Sidan 1 av 6 12345 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 51

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Reg.datum
    Apr 2008
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Torsken i Östersjön

Registrerade mig p.g.a. att jag läste att någon refererade till mig i nåt inlägg då jag debatterade på sportfiskarnas hemsida angående torskfisket i östersjön. Det är många som frågar varför jag inte skriver / debatterar särskilt mycket numera. Den största anledningen är helt enkelt att jag anser att debatten inte har förändrats alls under de 6 år som gått sedan den startade, det är samma malande och samma resonemang fortfarande, trots att statistiken för östersjön talar för det vi fiskare sa redan då. De åtgärder som gjorts och som fortfarande pågår visar tydliga resultat, beståndet av torsk i östersjön ökade med ca: 20% 2006 och med ca: 30% 2007, det har fötts ett flertal starka årsklasser sedan 2003. Vi har haft ett par år med rejäla vinterstormar och årets (2008) har syresatt bottenvattnet i hela bornholmsbassängen. Danmarks forskningsfartyg publicerar till skillnad från fiskeriverket sina resultat och man skriver på sin hemsida att personalen ombord inte tidigare upplevt liknande värden på syrehalten och detta påverkade direkt fisket, man fick kalla in extrapersonal för att hinna med att mäta all torsk man fångade. Kontrollen börjar närma sig dithän när man fått styr på överfisket i Polen, och deras flotta har minskat betydligt. Tillbaks till 2002, då sa kritikerna att om vi fortsatte fiska skulle torsken vara utrotad inom bara nåt år, man sa att det fanns inte en kubikmeter vatten torsken kunde leka i. Ändå har de starkaste årsklasserna på 20 år!!! fötts de senaste 5 åren, och vi fiskar fortfarande, skumt om torsken borde varit utrotad för flera år sedan om vi inte upphörde med fisket. Nu försöker man komma med att torsken agregerar, d.v.s. att de som finns kvar samlar sig i stim så att vi fortfarande kan uppleva stora fångster. Skulle detta vara fakta skulle dessa stim bli färre och färre och svårare och svårare att hitta, då ter det sig ganska märkligt att i princip alla svenska torsktrålare fiskar upp sin veckokvot på 1-1½ dag oavsett var vi kör nånstans och tendensen är likadan i de andra länderna. Antalet kg torsk / tråltimme har mer än fördubblats på de senaste 3 åren. Trenden är tydlig och inom ett par år till kommer denna debatten att ha självdött för då finns det så pass mycket torsk att inte ens forskarna kommer kunna att förneka det. Kan det danska forskningsfartyget fånga så pass mycket torsk att man får kalla in fler folk för att hinna mäta dom borde detta ge en liten signal om att vi som är på havet bra mycket mer kanske inte är helt ute o seglar, det är bara det att vi ser tendenserna tidigare. Första indikationerna på den årsklassen som föddes 2007 är också mycket goda och det har redan kallats för en enorm kläckning. Jag kommer inte debattera särskilt mycket om debatten kommer föras som tidigare med påhopp och samma gamla argument som jag försökt bemöta 100-tals gånger förut, under debatten på sportfiskarnas forum fick jag t.o.m. hotbrev hem och det är mindre kul när man vågar stå för vem man är och för sina åsikter. Till sist vill jag bara säga att jag är inte orolig för torskbeståndet i östersjön, det ser bättre ut nu än på många år, och jag som tänkt leva av detta minst 25 år till, jag om någon borde väl va orolig om jag trodde det fanns någon större substans i det som framförs i media. Det finns torsk i östersjön, det finns t.o.m. gott om torsk i östersjön, det är inte som på 80-talet, men jag tror att vi är snart ganska nära den nivå som östersjön förmår att producera.
    Morgan Broberg - Yrkesfiskare
    Senast redigerat av Morgan Broberg den 2008-04-05 klockan 11:50.

Reg.datum
    Dec 2005
    Gilla
    0

Morgan, har du läst något om vad som hände vid New Foundland? Kan du se någon parallell med ditt och andras fiske i Östersjön? .

