Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Snöhästs avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    1 452
    Gilla
    114
    Gillad 457 gånger i 294 inlägg

    De är ju en rätt gammal motor och antagligen 2taktare, dem går "hoppit" vid låga varv för 2taktare trivs bättre i höga osv..

    Har du rengjort förgasaren?

    Edit: På "nyare" motorer går vattnet in vid "fenan" (gallret framför propellern) som kyler motorn och avgaser går ut i mitten av propellern.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

  2. #22
    Team: EB FishingTeam
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Abborre 1,7kg, Gädda 8,5kg, Havsöring 5,5kg, Sutare 2,2kg, Id 2,6kg


    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    23
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Japp förgasarna är rengjorda o injusterade så gått det har gått.
    Är fortfarande inne på att vattnet tar fel väg och gör så att inte motorn klarar av att pressa ut avgaserna på låga varv så motorn går ojämt?

  3. #23
    Team: Team Aldrig Lottlös
    Sponsrad av: Nufotec Design AB
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: lax 11560 färna 2025 sutare 3,9 gös 4,5 brax 1920 nilabborre 10 tigerfisk 1,5 gädda 9205 sik 1750

    Fiskarn0383s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Näshult
    Ålder
    35
    Inlägg
    1 027
    Gilla
    184
    Gillad 68 gånger i 40 inlägg

    Citat Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Min 15 hästars Yamaha har i alla fall skvallerstrålen i underkant av motorn och avgasutsläppet i drevet. När utblåset täppts igen så gick den på tomgång men varvade inte ut på fullgas. Verkar alltså tvärtom på den här motorn eller...
    Citat Ursprungligen postat av abborrgurun Visa inlägg
    Nu hänger jag nog inte riktigt med. Är det inte så att insuget för kylningen sitter nere vid propellern och går vidare och kyler motorn, för att sen spolas ut i underkant på motorkåpan? Börjar bli smått förvirrad��
    Skvallerstrålen är ju bara en liten del av kylvattnet. Den är ju bara till för att man ska se att motorn får kylvatten. Det mesta går ut tillsammans med avgaserna i propellerhuset. Men det blir mottryck när avgaserna ska pressas ner och ut genom propellerhuset därför gör man den mindre avgaskanal(där det kommer vatten och avgaser på filmen) över vattenlinjen så motorn orkar gå även på tomgång.

    Vattnet sugs in under skäddan. Går via pumpen upp i blocket där en liten del går ut via skvallerstrålen. Resten väntar snällt tills termostaten öppnar och rinner då ner i riggeröret och ut genom propellerhuset tillsammans med avgaserna.

  4. #24
    Team: EB FishingTeam
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Abborre 1,7kg, Gädda 8,5kg, Havsöring 5,5kg, Sutare 2,2kg, Id 2,6kg


    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    23
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Härligt Fiskarn nu äntligen gick det upp en liljeholmen för mig.
    Då är det alltså inget fel utan jag får söka vidare efter vad som är problemet.
    Tack för en bra förklaring.

  5. #25
    Team: Team Aldrig Lottlös
    Sponsrad av: Nufotec Design AB
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: lax 11560 färna 2025 sutare 3,9 gös 4,5 brax 1920 nilabborre 10 tigerfisk 1,5 gädda 9205 sik 1750

    Fiskarn0383s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Näshult
    Ålder
    35
    Inlägg
    1 027
    Gilla
    184
    Gillad 68 gånger i 40 inlägg

    Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av din motor. Men på mina mariner/mercury 6 hk och Evinrude/Johnson 75 och 90 hk så kommer det inga mängder vatten ur det övre avgashålet som dessutom är betydligt mindre. Enbart fuktiga avgaser ev nån droppe ibland. Därav min fråga till ägare av liknande yamaha maskiner. Kan ju vara så att yamaha valt att inte köra ner kylvatten/avgas blandningen till proppellern utan släpper allt ovan vattenlinjen. Då förlorar de ju vattnets ljuddämpande effekt men vinner lite på mindre motstånd för avgaserna.

    Föräldrarna har en 30 hk mariner/yamaha. Men tyvärr har cdi boxen gått på den så jag kan inte titta på hur det ser ut när den är igång.

    Kan ju vara så att det är synkningen av förgasarna som spökar om den går ojämt på tomgång. En förgasare per cylinder?

    Sen är det ju så att en gammal mekanisk 2 takt går LITE ojämt på tomgång. Det får man leva med men med korrekta inställningar så är det inte så farligt. Men det går inte att få den att gå lika jämt och mjukt som en flercylindrig insprutad 4 takt.

  6. #26

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Kommer

    speeedos avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Ålder
    28
    Inlägg
    436
    Gilla
    2
    Gillad 10 gånger i 10 inlägg

    Skulle faktiskt rekommendera att du plockar ner förgasarna och rengör en gång till. Inte helt ovanligt att det släpper skit igen efter en rengöring. Kolla om du har ett munstycke för lågfart. Denna kan ibland vara täckt av en gummi Plopp. Var doch ett tag sedan jag mekade den årsmodellen.
    Om inte annat så har du möjlighet att lämna in förgasarna för ultraljuds tvätt så kan det vara guld värt. Det kan dock vara en chansning det med då det kan läsa mer skit än nödvändigt och motorn går sämre. Lite som lotto. Rengjorde min förgasare på min hoj själv 2 gånger. Blev bättre men inte bra. Ultraljuds tvättade och problemen var borta. Den oroliga tomgång en försvann direkt.
    D

  7. #27

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här


    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    47
    Gilla
    0
    Gillad 4 gånger i 4 inlägg

    Har själv en gammal Yamaha 2-cyl i samma storlek. Min är ryckig på låga varv och vill inte gå rent. Tror det är modellen i sig själv när de fått några år på nacken som är sådan. På full spett så går den bättre.

    Körde för länge sedan Yamahas första 3-cylindriga 30hk precis när de kom. De gick riktigt jämnt o fint som nya.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. gavleoring: Älvkarleby | Må det komma lite vatten snart!
    Av gavleoring i forum Privata bloggar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 21:30
  2. Yamaha 40hp 2006 ??
    Av lafisk i forum Ljugarbänken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 20:30
  3. Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78
    Av Rydström i forum Motorer
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 13:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •