Ge mig förslag på åtgärder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ge mig förslag på åtgärder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ge mig förslag på åtgärder.

    Hej!

    Jag förvaltar en sjö på 200 hektar, grumligt brunt vatten med dålig sikt och djup på cirka 15 meter max

    Jag söker förslag på fiskevårds-åtgärder som kan gynna fisken.

    Det finns i dagsläget diverse vitfisk, gädda, gös och abborre.

    Föreningen har en tanke att plantera in gös för cirka 60 tkr detta år.

    Vi har i dagsläget cirka 400 000 i kassan som ska användas för att gynna fisken, vad kan jag göra med dessa pengar?

    Utplantering av flodkräfta går bort då vi har signalkräftor i vattnet.

    Tack på förhand och kom gärna med förslag stora som små, vi försöker i dagsläget mest sätta lite risvasar.



  • #2
    Hur är tillflödet av näringsämnen? Grumligheten brukar bestå av microalger. Dessa lever ofta på föroreningar och solljus. Finns det föroreningar typ gödningsämnen och lakvatten från åkrar och ladugårdar då är det där du måste börja. För att få reda på hur vattnets kvalitet och hur många hundra olika arter av svävalger du har att hantera, bör du först ta en massa prover under flera olika månader och årstider.
    Min hemsjö har liknande problem. Föroreningarnas källor är där främst åker- och skogsdiken där de omgivande markerna konstgödslats. Vid ett tillfälle ville den största markägaren kring sjön anlägga en semesterby intill sjön. Meningen var att dricksvatten skulle skapas via omfattande filtrering av sjöns vatten. Man började med att ta prover på vattnet. Resultatet av undersökningen resulterade i 4 4-spaltiga A4-sidor med flera hundra olika algarter där ca 75% kunde vara giftproducerande. Projektet avbröts.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Hur är tillflödet av näringsämnen? Grumligheten brukar bestå av microalger. Dessa lever ofta på föroreningar och solljus. Finns det föroreningar typ gödningsämnen och lakvatten från åkrar och ladugårdar då är det där du måste börja. För att få reda på hur vattnets kvalitet och hur många hundra olika arter av svävalger du har att hantera, bör du först ta en massa prover under flera olika månader och årstider.
      Min hemsjö har liknande problem. Föroreningarnas källor är där främst åker- och skogsdiken där de omgivande markerna konstgödslats. Vid ett tillfälle ville den största markägaren kring sjön anlägga en semesterby intill sjön. Meningen var att dricksvatten skulle skapas via omfattande filtrering av sjöns vatten. Man började med att ta prover på vattnet. Resultatet av undersökningen resulterade i 4 4-spaltiga A4-sidor med flera hundra olika algarter där ca 75% kunde vara giftproducerande. Projektet avbröts.
      Har du möjlighet att skicka provresultaten?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Har du möjlighet att skicka provresultaten?
        Dessvärre har jag inte dem tillgängliga längre. Såvitt jag vet fanns resultaten endast på papper och det är mer än 2 decennier sedan proven togs. Idag har jag lämnat min hemby och är bosatt 40 mil därifrån så jag har mycket knapphändiga informationer om hur vattnets kvaltet har utvecklats.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaret BeBest!

          Det är precis i dina tankegångar jag har tänkt och där vi ska börja, jag har kontaktat en konsult angående vattenprover.

          Att sjön är övergödd på grund av åkermark och möjligtvis avloppsvatten då sjön ligger intill ett samhälle är tydligt.

          Förra året blev det ordentlig algblomning under högsommaren, där draget landade blev det bubblor och bubbelspår, ett problem då var att vi hade ett system med dammluckor som stod öppna och vattennivån i sjön sjönk ordentligt på kort tid, vi har nu bytt till en fast tröskel istället och hoppas på mer jämn vattennivå i år.

          Jag undersöker bland annat reduktionsfiske men först måste jag ta reda på huruvida bestånden av vitfisk övergöder sjön eller om det mestadels är från åkermark och liknande.