Team: Mojoboats
    Sponsrad av: www.mojoboats.se

DavidLs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Gilla
    12
    Gillad 57 gånger i 29 inlägg

Hej Morgan.

Tack før ett intressant inlægg!

Yrkesfiske har existerat i alla tider, och fungerat. Fram till nu. Det beror på att i likhet med alla andra områden har redskapen blivit så mycket effektivare. Jæmnviktsførhållandet mellan fisken och mænniska ær inte lika sjælvklar længre.

Finns det få torskar har dom nya som klæcks større utrymme - tar sig bættre?

Ær det inte konstigt att man fångar torsken innan den blir lekmogen, och åtminstonde hinner leka en gång? Bristen på stor torsk ær mycket tydlig!

Du skriver att ni fångar kvoten på kort tid oberoende var ni fiskar? Jag tror att det ær långt ifrån sanningen. Kan du inte prova att stænga av elektroniken (ekolod, gps) næsta gång du ær ute? Ær mkt tveksam till att fångsterna ær de samma.

Det som skulle behøvas ær marina reservat dær fisken och allt annat marint liv får vara helt ifred från både sport och yrkesfiske. Gærna dykare och båt trafik också. Dom skulle fungera som små oaser dær åtminstonde några individer av varje art skulle kunna leva vidare.
    Med tiden skulle det vara utom all tvivel hur skillnaden skulle vara, och regleringen skulle bli bættre generellt.

Tycker det ær deprimerande att vi ær så dåliga på att ta hand om det runt omkring oss.

Reg.datum
    Apr 2008
    Gilla
    0

Populärt argument för de som inte är insatta i de enorma skillnader som finns. Listar en del av dem bara för att åskådliggöra att det är mycket svårt att göra jämförelser

1.Könsmognad torsk
    New Foundland: 6-11 år
    Östersjön: 3 år
    Innebär att östersjötorsken både hämtar sig snabbare från låga bestånd samt hinner reproducera sig själv 2-3 gånger innan kanadatorsken ens är könsmogen
    2.Nätstorlek som fisket bedrivs/bedrevs med
    New Foundland: 40mm
    Östersjön: minst 110mm
    Innebär att man i Östersjön selekterar ut i princip all torsk som inte är könsmogen medan man i Kanada fångade allt, nästan ner till nyfödd torsk

3. Utkast
    New Foundland: ca: 70% av totala fångsten
    Östersjön: <5% av den totala fångsten
    P.g.a. de små maskorna i nätet som användes i Kanada kastades 70% av fångsten tillbaks död överbord för att den inte höll måttet eller gav för dåligt betalt, i Östersjön selekteras denna torsk ut redan under fisket med ca: 97% överlevnad.

Stora och oerhört väsentliga skillnader som gör det i praktiken omöjligt att ens jämföra dessa båda vatten och typer av fiske, därmed inte sagt att man inte ska dra lärdom av det, och jag vill påstå att det är just det vi fiskare gjort när vi krävde högre minstamått (som vi för övrigt vill ha ännu högre) och krävde nät som selekterade ut småfisk.
    Utöver detta är hela lekområdet för torsken i östersjön fredat i 6 månader (torsken leker under ca:3 av dessa) för allt fiske, mig veterligen fanns inga sådana områden i Kanada men detta kan jag inte svära på, dessutom är allt torskfiske i östra Östersjön totalt förbjudet under de 2 månader som leken är som mest intensiv.

Team: Team Lilla My

Rekord: Torsk 29,6 Långa 19,2 Bonito 2,65 Piggvar 3,75 Kveite 163 cm Vitrocka 9,7 Uer 7,74 Lubb 17,2 mm

Anders (Team Lilla My)s avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    39
    Gilla
    0
    Gillad 15 gånger i 13 inlägg

http://www.fiskeriverket.se/download...kta_080229.pdf

Var vänlig läs igenom följande artikel och jämför diagramen. Är du bara något sånär hemma i att läsa diagram så ser du tydligt yrkesfiskets påverkan av bestånden. Detta är inte en forskningsrapport utan statistik från Fiskeriverket.

För övrigt så är det så att det är ren dumhet att påstå att det finns mycket torsk i Östersjön och att påstå att fisken inte skulle agregera är ännu dummare. På 70-talet fanns det mycket torsk. Då fanns det gott om torsk ända upp i bottenhavet. I Stockholms skärgård pilkade man torsk i djuprännorna. Det finns inte en torsk däruppe numera. Att det fortfarande fångas mycket torsk beror på just det... att fisken samlas på de mest attraktiva platserna. Så gör fisken överallt. Förr kunde du gå ut på Västkusten och ligga och driva överallt och fånga bra med fisk. Nu måste du fiska på vraken för att överhuvudtaget få något. Varför? För att vraken är de bästa ståndplatserna, de enda ståndplatser för övrigt som trålarna inte kommer åt, och där samlas fisken. Påstår du att fisken inte skulle samlas på de platser med bäst livsbetingelser är du totalt okunnig i allt vad biologi heter eller en stor självförnekare. Varför ligger annars alla trålarna och drar i området öster och syd Bornholm. Ja jag vet var torsken är för tillfället, jag har själv hört det från yrkesfiskare. Om det nu finns så mycket torsk i Östersjön så kan du väl köra upp i Ålandshav och fiska. Det finns ju fisk oavsett var du kör, det sa du själv. Ta gärna med dig alla dina kompisar dit så kanske torsken har en chans. Vad ni gör är att tråla upp de sista torskresterna som samlats för lek öster och syd Bornholm. Västkusttrålarna har köpt upp andra båtars kvoter och ligger där nere och kvaddar beståndet. Varför fiskar de inte på sin egen kust då? För där är ingen fisk, det har de själva sett till.

Visst det är ju bra att det har varit stora kläckningar de senaste åren. Men vad tjänar det till när fisken inte får leka. Jag har sett lådevis med småtorsk landas i fiskfabrikerna där torsken ligger på tvären i lådorna och knappt håller minimåttet. Är det det du kallar massor av torsk. En trål full med torskungar? Fy fan vilken miljösvineri.

Detta är inte gamla argument, det är dagsfärska men likväl precis lika riktiga.
    Det är ju synd att du fått hotbrev, det är att föra debatten på fel sätt. Upperbarligen hjälper det ju inte heller eftersom du fortfarande skriver med samma onyanserade och självförnekande argument. Yrkesfisket har kvaddat fiskbestånden runt våra kuster. Det är ren fakta och kan inte förnekas. Det är kanske inte den enskilda yrkesfiskarens fel utan fiskeripolitiken, men när den enskilda yrkesfiskaren inte själv förstår sin roll i sammanhanget så är han likväl lika skyldig.

Gör oss alla en tjänst. Sök skrotningsbidrag och omskola dig till något mindre miljförstörande.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Reg.datum
    Apr 2008
    Gilla
    0

DavidL skrev: Du skriver att ni fångar kvoten på kort tid oberoende var ni fiskar? Jag tror att det ær långt ifrån sanningen. Kan du inte prova att stænga av elektroniken (ekolod, gps) næsta gång du ær ute? Ær mkt tveksam till att fångsterna ær de samma.

Elektronik och utveckling i all ära, men det är inte riktigt så torskfiske på en modern trålare går till. Torsken i östersjön har ett någorlunda fast vandringsmönster beroende på vilken tid på året det är, den uppehåller sig i olika djup under året. Detta lär man sig med tiden och vi kör därför på rutin och känsla, sen får väder, vind, strömmar och temperatur mer bestämma exakt var vi hamnar. Torsken lever så nära botten att det är svårt och näst intill omöjligt att köra runt och "leta upp" fisken. Vi kör på känsla och på traditionella fiskeplatser, ekolodet har vi ingen egentlig nytta av förrän vi satt ut trålen och drar i sakta fart (ca: 3knop) att köra runt i 8-10 knop och leta torsk går i princip inte. Många mindre båtar kör bara ut på samma plats varje dag och även dessa fiskar fort fullt och deras fångster / timme har också ökat markant de senaste åren. Dessa båtar fiskar i princip exakt så som forskarna gör, samma platser samma redskap, alltså är tätheten av fisk större nu annars skulle åtminstånde dessa båtar uppleva fortsatt dåliga fångster.

Rekord: Torsk 29,6 Långa 19,2 Bonito 2,65 Piggvar 3,75 Kveite 163 cm Vitrocka 9,7 Uer 7,74 Lubb 17,2 mm

Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    39
    Gilla
    0

Det låter onekligen som om ni inte behöver en modern trålare...
    "Vi kör på rutin och känsla, sen får väder, vind, strömmar och temperatur mer bestämma exakt var vi hamnar."
    Som gamla dagars sjöbjörnar som gick ut med sin lilla kutter för att tjäna uppehället. Vilket skitsnack! Det är sant att det behövs erfarenhet för att lära sig torskens vandringsmönster mm men att påstå att ni kör på känsla och inte på GPS när ni är 30 sjömil från närmsta kust är rent nonsens. För övrigt så är det ganska meningslöst att inbilla välutrustade och välinformerade sportfiskare att det inte går att leta torsk som står på botten med ett eklod. Ni har ännu bättre ekolod än oss och dessutom ofta sonar.

Vad säger föresten din "känsla"... varför trålar du inte uppe i Åland hav eller i Bottenhavet. Där trålades det alltid förr med gott resultat. Varför trålas det inte där längre?
    Senast redigerat av Anders (Team Lilla My) den 2008-04-05 klockan 14:41.

Reg.datum
    Apr 2008
    Gilla
    0

Anders jag undrar vem det är som är okunnig i biologi?

Torsken kan inte längre befinna sig i nån större utsträckning upp till stockholm, än mindre i bottenhavet, Varför? -Jo, simpel biologi, det finns helt enkelt inte salt och syrehalter där för att den ska kunna fortplanta sig, torsken känner var den kan leka, så varför skulle den då simma dit? det kommer aldrig mer att hända om inte östersjön blir saltare eller syrerikare längre norrut igen. Att du vill att jag ska köra till ålandshav och fiska visar bara på att du själv inte kan torskens biologi, läs på om vad den behöver i salt och syrehalt för att leva så förstår du själv hur dumt det du säger är, du kunde lika bra be mig tråla torsk i vänern

80-talet var en extrem situation med perfekta förhållanden för torsken, övergödningen gjorde att det fanns enorma mängder med föda samtidigt som det ännu inte hade hunnit bli syrebrist i djuphålorna, flera år i rad med gigantiska kläckningar skapade detta bestånd som aldrig ens tidigare förekommit historiskt, detta säger forskarna själva så det kanske inte är en helt riktig referenspunkt att använda. För övrigt så vet jag vad jag ser och jag har fiskat i 20 år, hade denna debatten som är nu varit i början på 90-talet hade jag inte sagt så mycket för då var det kris, men som jag skrev tidigare, nu ser det bättre ut än på mycket länge. Om du hört vad yrkesfiskarna säger om var torsken finns så agregerar den i så fall överallt just nu, från trelleborg, simrishamn, utklippan, söder om bornholm, i polska zonen bort till baltiska kusten. Stora områden som alla fiskar fullt fort på då, förvånansvärt om det bara skulle finnas en spillra kvar...

Rekord: torsk 33,65 26,6 23,0 22,4 21,5 20,8 20,0 havskatt 7,3 gråsej 9,0 kungsfisk 1,55 kolja 4,0 lubb 6,5

Reg.datum
    Aug 2004
    Gilla
    0

Morgan, glöm inte att fisket var mycket bra vid new foundland strax innan kollapsen. Kan det bero på att torsken är en stimfisk och att då fisken samlades på dom sista platserna där dom till slut fångades av yrkesfiskarna?
    Har själv sportfiskat efter torsk i Östersjön i drygt 10 års tid och vågar påstå att jag har väldigt god kännedom om både vraken och olika stentoppar där fisken samlas. Numera så fiskar jag väldigt sparsamt där framförallt av etiska skäl då jag tycker det är fel som sportfiskare att plocka upp för mycket av en fisk som börjar bli utrotningshotad även om vi sportfiskare inte kan påverka dessa bestånd. Vi har haft välutrustade båtar med all elektronik och fiskat på vrak och stentoppar från kusten och ca. 30 nm ut. Vi har fiskat både i Hanöbukten, bornholmsgattet och längre ner på sydkusten. Det har skett en tydlig förändring i fisket och fiskmängden är klart mindre i dag även om man fortfarande kan ha bra fiske. Medelstorleken är klart mindre och fisken blir könsmogen betydligt tidigare. Tidigare fanns det fisk på i stort sett alla vrak och på alla stentoppar men idag så får man ofta jaga runt en 100 nm på en dag för att kunna hitta fisk. När vi startade fiska i Ö-sjön hade vi ALLTID bra fiske men idag är det väldigt få turer som är bra. Så det är absolout ingen tvekan att fiskbestånden har blivit betydligt mindre och att det är alldeles för få fiskar över 50 cm.........

Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    39
    Gilla
    0

Nu är du tyvärr mer än lovligt okunnig. Torsken har aldrig lekt däruppe. Torsken har i alla tider lekt i Bornholmsbassängen, Gdanskdjupet och sydost Gotland.

Att salthalten och syrekoncentrationen är låg betyder inte att vuxna torskar inte kan leva i området. Det betyder bara att leken inte blir lyckad. Torskens romkorn kräver en viss salthalt för att hålla sig flytande och inte sjunka till botten där syrehalten är för låg. Varför fanns det då torsk i Bottenhavet förr. Jo för torskpopulationen var så oehört mycket större på den tiden att fisken fick vandra för att hitta föda. Det fanns alltså tillräckligt mycket torsk för att fylla alla områden i Östersjön. Det finns det inte längre för yrkesfisket har fiskat upp mer fisk än beståndet kan bära. Det spelar ingen roll om du skyller på salthalter eller syrekoncentrationer. Oavsett så har ni fiskat upp för mycket fisk eftersom beståndet är så dåligt.

Det är sant att det under början av 80-talet fanns väldigt mycket torsk i Östersjön och att det berodde på lyckade kläckningar i slutet av 70-talet. Men det sparkapitalet har ni effektivt fiskat upp nu. De torskarna och deras avkomlingar skulle vi behövt nu. Under några år på 80-talet så landades det mellan 300 000 och 350 000 ton torsk av östra beståndet. Problemet var att det var hälften av den årliga lekbiomassan på ca 700 000 ton och följdaktligen så minskade beståndet fort. Numera består lekbiomassan av under 100 000 ton torsk, trots att forskarna hävdar att minigränsen för ett livskraftigt bestånd går vi 250 000 ton. Varför är det så ont om torsk då? Ja för ni fiskat upp för mycket! Så enkelt är det. Innan de stora årskullarna så låg ändå beståndet på 300 000 - 400 000 ton. Numera landar yrkesfisket "bara" runt 60 000 ton "lagligt", trots det så så ökar inte beståndet. Varför? Därför att ni fiskar bort halva lekbiomassan årligen precis som ni gjorde på 80-talet, så trots stora kläckningar så kan inte beståndet öka och de stora fiskarna som är så viktiga för leken blir allt färre.

Kom inte och säg att det finns torsk överallt i Östersjön. Det är uselt fiske på sydkusten och i Hanöbukten mot vad det brukar vara så här års. Jag har själv varit på vattnet där. Torsken finns öster och söder om Bornholm, där stora delar av beståndet nu samlats för väntan på lek. Tack för ni fiskar upp lektorsken!
    Och ja jag vet att de svenska fiskarna inte tar de största fångsterna. Det gör polackerna, ryssar och balter. Det är fiskeripolitikens fel men vad du gör här är att försvara den vilket göra dig lika skyldig som de svartfiskande öststatarna. För du tror väl allvarligt talat inte att de redovisar någon stor del av fångsten lagligt eller? Uttaget är bra mycket större än vad som syns på pappret.

Sidan 1 av 6 12345 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 08:10
  2. Rädda torsken i Östersjön!
    Av Ödlan i forum Fiskevård, miljö och politik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 15:12
  3. Torsken har det svårt.
    Av BeBest i forum Fiskevård, miljö och politik
    Svar: 15