Mnga gnger har jag frskt p denna art men bara en gng ftt chansen att fiska riktigt p den med rtt krok och bete.

Men s hrda Gustav Nystrm av sig en kvll och sade att hamnen i Brtaviken var full av strre havsnl.

Jag hade ingen chans att ka dit den kvllen men nsta kvll fanns en lucka och vinden skulle vara nordlig, helt perfekt fr Brtaviken!

Nr jag kom dit sttte jag p patrull direkt d det inte syntes till ngra pungrkor!

Efter mycket hvande hade jag till sist hittat tre stackars pungrkor och hll tummarna fr att det skulle rcka!

Men nr jag brjade leta fisk sg jag inte en endaste nlfisk!!

Efter en timme var det i alla fall mrkt och det brjade stiga sm rkor mot ytan. Snart nog dk ett tngspigg upp och gav mig nytt hopp.

Nr jag gtt lngs hela hamnen och kom till sista hrnet av hamnen s var den pltsligt dr!

En strre havsnl, ingen best men nd!

Den var aktiv och jagade i ytan.. Men min pungrka var sedan lnge dd vid det hr laget och havsnlen var mycket skeptisk, ett litet smakprov sen spottade den direkt!

Jag sprang ivg en 40 meter till min spann och hmtade pungrka nummer tv!

Havsnlen var kvar och nu var den mycket mer intresserad snart nog slukade den den nya pungrkan med hull och hr :O

Krokningen sitter men havsnlen hinner sl i hamnkanten och f hjrtat att sl ett extra slag innan den lyfts upp i skert frvar p land.

Gldjevrl!!!

Jag mste ha hrts lng vg fr nu kommer Gustav, Kelvin och Robin springandes och kan hjlpa mig med foto.

En underbar knsla och art nummer 105 r landad!

Fisken mter 27,6cm en liten strre havsnl men naggande god!

Strre havsnl (STAV) 30p 30cm=40p +10p/cm

Detta blir den enda fisken jag fngar och en ny art fr ligan samt ligarekord lngd ger 580 pong!

/Hasse

Ls mer p bloggen