Det brjade med en liten chattfrfrgan p What’sUp om gddfiske under pskhelgen. Det vart ganska snabbt ett gng som ”hakade p” fiske uppe i Furusund hos Peter. Fr egen del fick jag ven en frfrgan frn Jimmy, som skulle ut med polarna i Mlaren. Jag bestmde mig fr att fiska med Jimmy. Peter, Mange och Tobbe har jag fiskat med tidigare och jag har kommit fram till att min tid som fakir r frbi.
I och med att jag och Jimmy krde i Mlaren, Peter och gnget i Furusund, s kom vi p den briljanta idn att skriva om vra fisketurer som gtt av stapeln samma dag, annandag psk den 17 april, med ungefr samma frutsttningar men p olika platser i Stockholmsomrdet. Vad var skillnaderna? Om det var ngra, vilka var de i sdant fall?
Under sndagen skickar Jimmy detta sms: ”Min tanke r att jag hmtar upp dig kl 06:00. D drar vi frsta fisken kl 07:00, fungerar det fr dig eller r det okristligt tidigt?”
– Nr det kommer till fiske s finns det inget som r okristligt, det fungerar alldeles utmrkt, vart mitt svar. Sagt och gjort, Jimmy anlnde p utsatt tid och vi begav oss till Sigtuna och sjsatte bten dr.
Bten ligger redo. Solens frsta strlar sprcker genom molnen och det r 4 minusgrader i luften.Nr bten r packad och klar beger vi oss snabbt till vra frsta ”spots” fr dagen. Vr plan bestod i fiske runt en grynna, en kam mellan grynnan och en fr att sedan bege oss ned till en stor vik osv. planen innehll stor variation p platser som vi vet hller fisk och en dag som denna, frhoppningsvis STOR fisk. Frsta platsen vid grynnan gav inget s den stora viken var p tur.
P plats i den stora viken och Jimmy fiskar av ett omrde som r hett. Framfr oss en vasskant som nu bestod av trasig stubbig vass. Solen skiner fortfarande.Vl p plats s fiskar vi metodiskt av ytan. Vi startar med olika typ av beten. I och med att det var mycket trasig vass dold under ytan beslutade vi att kra gummibeten med offset-krok. Fr egen del vart det en Pigshad Jr i frgen Green Perch.
Lcker rackare om ni frgar mig. Monterade p en offset krok som var viktad ngra gram.Dessa dngde vi en bra bit in i vassen/stubbvassen. Efter ngra kast knner jag sprattlet i spt. D jag sjlv tycker det r lite trixigt att kroka gddorna med offset-krokar s gr jag ett mothugg i de tre ”s-ens”-anda. Snabbt, snitsigt och stilfullt, fisken r krokad.
Ett fint exemplar av sorten GDDA. Vikt och lngd r oknd d vi helt enkelt inte vgde eller mtte fisken. Det viktiga var att f fisk och gra en snabb tersttning efter fotograferingen.Strax efter att bilden ovan r tagen hnder ngot mrkligt. Vdret slr om till ngot helt annat. Vinden kar kraftigt och det moln kom p plats som om John Polman sjlv hade placerat dem p sin flanellograf. =*(Flanellograf r en tygtavla dr man kunde stta upp bilder som hade en baksida som fste p ytan. Polman anvnde flanellograf i TV innan det vart digitala bilder p vderkartorna)
Det brjar sna!Sn och starka vinder, nya frutsttningar. Det lt inte stoppa oss utan vi fortsatta vr plan fr fisket. Men det skulle visa sig att det skulle bli riktigt svrt att locka upp gddorna denna dag. Vi provade allskns olika platser som vi vet skall ge fisk, vi fick chans att testa samtliga av vra medhavda beten i beteshinken men inget ville riktigt fungera denna dag.
msom sol och msom sn med starka vindar norrifrn gjorde att gddorna inte var p hugget i huvudtaget.
Curlytail trotsar snn. Sikten p sjn minskade radikalt nr det snade som mest.En vacker TrueGlide solar sig i vassen. Truegliden r en kastmaskin utan like och frsta kasten vart lite lngre n planerat. Men tre kast senare satt de dr de skulle. Det r ca 1 timme som gtt mellan de tv ovanstende bilderna togs.Jimmy och jag kmpade p hela dagen fram till 16:00 och fick endast upp tv fiskar. Grabbarna i andra bten slog oss och lyckades lura upp tre gddor. (edit: -n s var det inte, vi fick ocks bara 2 krabater, det bara kndes som att ni i mlaren var smre idag/Peter) S att sga att det var trgt var en underdrift om ni frgar mig. MEN jag vi hade en riktigt trevlig och rolig dag i bten tillsammans. Varma klder och gtt kk och fika gr susen d det r segt fiske. Man behver fylla p med energi och vrme under dagen.
Jimmy trotsar glatt Kung Bores frsk till att avskrcka oss frn fiske denna dag.
Fursund Annandag psk

Det kndes ju sdr att 1/3 av FiskeFrAlle valde att avvika och kra stvatten i Mlaren, nr jag skulle gra btpremir i Furusund med Mange & Vsters-Tobbe. Det kndes ocks sdr att pskhelgen bjd p -6 grader morgon efter*morgon och att annandag psk*frmodligen skulle g i samma tecken toppat med pudersn horisontellt farande rakt in i gonen.
Mange ansluter klockan 8 i hamnen och vi skall ntligen ut och prova Fulan nykittad med en fin fin bttre begagnad Minn Kota med pedalstyrning och nytt AGM-batteri – Hr skulle det tas historiska steg i mitt fiske. Epoken med*Vitan (roddbten med 20hk) utan ekolod avslutades 2016 fr att ssongen 2017 ha bde elmotor och ekolod och 40 hk p akterspegeln, det mste ju per automatik innebra strre och fler gddor? Eller hur var det nu…hr r fsta turen i Fusrusund.
Sn och rimfrost i vasstopparna – det r fruktansvrt vackert frsta turerna -men inte varmt-men vackert.Gameplan har man gtt och funderat p under hela vintern, men inte under de hr svra frutsttningarna. Frsta maren lg det 0,5 cm is p – nollan i luften, 4 grader p fjrdarna, klart vatten s*det gllde att frska hitta grumligt vatten, grna nra ngot stvattenutlopp och nra knda lekvikar. Veckan innan hade Lolle och Tobbe varit ute i Furan och det hade brjat plaska oroande i vassen. Hmm kunde man hoppas att leken avbrutits och kvinnorna stod kvar utanfr och hade brjat bli lite hungriga p pskgodis?
Mange tar inga risker. Ingen som fljer FiskeFrAlle skall kunna peka ut vem den sknske killen som kommer blanka sin andra tur i rad sg ut eller vem det var.Frsta stoppet efter 10 minuters frd har gett bra utdelning ven under sniga frhllanden, men inte ett liv. Men d det r min premir s r det ju bara sknt att f blta linan, hnga med bsta polarna*och njuta av att vara i skrgrden. Vi flyttar oss till en grund sdervnd vik med ett djup mellan 0,8-0,3 m med 3,5 -4 grader, som nu var mjlig att nta d elmotorn skulle ta oss fram smidigt och enkelt. Det enda vi ser r ngra smgrabbar och en enstaka Brax som skapar stora bottenmoln nr de ger sig av i brdrasket, tyvrr inte ett dugg intresserade av vra gummin och tailbeten.

Jaha – bryt. D ger vi oss av igen fr att prova nsta flad med sjgrs och stubbvass – frsta driften och kontakt, inget hugg utan en stt och vi knner alla en gnista tndas efter 2 timmars fiske. Frsta kaffet r intaget s det knns okej. En fljare och ngon stund senare s fr Tobbe pslag, sknt tnker jag som nd har guideansvaret och det r en McRubber Guld/Grn som levererar.
Tobbe tar turens frsta fisk, sprattel i spt, Catch & release. Och ett analkande ovder i bakgrundenVi stannar kvar en 45-50 minuter och nter p ven hr, nordan ligger p och vi ser lgtrycket i horisonten, ett frmodat snfall som skulle komma att avbryta solens vrmande strlar. Planen var att frska hitta stllen dr solen ligger p tidigt och vrmer upp vattnet, och under hgela dagen s hittade vi ngra stllen med 5-gradigt ytvatten.
Lunchen var planerad och grillning stod p schemat, har man gster i bten s blir det korv frn Scan, rksallad, torkad lk etc. S Mange och Tobbe fortstter att fiska medan briketterna tar fart.
Hrt vder – vlsmakande varm mat viktig pusselbit, bekvmt om man r tre att en tar och roddar krubbet och de andra fortstter fiska och kan stta sig vid dukat bord, sliten grill men den hnger med ett r till ombord.Efter lunchen s tar vi och driftar ner mot samma typ av vik som tidigare, ven hr utan resultat. Man blir lockad av ”hit & go” fiske nr det r tomt p hugg, samtidigt som man vet att det kan handla om att stanna kvar 2 timmar och nta, mental kamp helt enkelt. Men nr det inte ger ngot utslag och frutsttningarna r usla p vderfronten s knde jag att vi r i ett bra system av fiskevatten s att d frska hitta rtt stlle kunde vara en vg att g – det vill sga omrdet r rtt men att hitta rtt spot r svrare.
Elmotorn gr jobbet, vl vrd 2 flaskor vin! En gva frn Lolle, som ftt den av Pertan som fick den med i en btimport frn USA fr 10-r sedan – Fulan r frdigkittad och nyservad av han drbak i bten – VstersTobbeVi ker 10 minuter norrut till en lekvik och pang s fr Tobbe sin andra p frsta kastet, en lite bttre madam p 2,5-3 kg som inte lekt nnu. Adrenalinet stiger, energin kommer tillbaka, vi har 1 timmes fiske kvar och vi fiskar av viken, drar oss int och Mange kastar upp sitt bete i en el-ledning, jahaja. Vi fr skylla p att det r tidigt p ssongen…
Mange och Tobbe med en fin Furusundsgdda, tagen p Svartzonkers Mcrubber Jr i Gold/Green som r en frgsttning som funkar bra allround p vren i mina hemmavatten. Fin mssa p Tobbe som hller en sockerkaka varm inuti mssan, drav raktuppstuket p toppluvan, gott till kaffet sklart men ganska osnyggt. Mange har rrnarluvan p sig beredd att stjla nsta gdda.Innan turen gr hemt s frsker jag dra lrdomar om rets frsta tur s man har ngot med sig till nsta tur, som drjer 2 veckor d det r en Paris-resa inbokad ver Valborg.
Korta insikter fr att hitta bortfrklaringar till taskigt utfall:

1. Leken r pbrjad, avstannad pga kylan och vintervderlek. Borrarna har slppt sina romstrumpor – det r mitt i svraste tiden p ret.
  2. Att det var guldgrnt, McRubber Green/Gold som levererade fr dagen i furusund, och en snarlik Pigshad jr – Downsizing och grnguld var receptet fr dagen *hur skall man veta?
  3. Ringrostig – det vill sga avsaknad av ett bra pass med sjlvfrtroende i betesval
  4. Frsta passet r frsta passet, och vill man kra det mitt i leken s ha inte fr hga frvntningar Peter!
  5. Det finns klantar i Mlaren som inte heller lyckas – delad skadegldje r dubbel gldje.
  6. Det kommer alltid en ny tur eller en ny tur med otur – en dag p sjn r aldrig bortkastad.
  7. ntligen r gddjakten*igng och det kan bara bli bttre.

Mysvder, Sn, 2 plusgrader men en Elmotor som r p plats tack vare mannen p bilden, mssan ja vad sger man?S premirturen var lyckad p mnga stt, bten skottade p*fint i ovdret , att f hnga med 2 av mina favoriter, tagit oskulden av 2017, provat utrustningen och pbrjat en ssong som kommer bjuda p mnga verraskningar, det r en sak som r skert.
Vissa dagar r svrare n andra..
Skitfiske och*vssa krokarna
S glad man r nr solen skiner och frsta passet r avklarat – vdret gick frn sol, till snstorm till sol – galet!/Peter

Ls mer p bloggen