Bind en Viva! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bind en Viva!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bind en Viva!

Hittade ett par Engelska och Amerikanska artiklar om denna streamer. Och den tycks snabbt ha blivit populär i dessa länders flugfiske kretsar. Funkar på både Bäckröding, Regnbåge och Öring.

Jag har nyligen självt bundit upp ett litet gäng med Viva's för P&T fisket. Jag läste att denna streamer fungerar bra i de flesta fall hela säsongen, liksom vid dåligt väder och gryning / skymning.

Varför inte binda upp ett litet gäng du med?

Bind beskrivning:

Krok: Streamer krok från 4 - 12. #8, är nog den bästa all around storleken gissar jag?

Bind tråd: Svart.

Stjärt: Skarpt färgat Marabou, hackle strån eller hår. Jag har bundit den med lila (påsk fjäder marabou) Och röd dito. Men knall grön, gul och orange är alla värda att pröva också.

Tänk på att stjärten ska vara max 3 cm lång och mycket tjock + tvär klippt. En fet "Tag" helt enkelt.

Kropp: Svart chenille eller garn.

Tinsel: Medium, oval eller flat silver.

Hackle: Svart. Jag rev bara av en liten bunt svarta hackle strån och band in dem på under sidan på klassiskt, "våt fluge vis". Man kan iof binda hacklet som krag hackle också ett par varv. Och sedan tvinga hacklet lätt bakåt med bind tråden innan man gör huvudet och lackar.

Låt gärna de längsta stråna på hacklet nå till krok spetsen.

Vinge: Svart marabou eller hår. Ska nå obetydligt längre än till stjärt spetsen.

Skitfiske på er!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-31, 18:08.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X