande mnen

1. Testat fem gddpkar fr gddfluga
    Av Jan O i forum Fretagsbloggar & pressmeddelanden
    Svar: 19
    Senaste inlgg: 2012-02-12, 16:28
  2. Pinnar i magen!?!
    Av fiskarlinus i forum vrigt - Ej fiskerelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2010-04-16, 10:58
  3. Gddpkar Bytes
    Av trollingfiisk i forum Bytes