Resultat 1 till 3 av 3

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: Gädda 5,2 kg, Asp 1,8 kg, Abborre 1050 g

Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    47
    Gilla
    4
    Gillad 4 gånger i 4 inlägg

Söker erfarenheter av Höga Rodd 432/445

Hej,

Är på gång att köpa en HR 432 (eller 445 som den numera heter) och är intresserad av erfarenheter av båten. Har hittat några trådar men inget jättekonkret. Så fyll gärna på om ni vet nåt om båten. Känns den säker när det friskar i och i vågor? Slår den mycket i motsjö, kurs-/sidostabil, ...

(Alternativet är väl en Sandström Basic 460...)

Tack på förhand.
    Senast redigerat av tsv den 2017-04-21 klockan 10:46.

Rekord: Gädda 11,8kg 120cm

Reg.datum
    Aug 2012
    Gilla
    4
    Gillad 3 gånger i 3 inlägg

Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Hej,

Är på gång att köpa en HR 432 (eller 445 som den numera heter) och är intresserad av erfarenheter av båten. Har hittat några trådar men inget jättekonkret. Så fyll gärna på om ni vet nåt om båten. Känns den säker när det friskar i och i vågor? Slår den mycket i motsjö, kurs-/sidostabil, ...

(Alternativet är väl en Sandström Basic 460...)

Tack på förhand.
    Gjorde själv valet mellan en 432 och en Basic 465. 465:an är ju något längre och bredare och några kilo tyngre än 432:an och i den här storleksklassen känns det som varje centimeter är till nytta.

Fördelen med en 465 är att du har en fällbar mittoft som går att ta bort. Så man kan gå rakt igenom båten om man känner för det.

Nu har jag aldrig åkt i någon 432:a men jag antar att den är likartad som en Sandström.

Om jag skulle beskriva 465:ans egenskaper så är det väl att den som många andra båtar i den här klassen är ganska platt i botten vilket gör att båten är lättdriven med mindre motorer men blir stötig, oftast ligger man i någon bekväm hastighet strax under 15 knop när det går lite sjö. Dock känns den sjövärdig och är väldigt stadig när man fiskar i den.
    Nackdelen med den här sortens båtar är om du tänkt trollingfiska i lite hårdare vind, då dom är så pass lätta så blir dom trots köl lite av ett segel och vill gärna svänga med vinden, trollingankare och lite gaspådrag lindrar detta en hel del.
    Den går lätt att snabbt traila ensam, vilket var en viktig post för mig när jag valde båtstorlek.

Som det kanske märks så är jag väldigt pro Sandström, utan att säga något om HR som jag inte vet så mycket om så tycker jag att Sandström tillverkar rejäla båtar med mycket kvalitetskänsla utan massa krusiduller för en attraktiv prislapp.
    Det är samma folk som tillverkade Uttern och dom verkar ha ett väldigt gott rykte.

3. Följande användare gillar Miller_time för detta inlägg:

tsv (2017-04-22)

Team: Dennisfiske.com

Mink!s avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    30
    Gilla
    87
    Gillad 377 gånger i 149 inlägg

Jag har en. Sålde min Linder 445 och köpte denna. Inte för att jag var missnöjd med Lindern men jag sparade en del pengar. Rekommenderar en 20 hk motor.

Den är betydligt mer kursstabil än lindern vid trolling och har mindre avdrift trots samma vikt. Lite mindre sidostabil, men går bra att stå på tofterna och spinnfiska. Då skall det poängteras att jag anser att lindern var väldigt sidostabil. Bytte ut främre låsbygel till en klass 3 godkänd.

Jag är nöjd. Aldrig känt mig osäker på min hemmasjö som är stor men visst blir den fort liten på havet eller i våra största sjöar när det blåser upp. Tror det är svårt att få mer båt för pengarna idag när vi pratar nyköp och bytet har inte påverkat mig i praktiken.
    Senast redigerat av Mink! den 2017-04-22 klockan 23:15.

5. Följande användare gillar Mink! för detta inlägg:

tsv (2017-04-22)

Liknande ämnen

1. Höga rodd 430
    Av DarkpikeRolle i forum Allmänt om fiskebåtar och fiskekajaker
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-10, 12:31
  2. Höga Rodd 435
    Av rgn i forum Allmänt om fiskebåtar och fiskekajaker
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 20:27
  3. Höga Rodd 400 / 430