Braxen eller björkna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxen eller björkna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxen eller björkna?

Hej!

För ett tag sedan fiskade jag i ett gäddrikt vatten och kände att något var på kroken. Fullkomligt övertygad om att det var en mindre gädda blev jag minst sagt förvånad då denna fisk hade krokats i ryggen. Till en början sade jag att det är en braxen men har nu blivit mer tveksam. Efter att ha läst lite och googlat blir jag inte klokare. Vad säger ni, braxen eller björkna? (eller hybrid)

Click image for larger version

Name:	Jiggbraxen.JPG
Views:	2
Size:	933,9 KB
ID:	1830389
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Tror det är en brax. Finns vissa kännetecken, färg på fenor fjällens storlek fenornas placering osv

Kommentera

Skulle nog säga braxen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
        Hej!

För ett tag sedan fiskade jag i ett gäddrikt vatten och kände att något var på kroken. Fullkomligt övertygad om att det var en mindre gädda blev jag minst sagt förvånad då denna fisk hade krokats i ryggen. Till en början sade jag att det är en braxen men har nu blivit mer tveksam. Efter att ha läst lite och googlat blir jag inte klokare. Vad säger ni, braxen eller björkna? (eller hybrid)

[ATTACH=CONFIG]68889[/ATTACH]
        Hej Daniel;

Både Braxen och Björknan kännetecknas av att kroppen är hög och sammantryckt från sidorna.
        Braxens analfena har 23-28 strålar och är, mätt längs basen, dubbelt så lång som ryggfenan. Braxen är lite guldaktig och har 49-57 fjäll längs sidolinjen.

Björknan, som är lite silverfärgad, är till formen lik en Braxen, men kännetecknas av att både buk- och bröstfenorna är rödaktiga med grå spetsar. Ögats diameter är lika stor eller större än noslängden. Analfenan har 22-26 strålar och Björknan har 43-55 fjäll sidolinjen.

Av de bilder jag har i boken Sötvattensfisk och fiske av Bent J. Muus & Preben Dahlström, P.A. Norstedt & Söners Förlag, Stockholm, 1968 liknar fisken på din bild klart och tydligt en Björkna i både färgsättning sidolinje, öga och noslängd.

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-26, 11:15.

Kommentera

Klockren Braxen.
          Känns fundamentalt fel att säga emot dig Leif men jag skulle sätta min sista krona på en Braxen.
          Björkna och en Braxen

Kommentera

Haha! Lite kul att den här tråden oväntat fick nytt liv. Jag håller med dig Skruttapan, känns fel att gå emot den alltid lika trevliga Old Firehand, men kan inte tycka att det är en björkna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
              Klockren Braxen.
              Känns fundamentalt fel att säga emot dig Leif men jag skulle sätta min sista krona på en Braxen.
              Björkna och en Braxen
              Hej Daniel;

Jag vill inte ta ifrån dig din sista krona...

Visst kan jag ha fel, men jag ber dig att besöka närmaste bibliotek och försök att få tag på boken Sötvattensfisk och fiske av Bent J. Muus & Preben Dahlström, P.A. Norstedt & Söners Förlag, Stockholm, 1968.

Det är genom att läsa beskrivningen av de båda fiskarterna samt att jämföra bilder av Braxen och Björkna i boken med tidigare visad bild av Daniel S. (Koji_Kondo) här som jag fått en uppfattning av att hans bild föreställer en Björkna.

När du väl har boken i din hand kanske du har samma uppfattning som jag...

Nothing is forever!

Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-26, 10:36.

Kommentera

Ett av de mest lättkollade kännetecken för björkna är att ögats diameter är större än avståndet mellan nosspets och öga. På den aktuella firren är just det här avstånden enligt mig längre. Jag gissar på braxen.

Kommentera

Tack för tipset Old Firehand! Ska se om jag kan beställa hem den boken.

Big_Sal: Ja det var ett bra tips där. Tycker det syns en skillnad som du säger, baserat på de bilder Skruttapan länkade till.

Personligen tittar jag mest på fenorna då jag tycker att alla bilder som jag har sett på björknor visar tydlig röd nyans på de nedre främre fenorna. De braxnar som jag har fått har ju skiftat i färg men det tänker jag beror på var de fångas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                    Ett av de mest lättkollade kännetecken för björkna är att ögats diameter är större än avståndet mellan nosspets och öga. På den aktuella firren är just det här avstånden enligt mig längre. Jag gissar på braxen.
                    Citat:
                    " Björkna Blicca bjoerkna (LINNÉ).
                    Kännetecken: Björknan liknar Braxen, men känns igen på att bröst- och bukfenor är rödaktiga med grå spetsar. Ögats diameter är större än eller lika stor som noslängden. Analfenan med 22-26 strålar. 43-55 fjäll längs sidolinjen. Svalgbenständerna i två rader."

Källa: Sötvattensfisk och fiske av Bent J. Muus & Preben Dahlström, P.A. Norstedt & Söners Förlag, Stockholm, 1968.

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                    1 svar
                    247 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II