Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Fock_its avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Gilla
    0
    Gillad 8 gånger i 8 inlägg

Fiska Abborre!

Ok, nu närmar sig hösten, har haft ett uruselt Abborrefiske i år med jigg, det sjukaste är att det har blivit så många bompass och jag har köpt på mig grejer för så många tusenlappar iår för jiggfisket att jag nästan blir sne, min äldsta grabb som är 8, han har varit med mig ganska många gånger, fiskar i små sjöar samt i mälaren, samt uppe i lofsdalen har vi varit, för att inte krångöa så har jag alltid en burk köpmask med mig en sån där grön med 50 levande maskar i, ibland kan man stå timmar med enstaka abborre, till å med enstaka pill från abborre, medans han kör sitt bottenmete och kan dra under samma tid kanske 20-30 borrar, självklart i mycket olika storlekar, men känns ju lite pissigt att stå och nöta nöta nöta med jigg när man bara kan köra ett dropshot tackel och en mask, vad är egentligen felet?

Reg.datum
    Jun 2015
    Gilla
    223
    Gillad 213 gånger i 114 inlägg

Nu vet jag inte var du fiskar någonstans men här har vädret varit så jäkla ombytligt att jag upplevt att borren huggit mer på försiktigt presenterade beten, typ dropshot och Carolina, än vanliga år.

Reg.datum
    Jan 2013
    Gilla
    1 232
    Gillad 883 gånger i 602 inlägg

Håller med! I år skulle jag knäcka Mälarens Ekoln kod för abborre, köpt nya jiggar, bytt lina och fiskat "överallt" uddar, branter, lovart, lä, nate, vass, näckrosbälten, stenbotten, grunt, djupt och däremellan...

Jiggar 7-12 cm skallar 3/8 oz- 30g, traditionellt men även Texas-Carolinariggat, snabbt och långsamt, spinnare, små spinnerbaits, wobbler, olika typer och...

Resultat några fiskar, hugg och följen, den bästa jag tappade vägde nog 7-8hg och då tänkte jag "nu har jag hittat dem!" men nä jag hade hittat den, dvs en enstaka fin rackare...

Funderar nu som bäst på ett nytt jiggspö, som om det skulle lösa knuten... kanske ska jag byta sjö... eller släppa abborrefisket i Ekoln...

Riggs kan vara ngt på spåren, 7-8hg borren högg i lovart på botten nära ett natebälte, 3,5 meter på en slimmad 3" jigg riggad på blyad wide-gap 4/0, långsamt infiskad...
    Senast redigerat av anteman den 2017-08-12 klockan 17:52.

Old Firehands avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Blogginlägg
    1
    Gilla
    1 222
    Gillad 2 976 gånger i 1 383 inlägg

Citat Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
    Ok, nu närmar sig hösten, har haft ett uruselt Abborrefiske i år med jigg, det sjukaste är att det har blivit så många bompass och jag har köpt på mig grejer för så många tusenlappar iår för jiggfisket att jag nästan blir sne, min äldsta grabb som är 8, han har varit med mig ganska många gånger, fiskar i små sjöar samt i mälaren, samt uppe i lofsdalen har vi varit, för att inte krångöa så har jag alltid en burk köpmask med mig en sån där grön med 50 levande maskar i, ibland kan man stå timmar med enstaka abborre, till å med enstaka pill från abborre, medans han kör sitt bottenmete och kan dra under samma tid kanske 20-30 borrar, självklart i mycket olika storlekar, men känns ju lite pissigt att stå och nöta nöta nöta med jigg när man bara kan köra ett dropshot tackel och en mask, vad är egentligen felet?
    Hej Fock_it;

Här ser du en bild på min grabb när han var 8 år.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm ...

Nu i augusti när det är som varmats i vattnet jagar Abborren efter snabbt flyende beten som spinnare och små snabbvickande wobbler...

Mjukis- och Maraboujiggar lockar bäst under vår och höst i lite kallare vatten....

Old Firehand
    www.trumman.com
    Senast redigerat av Old Firehand den 2017-08-14 klockan 19:04.

Rekord: Gös: 5,2kg Abborre: 1.18kg

Herrlins avatar
    Reg.datum
    Aug 2016
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Känner lite samma sak som ts, fått nån enstaka borre på wobbler, och typ 4 på jigg, testat varenda bete i mina många lådor med väldigt dåliga resultat, fiskat i både östersjön och mälaren :/

Reg.datum
    Aug 2012
    Gilla
    1
    Gillad 10 gånger i 9 inlägg

Någon som har en förklaring? Skulle precis skapa en liknande tråd.

15 pass, alla på sjön.

Fått nån enstaka jävel här å dår, men var ute idag på en sjö med mycket gös och abborre/gädda. En gädda på 1.5 annars var det STENDÖTT trots mycket vak på kvällen. Kan alla hotspots som levererat tidigare säsonger men inte ett enda hugg under ett pass i princip. Jag förstår verkligen ingenting? Varför har de blivit såhär? Känns fan hopplöst.

Samtidigt försökte jag mig på inplanerad regnbåge i Åkers sjöarna. Bottenmete med gulp, olika sorter powerbait samt räka och tobys. Trots att jag såg två hoppa så hände ingenting.

Har gått igenom varenda drag i lådan - abu reflex, myran, savagear, savagear jiggar, twintails, you name it, dom vägrar.

Stack å meta i en Å som alltid levererat fisk. En abborre, en mört första 10 min. Sen stod man där 3 h utan en enda fisk till trots vak och en å som är 3,5 meter bred.

Fock_its avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Gilla
    0
    Gillad 8 gånger i 8 inlägg

Vad skönt att det inte bara är jag då! Kanske fisket har varit allmänt dåligt i år, jag är inte heller nybörjare riktigt, kan inte säga att jag är proffs heller men vet vart jag ska fiska hur ett ekolod funkar och vad jag ska fiska med vid rätt djup rätt skallar och rätt jiggar, men endå så får jag inga resultat riktigt man får mera gös än abborre man kanske ska byta fisk helt enkelt! ;0)

Reg.datum
    Aug 2012
    Gilla
    1
    Gillad 10 gånger i 9 inlägg

Fan vad folk plockar gös. Är den inte hotad?(inte för att va offtopic). Kan de va vädret, algblomningen eller tempen i vattnet?

RichardOs avatar
    Reg.datum
    Jan 2015
    Gilla
    2
    Gillad 27 gånger i 15 inlägg

Har också kört en del jigg med fullkomligt värdelöst resultat.. la ner jiggandet eftersom jag bevisligen sög på det och gick över till spinnare och mindre skedar, jävlar vilken skillnad! Fått galet mycket abborre i varierande storlek upp emot kilot. Bäst resultat har utan tvekan 15 grams lottospinnare i mörka färger levererat.. Fått en del bonusgäddor också, största på strax över 8 kilo på lottospinnare så det är mitt tips.

Reg.datum
    Jan 2013
    Gilla
    1 232
    Gillad 883 gånger i 602 inlägg

Ja elände kan lättare föredras om den delas... Att man får abborre runt Örebro förvånar inte, Hjälmaren och andra fina vatten men Mälaren är en helt annan sak...

Ni som fått - var/hur? Dvs branter, vass, djupt, botten, snabbt, lovart eller tvärtom s a s?
    För övrigt har vi också mängder av smågös i Ekoln, vill gärna tro att deras tillväxt har kostat för abborren, dvs därför de senare inte hugger och det är inte skit bakom ratten som styr...
    Senast redigerat av anteman den 2017-08-13 klockan 00:15.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Liknande ämnen

1. Fiska Abborre JUST NU??? Sthlm
    Av Fock_it i forum Ljugarbänken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-05-28, 21:16
  2. Fiska abborre
    Av stevo i forum Ljugarbänken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 10:33
  3. Vart fiska Abborre?
    Av JoLLe i forum Region Östergötland