          Det är lite tungrott och jag gör allt jag kan för att försöka göra en skillnad i denna sjö.

          Kommentera


          • #6
            Att höja det lägsta vattenståndet är en bra början, reduktionsfiske en bra fortsättning(om vitfisk och småabborrbeståndet har exploderat), men då det är övergödningen utifrån som är orsaken till det så är reduktionsfiske något som måste göras kontinuerligt tills övergödningen upphör eller minskar tillräckligt. Det är först när förhållandena har förbättrats för rovfiskarna som det är lönt att göra inplanteringar av gös. Fiskeregler som skyddar större rovfiskar är ett måste, typ fönsteruttag och fångstbegränsningar per dygn, begränsningar i antalet nät etc. Eller/och tex max tre gäddor eller gösar mellan 45 och 75 cm per dygn och återutsättning av alla abborrar över 30-35 cm. Och risvasar förstås.

            Kommentera


            • #7
              Vi har satt restriktiva fångstbestämmelser liknande de du skrev, aningen striktare.

              Återutsättning av alla aborrar över 35cm.
              Gäddor över 70cm
              Gös över 60cm (minimimått 45cm)

              Det finns fortfarande relativt stora predatorer i sjön, främst aborre över kilot, bevisligen runt 1.5 kg och förmodligen någon runt 2kg även om vi inte sett en borre i den storleken på 15 år.

              Annars finns det en del abborre i klassen 300-500g och sen ytterliggare individer på 700-1000g mer sparsamt.

              Det är mest fattigt på stora individer gädda och gös även om gemene man sällan hämtar upp stora abborrar så gör vi som fiskat i 20 år det inte allt för sällan.

              Det ska tilläggas att det fanns flodkräfta i sjön men den slogs ut av kräftpesten och nu har vi istället ett svagare signalkräftsbestånd.

              Gädda finns nog några över 10 kg men det är sällan det tas gäddor över 5kg

              Många av gäddorna väger 1.5 - 2kg och man får några gäddor kring 3-4 kilo varje år.


              Inget nätfiske, jag tror mest att det är stora uttag ur sjön som har påverkat fisket markant och jag hoppas fångst bestämmelser och tillsyn ska göra skillnad.

              Skulle gärna försöka hjälpa gösen i någon omfattning när det gäller leken, men eftersom det är en dy sjö med väldigt lite hårdbotten så känns det inte som att det finns så många sätt att stödja leken.

              Vi har inte ett totalt fiskeförbud under lek utan vi har C/R på gös under lekperiod samt att man givetvis inte får stå och kötta på lekplatser utan får man en gös så får man byta ställe om det inte är frivatten man fiskar på.

              Jag skulle gärna vilja se C/R på all fisk fram tills att all lek är avklarad men det fick jag inte igenom senast jag försökte, men skam den som ger sig!

              Sjön har ett tillflöde som rinner förbi kilometer av åkermark så det är möjligt att övergödningen inte kan göras något åt.

              Ett reduktionsfiske kanske kan bedrivas som ett projekt i säg 3 år för att ge bättre möjligheter för de större individer som finns så att man får upp snitt storleken på stora predatorer och sedan i framtiden får en bättre föryngring med mer produktiv lek som drivs av större exemplar.

              Det känns som om jag vill använda föreningens medel med mer långsiktiga åtgärder annat än ett plåster på såren i form att utsättning av gösyngel.


              ​​​​​​

              Kommentera


              • #8
                Bump bump

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                29 svar
                2 593 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art
                 
                Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                3 svar
                231 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av Nila, 2024-03-25, 06:29
                0 svar
                103 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Nila
                av Nila
                 
                Startad av Xerup, 2024-03-08, 11:38
                1 svar
                129 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg ovlof
                av ovlof
                 
                Startad av Stoerfiskarn, 2024-05-13, 11:40
                7 svar
                435 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Stoerfiskarn  
                Arbetar...
                X