Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Bygeltankar

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Reg.datum
    Nov 2015
    Gilla
    8
    Gillad 13 gånger i 11 inlägg

Bygeltankar

Hur gör ni andra som fiskar med haspelrulle? Fäller ni tillbaka bygeln med handen innan ni påbörjar en invevningen? Eller vevar ni bara och låter automatiken fälla tillbaka bygeln?

Själv kom jag på att jag av gammal vana nu i typ 20 år alltid har fällt tillbaka bygeln med handen innan jag börjar veva in linan. Antagligen beror det på två saker.

1. Automatiska tillbakafällningen av bygeln pajade då den haspelrullen jag hade för 20 år sedan.
    2. Jag tycker även att det om många rullar är tystare (och trevligare) att fälla tillbaka bygeln manuellt.

Sedan jag började fälla tillbaka bygeln manuellt har så klart aldrig automatiska tillbakafällningen pajat på någon av mina rullar. Gör den det till slut om man gör som det är tänkt eller håller funktionen normalt hela rullens livslängd?

Reg.datum
    Jan 2013
    Gilla
    1 094
    Gillad 720 gånger i 489 inlägg

Har noterat i filmer/videos att allt fler handfäller bygeln och även jag gör så sporadiskt.

Dock har ingen av alla mina haspelrullar jag köpt (och pensionerat under 35 år) utom en, pajat när jag i huvudsak fällt med veven men det beror ju också på hur ofta och länge de fiskas. Det var en Kardinal 40 jag fick byta bygelfjäder på... Också den enda rullen jag fiskade med i flera år då...

Har man flera kit som man alternerar mellan så blir ju också slitaget per rulle och år lägre även om man fiskar en del... Nu mest multi så hasplarna lär hålla ett tag till...

Reg.datum
    Jul 2014
    Gilla
    53
    Gillad 74 gånger i 30 inlägg

Jag gillar inte när bygeln "smäller" över när man låter veven fälla bygeln så jag smyger över bygeln med handen.

När jag precisionskastar mot exempelvis motsatta sidan i ett mindre vattendrag så är jag beredd med handen att bromsa linan också om kastet är på väg att bli för långt. Om man fäller bygeln i ett sånt läge så kan draget "studsa" tillbaka lite av tvärniten som bygeln ger och då missar man att landa där det var tänkt.

Reg.datum
    Jan 2013
    Gilla
    1 094

Citat Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
    Jag gillar inte när bygeln "smäller" över när man låter veven fälla bygeln så jag smyger över bygeln med handen.

När jag precisionskastar mot exempelvis motsatta sidan i ett mindre vattendrag så är jag beredd med handen att bromsa linan också om kastet är på väg att bli för långt. Om man fäller bygeln i ett sånt läge så kan draget "studsa" tillbaka lite av tvärniten som bygeln ger och då missar man att landa där det var tänkt.
    Det där känner jag igen, när jag köpt haspelrulle så har jag alltid "torrfällt" med veven i butik, skiljer en hel del i hur mycket de "smäller" och har valt delvis därefter.

Vid precisionsfiske är en multi enklare att hantera tycker jag, den studsar inte heller betet ... om man inte vill, vilket denna lilla video tydligt visar... http://www.dailymotion.com/video/x2z1w2y
    Senast redigerat av anteman den 2017-01-12 klockan 08:34.

Reg.datum
    Jul 2014
    Gilla
    53
    Gillad 74 gånger i 30 inlägg

Citat Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Det där känner jag igen, när jag köpt haspelrulle så har jag alltid "torrfällt" med veven i butik, skiljer en hel del i hur mycket de "smäller" och har valt delvis därefter....
    Samma här, testar alltid bygeln och vevar till ordentligt för att kolla balanseringen före köp. Enda gången jag inte kollat före är på Daiwa Caldia 2500 som jag fick av en säljare inom branschen för ett par år sen. Den är den rullen jag fiskar mest med när jag fiskar med haspel, just på grund av att den har alla bra egenskaper jag vill ha hos en rulle.

Rekord: Gädda 13 kg/117cm Abborre 1,4 kg, Gös 102 cm, HÖ 3,4 kg

Reg.datum
    Aug 2015
    Gilla
    14
    Gillad 10 gånger i 7 inlägg

Ja fäller alltid bygeln med handen.
    Tycker att det känns bättre, plus att ja slipper eventuella problem med bygelns fällning.

Reg.datum
    Dec 2016
    Gilla
    175
    Gillad 94 gånger i 60 inlägg

Jag har förr aldrig fält bygeln med handen och ingen haspel har till synes tagit stryk av detta. (Fiskat mest med 20- och 30-storlekar med lättare beten. Om det nu skulle spela roll.)
    Enstaka rullar har ibland "fastnat" och kärvat och då behövt handfällning.

Men, numer handfäller jag i vissa situationer.
    Fiskar nu mer med 40-rullar och då har jag noterat att linan ibland, inte ofta, hamnar "över" spoltoppen istället för runt spolen. Och det brukar jag inte notera förrän efteråt när all lina är inrullad och jag ska kasta ett nytt kast. Hrm.
    För de fallen (=rullarna) har jag börjat att handfälla bygeln och då uppstår inte problemet. Antar att jag "omedvetet" leder linan rätt med handen.
    Detta har jag aldrig noterat förut. Men ser det nu på nya rullar i 40-storlek. Kanske kassa rullar med dåliga bygeldimensioner? Använder grövre och annorlunda linor, kanske spelar roll? Jag vet inte. Vet heller inte om andra har samma problem/erfarenheter. Eller bara jag.

HenkeWs avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ålder
    39
    Gilla
    1 480
    Gillad 2 142 gånger i 1 203 inlägg

Jag fäller nästan alltid bygeln med handen.
    Har haft någon billigare rulle som gav upp för tidigt pga att jag fällde bygeln med veven men det har jag slutat med idag. Har iofs betydligt dyrare rullar idag så de håller säkert bättre, men ändå...

Enda gången jag fäller med veven är då det är väldigt grunt och man vill få igång betet direkt när man når ytan = sniprejs i vassen

/ HenkeW

Reg.datum
    Jun 2014
    Gilla
    4
    Gillad 36 gånger i 12 inlägg

Fäller alltid med veven. Enkelt att stoppa precis när man vill och man har handen på veven ifall det smäller direkt. Har inte haft nått problem med att rullen tar stryk sen nittiotalet då jag hade en Cardinal 754 som bygelfjädern gick av på varannan säsong ungefär. Som tur var hade ABU kvar just den reservdelen i lager långt efter att rullen slutat tillverkas.

Reg.datum
    Jan 2013
    Gilla
    1 094

Själv använder jag i princip aldrig bromsen på bilen eftersom den då kan gå sönder...

11. Följande användare gillar anteman för detta inlägg:

Cyaneus (2017-01-13)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •