Att flja vad som hnder och inte hnder i vr vrld av fisket r utmanande. Det gller att stndigt ha ett utifrnperspektiv och samtidigt vara insatt i vad som hnder p alla hll och kanter vilket r hur kul som helst. Samtidigt gller det att behlla sitt eget neutrala perspektiv och det tycker jag att vi lyckas gra rtt bra under FiskeFrAlle.se Efter att nrgnget studerat varje scen och varje bildruta i Fly vs Jerk & Pikefight s vill man ju se vad som leverantrerna eventuellt kommer med fr nyheter under nsta r. Fr att kort sammanfatta det i mina gon s r det rtt skralt exponerat med nyheter ett skeddrag fngar fisk i Trosa och ngra gddspinnare fngar fisk i Mlaren. Mnga nya fina aluminiumbtar och en VD fr ett bolag hr och en VD dr r allt och egentligen inget nytt dyker upp under fiskehimlen strre nyheter lyser med sin frnvaro.
Och s helst pltsligt, i soffan s fngas mitt fokus p: -Vad r det Henke frn Sders Sportfiske har p sig? Det ser ut som ett par Bibs frn Grundns?
Okej vad r det som de ftt tag p nu, hller de p att smyglansera ett nytt varumrke under egen flagg med ensamrtt? Ngon mnad senare s ser jag att Team Svartzonker kr samma stll i Fly vs Jerk. Okej det hr r ingen slump och tillfllighet men andra sidan s har jag inte hrt eller sett ngonting ngonstans, r det prototyper, finns de i butik? Vad kan de tnkas kosta? Nr finns de i butik? S mnga frgor dyker upp direkt i mitt huvud och nr jag i vra frberedelser infr Sportfiskemssan ser att Grundns kommer stlla ut i Knjping s r det ett av mina fokus under mssan, ta ett snack och hra lite mer om vad som r p gng.
Vr egen skyltdocka – Magnus Sjholm provar en gddgrn Dark & StromyFr egen del s r faktiskt ett riktigt stll nsta investering och det str och vger lite mellan Norryna eller Grundns, fr de riktigt kalla och blta dagarna kr jag idag en overall frn Nordmark men den r lite orrlig. Men ett riktigt stll tillsammans med fleecebibs, vrmevst frn Pinewood s knns i princip alla vderlekar tckta. Plnboken har ju ftt sig en skn slng under senvintern med en renovering av motorn som ni kan lsa om hr och sen har vi kpte en ny dragbil, en VW Touareg som tar sin beskrda del av bankkontot. S 5-6000:- fr ett regnstll r en ngot tung utgift men ndvndig. S d var det ju till att ta reda p lite mer om Grundns produkter, s jag och Mange tog en tur frbi p sndagen nr det lugnat ner sig lite och vi fick en pratstund med Fredrik Brunander hos Tillverkaren och Leverantren.
Frst en kort introduktion till Grundns fr er som inte knner till dem sedan tidigare. Fretaget startades tidigt 1900-tal av en fiskarson i Grundsund, ett samhlle i Lysekils kommun med ungefr 600 invnare. Det r otroligt att ett s litet samhlle som under 20 & 30-talet toppade med 1200 invnare har levererat 2 varumrken inom Outdoorklder dr Didriksons r det andra. Men det r Grundns som ntt bermmelse inom yrkesfisket.Fr er som fljt Deadliest Catch p Discovery channel, den legendariska serien som startade 2005 och *som beskriver krabbfisket i Berings Hav utanfr Alaska har nog sett deras klder genom ren, frmst orange eller grna oljebestndiga skydd i iskallt vatten under krvande frhllanden.
Yrkesfisket med sina rejla grejjer – ngot otympliga fr oss*sportfiskareS jag vill hra mer om vad det r som gr att de nu tar steget till fritidsfisket dr frmst Goretexstllen frn Bass Pro-shops vunnit mark de senaste ren. Fredrik Brunander frn Grundns berttar:
-Vi ser att bryggan mellan yrkesfiske, vr lnga tradition av vattentta slitstarka klder fr folk p haven och sportfiske knns naturlig. Mnga av vra kunder som livnrt sig av havets tillgngar r ocks sportfiskare p sin fritid, med den respekt fr naturen som vi sportfiskare har med oss.
I USA har vi under mnga r varit representerade inom sportfisket med vra ordinarie kollektion, frmst fr havsfiske och big game-fishing, *NatGeos serie Wicked Tuna r ett exempel. Men just tekniska klder mnat fr sportfisket lanserade vi under hsten 2016 i Nordamerika med god framgng. Strst fokus var, om man tittar p frsta kollektionen*just varmvattenfiske och traditionellt arkipelag, d det ligger nrmast vra rtter.
Kan du beskriva hur ni tnker och vad som r speciellt med just era klder om du skulle*f beskriva dem i sina egna ord?
-Generellt fr Grundns sportfiske-kollektion r att det r tekniskt och funktionellt. Nstan alla plagg har en teknisk lsning som t.ex. 4-vgs stretch, vattentt eller vattenavsttande, UV-bestndig och snabbtorkande etc.
En av produkterna i vr kollektion kallas Dark And Stormy. Dark and Stormy r en klassisk jacka tillsammans med en bib speciellt anpassat fr vrt nordiska klimat. Smidigt och fljsamt och ger utrymme fr att bygga lager p lager, som vi hr uppe i norden behver gra under de kalla mnaderna. Membranet i denna produkt heter eVent och r ett beprvat membran som mnga varumrken inom outdoor anvnder sig av. Stabila 20k i vattentthet och 20k ven i andningen gr att plaggen utan problem kan anvndas under strre delen av ret. Just 20k i andning r hga siffror och kommer hjlpa fiskaren knna sig frsch ven under exempelvis efterleksfisket efter gdda i juni.

Under vilka ssonger tycker du era stll fungerar bst?
-Dark and Stormy funkar fint under de flesta mnaderna av ret, undantaget de varmaste dagarna p sommaren. Nr solen gassar som mest kan man istllet vlja vra tekniska trjor eller skjortor, 4-vgs stretch, UV-bestndiga och snabbtorkande. Eller varfr inte vra Breakwater-pants eller shorts som vi vann pris fr under Miami Boat Show 2016, som bsta innovativa nya produkt.
Varfr skall man vlja er produkt fre exempelvis BassPro stll som r sjukt populr bland mnga gddfiskare?
*–*Gillar man stilrena och skna klder, br man ta en titt p Dark And Stormy. En absolut hig-end*produkt fr den som stller hga krav p sin utrustning. Just Dark and Stormy har rekommenderats av ansedda facktidningar ssom Field And Stream. Vrt stll r ltt och smidigt med sina vldokumenterade tekniska lsningar nr det gller membranet.
Mange visar sin bsta sidaHur kommer det sig att ni valde att sponsra Team Svartzonker i Fly vs Jerk och Sders Sportfiske i Pikefight?
– Jag och Claes har varit i kontakt sedan den dag vi p Grundns bestmde oss fr att lansera sportfiske-klder, Claes r ett viktigt och rligt bollplank nr det gller utformning av vra produkter i allmnhet och en sann ambassadr fr sportfisket i synnerhet.
Nr vi presenterade vr satsning fr Nicklas och Henrik p SderSportfiske klcktes idn att ven synas i produktionen av Pikefight. Vi r vldigt tacksamma fr bde Claes och grabbarna p Sders Sportfiskes frtroende, de tillhr ju ngra av de mest rutinerade vi har med otroligt mnga r p sjn frn bde tvlingsfiske och fiskeguidning s deras krav och erfarenheter har varit till stor hjlp fr oss.
Vad var teamens omdmen efter 3 dagars hrt fiske och btkande positivt & negativt?
*– vervgande bra, dessa produkter har vunnit flera utmrkelser i USA s vi vet att det r grymma produkter. Klder r som mycket annat i livet, en frga om personlig smak och alla har sina egna nskeml och krav p sina klder.
Fin 8+ i matchar fint Grundns nya stll*Kommer ni slppa ngra fiskevantar med referenser till yrkesfisket till oss frusna gddfiskare, det vore vlkommet om ngon gr en referensvante som fyller alla behov. Just vantar r ju som jag knner en springande punkt fr att klara av mnga kalla timmar under vr och hst/vinter och det finns idag ingen som r perfekt fr att st med en rulle i ena handen och veva med andra?
*–*Handskar har vi haft i kollektionen under mnga r, och jag vet att det kikas p handskar ven hmnat fr sportfiske.
Hur var reaktionerna p mssan?
-ver frvntan! D vi knappt hunnit lansera ngra produkter i butik, var intresset verraskande stort. Mnga hade sett vra klder p olika produktioner p Youtube och vill knna och klmma.
Prisniverna , r de klara?
Ja det ser ut som om vra 3-lagers Dark and Stormy kommer ligga p cirka 3000 kr fr jacka och lika mycket fr vra BiBs. Vr 2-lagers jacka Stormlight ligger p cirka 1500 och rekommenderas starkt.
Tack fr att du tog dig tid Fredrik och det kommer bli intressant att se grejjerna i butik och flja utvecklingen som ni nu precis startat inom fritidsfisket, efterlngtat med fler alternativ!
/Peter

Ls mer p bloggen