Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39
  1. #1
    Team: Esox Morsus
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Gädda 10.8kg

    Mookis avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Roslagen / Häggdånger
    Ålder
    45
    Inlägg
    695
    Gilla
    292
    Gillad 284 gånger i 99 inlägg

    Post [RULLMEK] Rull-terminologi

    Rev ner en nyinförskaffad rulle häromdagen för grovrengöring.
    Den har uppenbarligen fiskats i saltvatten då man kunde se tydliga korrosionstendenser både ut- och invändigt. Efter noggrann rengöring blev den hur som helst i skick som ny (med undantag för en del fläckar i kromet).

    När jag ändå hade isär rullen tänkte jag att det kunde vara dags för ett inlägg om de begrepp som används i samband med multi-rullar, i min värld översätts multi-rulle med Ambassadeur...
    När jag själv skulle börja skruva med rullar insåg jag att det fanns en terminologi som jag inte var helt bekant med, det tog ett tag innan jag kopplat ihop delarna och deras namn.
    Insåg att jag sannolikt inte är ensam om denna begreppsförvirring - så med detta inlägg tänkte jag i viss mån försöka skingra förvirringens dimmor hos andra som känner suget att börja meka med sina ambor.

    Inlägget speglar min uppfattning, det kan i delar uppfattas som felaktigt eller inkonsekvent - jag hoppas att de som ser knasigheter kommenterar detta så att vi på sikt får ett bättre inlägg.
    Jag passar även på att be om ursäkt för bilderna, hade nån vision om pedagogisk placering och så men den sprack rätt fort...
    Kan även förvarna om att det säkerligen förekommer en del missar, blir alltid rörigt när man ska skriva en massa brödtext och försöka hålla ordning på saker och ting.

    Åsså vill jag passa på att flagga för några andra av mina små pyssel-trådar:
    4501CS - Att smörja en Pro Rocket
    UC4601C [060007] - Ultra Cast vs Ultracast
    7001 [1200 1623] (utan "i")
    Mörrum SX1601C [080009/27] - En liten godbit
    Record RCN51 C6 [150020/44] - déjà vu
    5001 C [86-0 90-91]
    Daiwa Sea Line 400
    5600 AL [81 03 00], eller...?
    5500 [771200], anno 1977
    5000 [08 71 00], nästan en släktklenod
    1601 C IAR, 2501 C DL, 2601 C Elite

    Jag utgår från sprängskissen till en 6501CS ProRocket (1600xx/yy), en rulle som i mångt och mycket påminner om många andra moderna ambor.
    Sprängskissen finns att ladda hem bl a från Mikes Reel Repair och South Western Parts
    http://www.mikesreelrepair.com/schem...lbum=27&page=3
    http://southwesternparts.com/code/askschematics.php3


    199 Gavelskruv (palming-gavel)
    2496 Linspridarhylsa/Linspridarrör (och nylonbussning)
    4490 Spårryttare
    5115 Fjäderbleck/Fjäderbricka till veven
    5131 Kupad slirbromsbricka/Fjäderbricka
    5145 Kopparshims (palming-gavel)
    5174 Linspridare
    5177 Knivbultskopp/Knivbultsmutter
    5178 Linspridarlåsning/Låsbleck
    5189 Huvuddrevsbricka
    5205 Evighetsskruv
    5229 O-ring
    9597 Lagerkopp (palming-gavel)
    10239 Lagerkopp (vevgavel)
    11957 Spolbricka
    13169 Undre bromslamell
    13369 Gavelskruv (vevgavel)
    13472 Spollager
    14868 Skruv till mutterlåsbricka
    19843 Spolbussning
    20090 Spolaxellåsning/Låsfjäder
    20639 Gavelbussning
    20905 Bromsskiva med öron
    20906 Bromsskiva med spår
    20917 Kopparshims (vevgavel)
    20960 Övre bromsskivan
    20994 Mutterlåsbricka/Mutterlås
    21875 Pinjong-ok
    21880 Huvuddrev
    21868 Frikopplingslänk/Länkarm
    21869 Frikopplingstrycke/Trycktangent
    22001 IAR-hylsa/IAR-bussning/Frinavsbussning
    22081 Huvuddrevsaxel/Huvuddrevsbussning
    23061 Vev
    23403 Spoldrev
    23404 Mellandrev/Linspridardrev/Medbringardrev/Mellanhjul
    24104 Kupolmutter/Vevmutter
    24909 Drevplatta/Drevstativ/Huvuddrevsstativ
    25130 Kopplingsarm
    25994 Fjäderpaket/Kopplingspaket/Tillhållare
    51765 Knivbult
    802631 Spolaxel
    811716 Stativ
    1116727 Centrifugalbroms/C-broms
    1116906 Bromslamell
    1116943 Pinjong/Pinjongdrev
    1119745 Gavel/Palming-gavel
    1119748 Stjärnhjul/Bromsvred
    1128804 Vevgavel
    1129394 Komplett spole


    Andra delar som inte finns med i sprängskissen, men som kan vara bra att känna till:
    5134 Backspärrshake/Spärrhake
    5173 Nylonbussning till linspridarhylsan
    20557/22829 Stift till extra backspärr
    22014 IAR-lager
    1117079 Kullagrat Mellandrev (utan kullager)
    1117080 Kullager till 1117079

    Är det nåt jag missat eller om ni inte håller med om terminologin får ni hojta till, så kompletterar/rättar jag.

    Bifogar lite bilder med de olika delarna markerade, ibland när man studerar sprängskisser är det inte helt självklart hur en detalj ser ut i verkligheten...
    Eftersom det inte är originalvev har jag i bildtexterna markerat artikelnumret med "inte!", "fel!"...
    Har även tagit med bilder på "den extra backspärren" man ibland ser omnämnd, och med grönt markerat var man monterar denna.

    Tyvärr kan jag inte ladda upp alla bilder verkar det som (?)
    Vägrar de tre sista, liksom sprängskissen.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050545.JPG
Visningar:	952
Storlek:	119,1 KB
Id:	30600Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050512.JPG
Visningar:	612
Storlek:	131,1 KB
Id:	30607Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5040503.JPG
Visningar:	636
Storlek:	159,4 KB
Id:	30603Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050521.JPG
Visningar:	705
Storlek:	82,8 KB
Id:	30608Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050510.JPG
Visningar:	1093
Storlek:	130,4 KB
Id:	30601Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050536.JPG
Visningar:	672
Storlek:	92,1 KB
Id:	30606Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050528.JPG
Visningar:	579
Storlek:	68,1 KB
Id:	30605Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050524.JPG
Visningar:	624
Storlek:	49,9 KB
Id:	30602Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050534.JPG
Visningar:	691
Storlek:	44,8 KB
Id:	30609Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050519.JPG
Visningar:	788
Storlek:	152,9 KB
Id:	30604



    Utöver ovanstående grundläggande terminologi ser man även ibland uttryck som högfartssystemet, lågfartssystemet etc.
    Som jag förstått det kan man grovt dela in rullen i de delar som ska röra sig fort (vid utkast) samt de delar som rör sig långsamt (invevning/frikoppling etc.).

    Högfartssystemet är i stort sett de delar som rör sig vid utkast, det består av följande delar:
    Spole (inklusive C-broms, spollager, spoldrev etc.)
    Spolaxel
    Mellandrev
    Evighetsskruv
    Linspridare
    Knivbult
    Linspridarhylsa

    Lågfartssystemet betår av resten
    Åtminstone resten av de rörliga delarna, typ kopplingsmekanism, vevaxel, slirbroms etc.

    Det jag brukar göra är att gå igenom alla delarna till högfartssystemet och se att de löper fritt och rör sig obehindrat,
    sedan ser jag över lågfartssystemet och gör samma kontroller där.
    Vid behov händer det att jag tar fram lite våtslippapper (1200 eller högre) samt Autosol och polerar utsatta ytor.
    Tycker man detta verkar roligt kan man sätta sig och fundera över rulldelarnas funktion innan man kör igång.
    Värt att notera är att man absolut inte ska polera spolaxeln där spollagren sitter - då får man oönskade och otrevliga resultat.
    Inte heller rekommenderar jag att polera glidytor mellan metaller där inte iaf den ena är självsmörjande.
    Metaller utan "självsmörjning" behöver en viss ytstruktur för att håla kvar fett/olja.

    Vid smörjning gäller, som skrivits otaliga gånger redan, olja i högfartssystemet och fett i lågfartssystemet.
    Enda undantaget från den regeln är nog IAR-lagret där jag kör med RF Red Label, men även TG's Liquid Grease ska fungera bra enligt uppgift.

    I övrigt har Wreckbender skrivit en mycket bra artikel som avhandlar smörjning, om än bara en enklare smörjning. Vi får hoppas det kommer en uppföljare så småningom.

    Som avslutning bifogar jag en enklare form av lexikon, själv brukar jag botanisera ganska mycket på amerikanska forum och har därför sammanställt en liten lathund.
    För överskådlighetens skull i stigande nummerordning

    4490 Spårryttare - E-clip/C-clip
    5115 Fjäderbleck - Friction Washer
    5131 Kupad bromsbricka - Curved Washer/ Belleville washer
    5134 Backspärrshake - Anti Reverse Dog/Pawl/Ratchet
    5172 Linspridarehylsa - Worm Guard
    5174 Linspridare - Line Guide
    5177 Linspridarbult - Line Carriage Nut
    5178 Låsbleck till evighetsskruv - Line Carriage Screw Lock
    9597 Lagerkopp - Spool Cap
    10239 Lagerkopp - Spool Cap
    13472 Spollager - Spool Bearing
    19843 Spolbussning - Spool bushing
    20905 Bromsskivor - Metal Washers
    20906 Bromsskivor - Metal Washers
    20960 Bromsskivor - Metal Washers
    21868 Frikopplingslänk/Länkarm - Clutch Link
    21875 Pinjongdrevsok - Pinion Yoke
    21880 Huvuddrev - Main Gear
    22001 IAR-bussning - IAR Sleeve
    22014 IAR-lager - IAR Bearing
    22081 Huvuddrevsaxel - Main Gear Shaft
    23403 Spoldrev - Spool Pinion
    23404 Linspridardrev - Plastic Worm Cog/Idler Cog
    24909 Drevplatta - Brake plate
    25130 Kopplingsarm - Clutch Arm
    25994 Fjäderpaket - Position Holder
    51765 Knivbult - Line Guide Pawl
    802630 Spolaxel - Drive Shaft
    811715 Stativ - Frame
    1116727 6-stifts Centrifugalbroms - 6-pin Centrifugal Brake
    1116906 Bromslameller - Drag Washers
    1116943 Pinjongdrev - Pinion Gear
    1118788 Tumstöd - Thumb Rest
    1119748 Stjärnhjul - Star Drag Wheel
    1134360 Evighetsskruv - Levelwind Worm Gear/Carriage Screw
    1140667 Spole - Spool
    Bromsbana - Brake ring
    Senast redigerat av Mooki den 2015-05-05 klockan 22:00. Anledning: komplettering
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  2. Följande 17 användare gillar Mooki för detta inlägg:

    BeBest (2017-02-20), Blinker (2015-03-03), CDan (2011-10-11), Chrisse (2012-10-27), Cyaneus (2016-03-06), El Crapone (2016-08-02), erkebubben (2017-05-20), Lisa2 (2017-05-10), martinbrunn (2013-10-09), odevetu (2012-09-13), Old Firehand (2015-06-02), rc200 (2017-01-04), saiko (2012-11-27), Sittin (2017-07-20), Snipkung (2013-09-09), stahre87 (2017-01-28), Syn (2015-05-05)

  3. #2
    Team: Esox Morsus
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Gädda 10.8kg

    Mookis avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Roslagen / Häggdånger
    Ålder
    45
    Inlägg
    695
    Gilla
    292
    Gillad 284 gånger i 99 inlägg

    Fanns tydligen en gräns på 10 filer per inlägg...
    Nåja, här kommer resten av bilderna samt sprängskissen.

    Sprängskiss:
    ABU Ambassadeur 6501CS ProRocket (16 00 Bronze 0).pdf

    Bilder som hör till ovanstående inlägg:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050530.JPG
Visningar:	572
Storlek:	99,0 KB
Id:	30613Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050525.JPG
Visningar:	454
Storlek:	64,2 KB
Id:	30611Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5050517.JPG
Visningar:	407
Storlek:	34,0 KB
Id:	30612

    Kullagrat mellandrev och tillhörande lager (finns inte på sprängskissen men kan vara bra att känna till):
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5070549.JPG
Visningar:	424
Storlek:	22,7 KB
Id:	30654


    *** TILLÄGG ***

    Passar på att fylla på det här inlägget eftersom man kunde ha upp till 10 bilder...

    Att montera extra backspärr (också känt som "Dual stopper" när den sitter i kombination med ett IAR-lager).

    Personligen kör jag med ganska primitiv utrustning, det ideala borde vara någon form av hydraulpress.
    Verktyg:
    Handslägga
    Körnare
    M6 Bult
    Dorn (4mm)
    Mothåll (med 3mm-hål)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5070551.JPG
Visningar:	576
Storlek:	127,7 KB
Id:	30653

    Först passar jag in stiftet i drevplattan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5070560.JPG
Visningar:	500
Storlek:	101,8 KB
Id:	30652

    Sedan placeras allt i mothållet, några försiktiga knackningar med slägga och körnare fixerar stiftet temporärt.
    Därefter åker M6-bulten fram...
    M6-bulten kan verka lite förvånande, men jag tycker den underlättar.
    Jag har slipat ner "spetsen" och rundat av den, vilket kullrigt slagverktyg som helst går förstås lika bra.
    Några ordentliga dängar med slägga och bult trycker dit stiftet ordentligt.
    Avslutningsvis tar jag ett 4mm dorn och hamrar till så att den deformerade mässingen ligger i nivå med drevplattan.
    Viktigt här att det inte sticker upp det minsta, då får man problem med passningen.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5070557.JPG
Visningar:	463
Storlek:	96,0 KB
Id:	30650

    För att kontrollera att allt verkar schysst brukar jag provmontera drevplattan på stativet och kolla så där inte finns någon springa.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5070554.JPG
Visningar:	584
Storlek:	142,2 KB
Id:	30651

    Svårare än så är det inte, och det är en förhållandevis billig och enkel åtgärd som kan vara skönt att ha...



    **************************************************
    * - - - - - - - - - - - - - TILLÄGG 1 - - - - - - - - - - - - - - - - *
    **************************************************

    Rullfotsnummer:
    Ursprungligen hade man inget rullfotsnummer överhuvudtaget.
    Senare infördes serienummer/löpnummer som rullfotsnummer, tex 118158 (Ambassadeur 5000).
    Från 1971 ändrades från löpnummer till datum-/batchformat, tex 097000 => september 1970, rev 0.
    Mitten 1971 stuvades ordningen på siffrorna om och rullfoten blev starkare och mönstrad, tex 730900 => 1973 september, rev 0.
    Tidigt 80-tal ändrades igen, 83-0 visar att rullen konstruerades 1983 och att det är revision 0 (dvs inga förändringar gjorda).
    Även detta format reviderades, tex 84-2 86-87. Sista sifferparet ger då tillverkningsperiod (nån gång mellan sommaren 1986 till sommaren 1987)
    Tidigt 90-tal ändrades datumformatet till 6-siffrigt med +10 på årtal, tex 010004 visar att rullen konstruerades 1991, revision 0 och tillverkades år 1994.
    2000/2002? kom nästa system som liknar ovanstående (+10 på årtal) men även tillverkningsvecka anges, tex 180018/43 => Designår 2008, rev. 0, prod. 2008 v. 43
    För "custom-rullar" är serienumret 8-siffrigt + ev tillverkningsvecka, de 2 första siffrorna är då custom-numret, tex 06160118/14
    2011/2012 infördes nuvarande märkning, tex 00H11SE. Översätts som att rullen är tillverkad i augusti 2011 i Sverige, revision 0.

    ********************

    Rullfotsnummer, igen...:
    4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLuxe från tidigt 1960-tal fram till 70-talet. Slät rullfot.
    5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
    6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
    6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
    1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antingen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
    1980-tal, 6 siffrigt åtskilt av "-". Första sifferparet som ger designår och revision, andra paret tillverkningsperiod. Mönstrad rullfot.
    sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-", sista sifferparet ger tillverkningsår (tex 070007 eller 040007 tillverkade 1997). Mönstrad rullfot.
    sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
    Tidigt 2000-tal kom nästa variant, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.
    2011/2012 infördes nuvarande ordning, xx a yy zz (vv). xx är revision, a tillverkningsmånad (A-L), yy tillverkningsår, yy tillverkningsland, (vv) bara vid specialmodeller. Sålunda kan ett rullfotsnummer av nuvarande typ se ut som följer: 00H11SE
    Översätts som att rullen är tillverkad i augusti 2011 i Sverige, revision 0.

    Landskoder (hänvisar till senaste rullfotsnumreringen enligt ovan):
    AK - Korea
    AO - Angola (tack jorgen.mansson för den infon)
    SE - Sverige
    Dra gärna ett PM om ni har rullar med annan rullfotsmärkning (landskod) så jag kan komplettera listan.


    **************************************************
    * - - - - - - - - - - - - - TILLÄGG 2 - - - - - - - - - - - - - - - - *
    **************************************************

    Datering av gamla Ambassadeur-rullar.

    Årtal i ABUs historia som kan vara av intresse:
    1941 Första produktion av fiskerullar (Record)
    1952 Record Ambassadeur 5000 (SG) introduceras, inga serienummer används.
    1955 tillkommer 5000A och 6000-serien
    nån gång under slutet av 1955 - sommaren 1956 infördes serienummer på rullfoten, innan dess var rullarna onumrerade.
    1956/1957 ändrades från Record Ambassadeur till ABU Ambassadeur, finns även rullar utan vare sig Record eller ABU-inskription.
    1962 CDL-rullen introduceras
    1967-1968 bytte man från 4-skruvs till 3-skruvsstativ.
    1971 ändrades från serienummer till datumformat (tex 097100).
    1972 reviderades datumformatet (720900), man ändrade även rullfot till starkare och mönstrad dito.
    1973 introducerades 5500C och 6500C
    1973 ändrades till släta gavlar, tidigare sidogavlar hade räfflor.
    1979 ändrade man vev från kort dubbelvev till enkelvev.
    1980 tillkom kupad palminggavel, stjärnhjulet ändrades från 5 till 4-uddigt.

    ********************

    Det här avsnittet gäller endast äldre 5000/5000C.

    Ambassadeur 5000 [1956->]
    MOD.S.G 1952/53 RECORDD AMB (SG = Självcentrerande Glidlager)
    50047 Lägsta kända serienummer för 4-skruvs, troligen är 50001 det verkliga första serienumret.
    60501 1956, April.
    61091-61106 1956,September.
    61439 1956, April.
    61518 1956, April.
    69331 Lägsta serienummer för 4-skruvs utan ABU-märkning.
    79940 1958, Januari.
    80499 Högsta serienummer för 4-skruvs utan ABU-märkning.
    200000 1961, Februari.
    300000 1962, September.
    500275 1965, Juli.
    510627 1965.
    633694 Högsta serienummer för 4-skruvs.
    634922 Lägsta serienummer för 3-skruvs.
    967514 1971, Mars.
    992900 1971 högsta kända serienummer, senare samma år övergick man till datumformat/batchformat.


    Ambassadeur 5000C [1966-1977] eget nummersystem
    10001 1966, Juni. 4-skruvs. Första kända serienummer.
    10020 1966, Juni. 4-skruvs.
    10308 1967, Januari.
    11000 1967, Januari.
    11111 1967, Januari.
    12345 1967.
    15000 1967, Mars.
    20000 1967.
    30000 1967.
    34931 Högsta kända serienummer för 4-skruvs (Tom Taiton)
    35444 Lägsta kända serienummer för 3-skruvs (Fred Ribb)
    40000 1968, April.
    100000 1969.
    105904 1969, November.

    ********************

    Har man några funderingar som inte täcks av ovanstående är jag faktiskt ingen vidare lämplig kandidat för att besvara dessa, en mer allmänt ställd forumtråd är säkerligen både säkrare och snabbare

    Eller varför inte kika in hos en mer dedikerad herre:
    http://www.lurelore.com/freds/abu.html
    Senast redigerat av Mooki den 2017-09-14 klockan 08:57. Anledning: Komplettering med datering
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  4. Följande 7 användare gillar Mooki för detta inlägg:

    BeBest (2017-02-20), erkebubben (2017-05-20), Lars70 (2017-02-21), Old Firehand (2015-06-02), Patrik_J (2013-02-13), peternyman69 (2012-10-25), Sir Fish-a-lot (2017-02-26)

  5. #3

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här


    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    201
    Gilla
    13
    Gillad 36 gånger i 20 inlägg

    Riktigt bra jobb! För oss med begränsad kunskap i ämnet är detta grymt lärorikt!
    Perfekt för mig som äger en likadan rulle fast i 5000 strl

  6. #4

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Massor av matgäddor och små abborrar

    tonyexs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Spånga/Norrtälje
    Inlägg
    3 823
    Blogginlägg
    1
    Gilla
    1 056
    Gillad 1 529 gånger i 860 inlägg


    Riktigt bra! Häls /T

  7. #5

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Gädda 11,2 Abborre 1,1 Sutare 1,6 Havsöring 4,4

    BeBests avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Katrineholm
    Ålder
    72
    Inlägg
    8 230
    Gilla
    704
    Gillad 339 gånger i 174 inlägg

    Thumbs up



    Detta inlägget borde ligga högt upp och lättillgängligt!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

  8. #6

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    doctools avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    448
    Gilla
    4
    Gillad 31 gånger i 24 inlägg

    Bockar och bugar!!! Perfekt som "back-up" när man skruvar med rullarna.

  9. #7

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här


    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    26
    Inlägg
    658
    Gilla
    6
    Gillad 5 gånger i 4 inlägg

    Utmärkt jättebra.

  10. #8
    Team: Esox Morsus
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Gädda 10.8kg

    Mookis avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Roslagen / Häggdånger
    Ålder
    45
    Inlägg
    695
    Gilla
    292
    Gillad 284 gånger i 99 inlägg

    Tackar för de positiva kommentarerna
    Har några idéer till fler trådar, men de måste få mogna lite först
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  11. #9
    Team: Team Nonstop
    Sponsrad av: Mig själv
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Abborre 2,2 Kg. Lax 13,4 kg. Öring 3,37 kg.Fjäll-Röding 1,6kg. Gädda 9,27kg. Regnbåge 1,4 kg


    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Boden, Sweden, Sweden
    Ålder
    32
    Inlägg
    1 459
    Gilla
    20
    Gillad 34 gånger i 25 inlägg

    Grymt jobbat!
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

  12. #10

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Pike1s avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    593
    Gilla
    21
    Gillad 42 gånger i 14 inlägg

    Otroligt vilket jobb.
    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vad sägs om en rull FAQ??
    Av Gimlan i forum Ljugarbänken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 11:39
  2. Fiske Terminologi
    Av Sloberg i forum Ljugarbänken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 18:03
  3. Rull konstruktion?
    Av Alessandro i forum Rullar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 21:24
  4. Rull-trubbel!
    Av esoxlucius74 i forum Spinnfiske - Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-19, 21:40

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •