Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Fotoalbum: Lnk hr
    Upplagda PB:n: Lnk hr
    Placering i ligan: Lnk hr

Rekord: Gdda 15,5, Gs 4,6, Abborre 1,0, H 4,6, Torsk 0,4 (p Hi-Lo utanfr Rn, wobblern var strre....)

Reg.datum
    Jan 2003
    Ålder
    64
    Inlgg
    75
    Gilla
    1
    Gillad 16 gnger i 11 inlgg

Citat Ursprungligen postat av anteman Visa inlgg
    Tror du vljer rtt.Visst svettande kan skert bli en konsekvens.

Jag har inte paddlat i torrdrkt, undra om man kan ta p sig ett yttre vrmeplagg nr man fiskar som man kan ta av nr man ska paddla en lngre distans fr att minimera svettning? Viss isolering behver man dock ven under torrdrkten fr att hlla viss vrme i hndelse av ett dopp...

Jag tror jag skulle vlja En torrdrkt med muddar i neopren fre latex, verkar bekvmare och ldras inte lika fort...
    Jag tror ocks att man fr rkna med ett visst svettande...kanske fr man gra s att man efter en lngre paddling ppnar drkten lite grann ett par minuter fr att ventilera ut svetten (och hoppas att man inte druttar i just undet dessa minuter ).

En drkt jag r nyfiken p r denna: https://www.hobieshop.se/produkter/s...fiske-th7.html. En mttsydd torrdrkt, anpassad fr kajakfiske, fr under 6 000 kr lter nstan fr bra fr att vara sant...

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    3 480
    Gilla
    1 457
    Gillad 1 124 gnger i 778 inlgg

Ja den r "billig" till pris men jag har lst att neopren muddar r bekvmare och hller lngre, den i din lnk ser ut att ha latexsockor.

MPS r nog mest allsidig temperaturmssigt och gjord fr att ha varierande antal lager svl under som ovanp. Lste nn positiv recension av den frn en paddlare var det nu var...

Den hr i bild vore dock det bsta fr mitt fiske, frmst frn bt kallare rstid men vill man s gr det bra att bara hoppa ur bten i samma utstyrsel, ungefr som p bilden och fiska vidare i lovart frn "rtt hll"...
    Regnplagg, torrdrkt och vadarbyxa allt i ett, men smakar det s kostar det...

Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	DSC_1474.jpg
Visningar:	14
Storlek:	957,2 KB
Id:	101593

Rekord: Gdda 15,5, Gs 4,6, Abborre 1,0, H 4,6, Torsk 0,4 (p Hi-Lo utanfr Rn, wobblern var strre....)

Reg.datum
    Jan 2003
    Ålder
    64
    Inlgg
    75
    Gilla
    1

Ja den r "billig" till pris men jag har lst att neopren muddar r bekvmare och hller lngre, den i din lnk ser ut att ha latexsockor.

MPS r nog mest allsidig temperaturmssigt och gjord fr att ha varierande antal lager svl under som ovanp. Lste nn positiv recension av den frn en paddlare var det nu var...

Den hr i bild vore dock det bsta fr mitt fiske, frmst frn bt kallare rstid men vill man s gr det bra att bara hoppa ur bten i samma utstyrsel, ungefr som p bilden och fiska vidare i lovart frn "rtt hll"...
    Regnplagg, torrdrkt och vadarbyxa allt i ett, men smakar det s kostar det...

Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	DSC_1474.jpg
Visningar:	14
Storlek:	957,2 KB
Id:	101593
    Gemino har jag sett ett test p i Fisheco dr den fr bra omdme, men det tycker jag att allt fr som testas i den publikationen...drkten r skert bra men jag r tveksam till att den r optimal fr kajakfiske, den verkar mer vara ett alternativ till flytoverall. Och priset r verkligen inte att leka med

MPS r skert ett bra alternativ om det inte vore s att jag rtt ofta kliver ur kajaken, inte sllan i kndjupt vatten, fr att g i land och pinka, fika, strcka ut kroppen osv. D r det inte s roligt om man har kldesplagg utanp drkten tnker jag...

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    3 480
    Gilla
    1 457

Citat Ursprungligen postat av TiSo Visa inlgg
    Gemino har jag sett ett test p i Fisheco dr den fr bra omdme, men det tycker jag att allt fr som testas i den publikationen...drkten r skert bra men jag r tveksam till att den r optimal fr kajakfiske, den verkar mer vara ett alternativ till flytoverall. Och priset r verkligen inte att leka med

MPS r skert ett bra alternativ om det inte vore s att jag rtt ofta kliver ur kajaken, inte sllan i kndjupt vatten, fr att g i land och pinka, fika, strcka ut kroppen osv. D r det inte s roligt om man har kldesplagg utanp drkten tnker jag...
    Ja om Gemino r bra fr kajak vet jag ju inte. Vad gller MPS s ser inte jag ngon stor skillnad i att kliva ned i kndjupt vatten i en kajaktorrdrkt och MPS.

Om du t ex har en fritidsbyxa i snabbtorkande syntetmaterial ver MPS s blir byxan blt s ven kajaktorrdrktens ben, sen torkar de vl bda tv s smningom om? r du rdd att vta byxan s kan ju den dras upp till knna och ner ver MPS-benen som skydd efter pinkpausen om s fredras?

Nvl, hoppas du hittar vad du sker!

Reg.datum
    Sep 2016
    Inlgg
    14
    Gilla
    2
    Gillad 2 gnger i 2 inlgg

Mina tv ren...
    Om jag skulle fiska i kajak i kallt vder skulle jag absolut kpa en torrdrkt.
    Hamnar du i vattnet s r det bara en tidsfrga innan du blir s nedkyld att din kropp inte fungerar och du inte kan ta dig in till land eller upp i kajaken igen. D jag jobbar i Marinen s har jag varit en del i skrgrden i kallt vder och det r krvt. Att hamna i vattnet d utan torrdrkt/isolerdrkt r en sker ddsdom. Flygvapnets regler fr flygning ver vatten r att torrdrkt/isolerdrkt ska bras nr vattentemperaturen r 13 grader eller kallare. Marinen har en liknande regel nr man frdas i en ppen bt.
    Och jag skulle inte kpa en torrdrkt som man har under klderna, det blir bkigt med klder utanp torrdrkten.
    Gylf skulle jag ocks prioritera, sknt att kunna kissa utan att ta av sig torrdrkten.
    Tnk ocks p att om du anvnder dig av en uppblsbar flytvst s ska den vara manuell d den annars kan utlsa om du blir nedstnkt av en vg. Detta problem identifierade Kustjgarna p sin distanspaddling d flytvstarna lste ut nr de blev blta.
    Senast redigerat av ThomasEker den 2018-08-09 klockan 23:59.

6. Fljande anvndare gillar ThomasEker fr detta inlgg:

Mink! (2018-08-10)

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    3 480
    Gilla
    1 457

Finns uppblsbar flytvst med utlsningsmekanism Hammar som inte reagerar p vta utan vattentryck En sdan med manuell mjlighet kan vara ett alternativ.

Sjlv skulle jag som fiskar frn bt och sllan blir "transportsvettig" nog prva Termotic flytunderstll som synes ge tillrcklig flytkraft samtidigt som den fungerar som ett vrmeunderstll.

Reg.datum
    Sep 2016
    Inlgg
    14
    Gilla
    2
    Gillad 2 gnger i 2 inlgg

Absolut, Hammarutlsare finns p livflottarnas fstlinor s att de lossnar automatiskt nr bten sjunker.
    Men p flytvstar lser de ut p 20 cm djup och d kan de hindra en att komma upp i kajaken igen.
    Drfr skulle jag fortfarande anvnda en manuell vst.
    Senast redigerat av ThomasEker den 2018-08-10 klockan 08:11.

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    3 480
    Gilla
    1 457

https://www.kayakstore.se/collection...-paddling-suit
    latex vid handleder men neopren i hals och tja fin ppning och gylf och kraftiga sockor...

@ Thomas
    Ja lter som en relevant pong frn kajak, tror dock att Thermotic gr samma sak och mer drtill utan att man behver rycka i snret men det kostar lite mer...
    Senast redigerat av anteman den 2018-08-11 klockan 01:21.

Reg.datum
    Jan 2003
    Ålder
    64
    Inlgg
    75
    Gilla
    1

https://www.kayakstore.se/collection...-paddling-suit
    latex vid handleder men neopren i hals och tja fin ppning och gylf och kraftiga sockor...
    Den drkten ligger just nu hgst upp p min "vill ha"-lista!

11. Fljande anvndare gillar TiSo fr detta inlgg:

anteman (2018-08-11)

Reg.datum
    Jun 2017
    Inlgg
    25
    Gilla
    3
    Gillad 31 gnger i 12 inlgg

Har krt kajak ngra r och testat en del grejer. Ngra inputs bara.

Mps:en r jkligt bra, provbadat den i 7-gradigt vatten med bara ett tunt understll under. Inga problem att ligga i ett bra tag i den tempen. Hsten r ju oftast den ltta perioden att kl sig, bara att kra understll, mps samt ett par bibs ver som skydd och kra lager p lager nr tempen kryper nedt.
    Sen r den suvern att kra under tex en flytoverall p ny alt luriga vrisar.
    Vren r ngt klurigare, i maj var det 27c i luften o 12c i vattnet i Sthlm och d r det svettigt hur man n gr.

Vad gller flytvstar s skulle jag inte g fr den sjlvuppblsbara eller den manuellt uppblsbara varianten. I utlst lge och i vattnet s hamnar vldigt mycket av flytkraften runt huvudet vilket gr att den knns vldigt mycket i vgen nr man frsker att ta sig upp i en kajak igen.
    Jag anvnder en sn hr.

https://kajakfiskarna.se/butik/nrs-chinook-pfd/

Med den kan man f bort en del av smplocket som man vill undvika att ha i vgen under fisket frn kajak. Vldigt vettiga fickor p den.

Vad gller vrig skerhetsutrustning s skulle jag rekommendera att anvnda en flagga p kajaken om du rr dig ver stora vattenytor. Du syns ganska s lite, och speciellt i lite smre vder. Har sjlv rkat ut fr en mycket obehaglig incident vid pelagiskt gsfiske.
    Senast redigerat av Jon Bull den 2018-08-11 klockan 08:34.

13. Fljande anvndare gillar Jon Bull fr detta inlgg:

Cyaneus (2018-08-11)

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12

Liknande mnen

1. Kajakfiske...
    Av BigF i forum Privata bloggar
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2017-07-26, 02:10
  2. Lakewood och gummibeten, vilka fungerar och vilka funkar inte?
    Av anders@gddfiske.se i forum Allmnt om fiskeutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2015-09-10, 20:41
  3. Fiske gadgets, vilka finns det och vilka har ni, vilka samlar damm ?
    Av mojoman i forum Allmnt om fiskeutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2013-12-21, 11:06
  4. Tips om bra klder till hstens fiskepass...
    Av mascot i forum Spinnfiske - Utrustning
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2007-08-28, 22:35
  5. Svar: 18
    Senaste inlgg: 2005-06-15, 07:53

Bokmrken

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg