Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Reg.datum
    Feb 2017
    Gilla
    7
    Gillad 3 gånger i 2 inlägg

Lightbulb Havsöring Skåne

Hej!

Kommer ihåg att jag såg en tråd om bara havsöring i Skåne för ett år sedan. Hittar den dock inte nu när jag behöver användning av den. I den tråden pratade man om olika ställen för havsöring och metoder även rapporter. Allt som var angående havsöring. Det var både flug och spinnfiske som det snackades om i tråden. Hade varit roligt att göra en ny sån tråd.

Någon som har haft Havsöring premiär? Vart tog du fisken? Hur och när? Vilket drag? Storlek?

Hälsningar
    Erik a.k.a Tornado
    Fiske hela vägen byter aldrig livstilen

Rekord: Arapaima 65kg

Reg.datum
    Mar 2008
    Gilla
    1 138
    Gillad 421 gånger i 276 inlägg

3. Följande användare gillar stefan1 för detta inlägg:

Tornado (2017-02-23)

Rekord: Havsöring 5.5kg, Abborre 1.7kg

Reg.datum
    Apr 2017
    Gilla
    1
    Gillad 10 gånger i 5 inlägg

Hej alla
    Jag är ny på forumet och tänkte det kan passa med ett inlägg i denna tråd.

Jag tog en tur till Klagshamn 16/4 strålande solsken 10 grader 6m/s. Det hade varit ett ganska kraftigt väderomslag från dagen innan då det snöa och var busväder.
    När jag kommer ner till vattnet inte långt från surfklubben så infaller känslan att det blir öring i dag. Jag plockar fram mitt nyinköpta spö (Savage gear Seatrout Stick 10,1'). Under tiden jag pillar med mina grejor visar det sig en ryggfena ca: 10m ut i vattnet. Om det var öring eller en större Id vet jag ej men kände mej ganska stressad att få doppa min Wobbler i vattnet. (spöket 30gr gul/grön/svart) Jag går ner till vattnet vid bunkern som inte ligger långt från surfklubben och börjar fiska. Jag rör mig i riktning mot "sten piren" och jag har inte hunnit förflytta mig många meter från bunkern och inte mer än 10 kast fören jag plötsligt får fisk på. Fisken hugger 4m från land. Fisken tvär vänder och rusar ut och visar sina luftakrobatiska konster. Efter 2 minuter har jag den inne vid stenarna. Öringen är fin och blank och vikten ligger på ca: två kilo. Eftersom detta är årets första öring får den simma vidare. (Det är något som jag alltid gjort sedan jag börja med havsöring fiske.)
    Jag lider nu av kraftig havsöring feber och vandrar några gånger fram och tillbaka mellan bunkern och ut till där "stenpiren" börjar. Jag får 2 hugg till men ingen riktig krokning. Har planerat en ny tur men då till Barsebäck nu på Tisdag.

Skit fiske på er.
    Johan

5. Följande 3 användare gillar crazy för detta inlägg:

Abumatic220 (2017-04-18), Husse0416 (2017-04-18), Kmg (2017-04-20)

Husse0416s avatar
    Reg.datum
    Apr 2016
    Ålder
    54
    Gilla
    599
    Gillad 422 gånger i 235 inlägg

Härlig vårrapport! Fortsätt peta på tangenterna efter dina turer och gärna en bild !
    Skitfiske!

Rekord: Abborre 1.2, Havsöring 4.1 Gädda 5.6 Gös 4.1

Reg.datum
    Jul 2009
    Gilla
    0
    Gillad 2 gånger i 2 inlägg

Fick två stycken relativt blanka havsöringar på torsdagskvällen i Abbekås. En på ca 2,5 kg och en på kanske 1,5 kg. Bor i Malmö men föräldrarna har hus i Abbekås. Hade varit i Sövde och fiskat gädda veckan innan så det enda spöt som fanns att tillgå där var mitt gäddspö (Savage gear mpp haspel).
    Vadarna fanns hemma i Malmö så fick stå på stenarna i hamnen. Båda fiskarna hög på ett Falkfish Thor 22 gr-drag.

Ps. är ingen större öringsfiskare egentligen, mest för att jag tycker det går för lång tid mellan nappen.
    Senast redigerat av kimska den 2017-04-18 klockan 13:32.

8. Följande användare gillar kimska för detta inlägg:

Husse0416 (2017-04-18)

Reg.datum
    Apr 2017
    Gilla
    1

19/4 Klagshamns bad strand.
    8 grader, 5-8m/s pålandsvind.

En tappad, vet ej om det var horngädda eller öring. Jag stanna bara en timme.

Reg.datum
    Apr 2017
    Gilla
    1

I dag 20/4. Ålabodarna 8-10 grader 7-12 m/s pålandsvind.

Wobbler:
    Spöket 20g brun kropp orange undersida.
    Vicke slim 20g Koppar kropp vit undersida.

I dag bar det iväg till Ålabodarna.
    När jag kommer ned till vattnet vid bunkern så står det en kille och flugfiskar till höger om mej, vilket inte var lätt i dag för det blåser ganska mycket.

Det får bli spinnfiske för min del. Jag börjar gå ut i vattnet och kastar ett ganska misslyckat kast samtidigt som jag går framåt. Wobblern snurrar likt en propeller i motvinden.
    Wobblern landar kanske 6-8 meter ut, hinner bara träffa vatten ytan och fisk på (Bild 1) en kort drillning och den ligger i håven. Jag låter den simma tillbaka ut i havet.
    Jag kastar ut på nytt och Samma sak som tidigare wobbler hinner bara träffa vatten ytan, pang! Öring på (bild 2) även denna får simma ut i havet igen. Jag undrar vad det är frågan om, havet kryllar ju av öring?!?.

Killen som flugfiskade kommer över till mig och vi snackar lite. Han har inte känt någon fisk och han grämer sig lite över att han lämnat spinn grejorna hemma. Tycker ganska synd om honom och jag brukar ha extra grejor med mig när jag åker ut men inte denna gången, annars kunde han fått låna.

Efter en kort paus fortsätter fisket.
    Kastar ut igen men ingen fisk, va fan??? Man vänjer sig snabbt när dom två första kasten gav fisk, lite som att fiska horngädda.
    Jag fortsätter fiska och kasst 5 eller 6, fisk på. Detta är helt sjukt. Sammanlagt i dag blev det 12 blanka öringar som jag fick upp och minst lika många tappade hur många som bara naffsade vet jag inte men emellanåt var det vid varje kasst.

Min plan i dag var att kanske fiska en timme men det blev fyra timmar, jag gav upp när jag knappt kunde känna mina fingrar längre. Jag har varit med om liknande fiske tidigare men då mindre antal Öring men större. Detta är helt klart en av dom roligaste fiske dagarna jag upplevt även om dom stora lyste med sin frånvaro.
    Väl hemma satte jag mig framför brasan med en kopp kaffe för att "tina" och drömde om stor öringen.

Skit fiske på er och till flugfiskaren med samma namn som bensinmacken

Johan

Ps. All Öring fick simma vidare i dom blå haven.

11. Följande 2 användare gillar crazy för detta inlägg:

Husse0416 (2017-04-21), Kmg (2017-04-20)

Reg.datum
    Apr 2017
    Gilla
    1

21/4. Ca: Åtta grader och frisk till hård vind och en och annan regnskur.

Åkte ner till Ålabodarna igen för att kanske uppleva lika roligt fiske som jag hade dagen innan.
    Höga vågor och frisk till hård vind gjorde att det var ganska svårfiskat. Jag fångade en och annan våg vilket gjorde att jag fick vatten ner i vadarna...
    Jag hade en tappad öring på två timmar och bestämde mej för att åka hem. Fick sitta med kallingarna i bilen för allt annat var vått.
    På vägen hem bestämde jag mig för att köra in om Vikhög bara för att titta lite. Inga större vågor men fortfarande frisk till hård vind.
    Va fan! jag slänger på mig mina våta kläder och fiskar tänkte jag, sagt och gjort så stod jag ute i vattnet igen. Fiskade kanske en timme och avslutade med ett rejält lintrassel...ingen fisk....game over. Åkte hem och slängde in några extra ved trän i brasan. Sitter här med en Whiskey och funderar vart jag ska åka nästa gång för att lura på stor öringen.

En dag med riktigt skit fiske...

Skit fiske på er...och trevlig helg.
    Johan

13. Följande 3 användare gillar crazy för detta inlägg:

Husse0416 (2017-04-21), Kmg (2017-04-21), RK99 (2017-04-21)

Rekord: 16

Reg.datum
    Apr 2012
    Gilla
    2
    Gillad 15 gånger i 11 inlägg

Kolla charlsenfiske på facebook där är det havsöringsrapport titt som tätt och livestrwmas osv allt från skåne och guidning oxå

Reg.datum
    Apr 2017
    Gilla
    1

Ska kolla in den, tack. Känns som nästan bara jag fiskar Havsöring, i denna tråd.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Havsöring Skåne 2014
    Av Geronimo i forum Fiskerapporter
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 15:12
  2. Havsöring runt Skåne
    Av Viltmästare i forum Region Skåne
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 15:46
  3. Havsöring skåne
    Av lex i forum Fiskerapporter