Gör dina egna djupkartor (skriven av MastaPike) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gör dina egna djupkartor (skriven av MastaPike)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Du bara kör igång och loggar på ett vanligt microSD-kort. Sedan ansluter du dig till Insight Genesis eller Djupkarta.se så kan du så småningom ladda ner en elektronisk djupkarta.

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
      Grymt välskriven artikel *gilla*, kunde dock inte läsa mig till om elektroniskt sjökort från Navionics var en förutsättning för loggningen eller om det bara var att köra igång och sedan skapa mha diverse tjänster.
      Nej du behöver inte Navionics kort för att logga data.

      Kommentera


      • #73
        Lokal PC-bearbetning av inspelningar

        Hej
        Jag har ett antal frågor kopplat till de försök jag gjort att få ett mervärde av de inspelningar jag gjort. Förutom att kunna göra egna djupkartor i syfte att förstå mitt ekolod bättre och det lokala vattnet skulle jag även vilja se bottenhårdhet, vegetation och kunna projicera sonarbilderna från sidosonaren. För att förenkla den eventuella hjälpen jag kan få beskriver jag utrustningen.

        Utrustningen är en HDS9 gen3 med LSS2 samt flera inspelningar, SL2-format, med främst parallella spår.

        Målsätningen:
        * PC processa inspelningarna till djupdata inklusive informationen från LSS2
        * Möjlighet att komplettera befintliga djupkartor tillgängliga i ESRI-format
        * Växla presentationen på lodet mellan djupdata, hårdhet, vegetation samt "3D-djupkarator" med projicerade sonarbilder utan mittsträngen och den innehållsfria data i ytterkanten.

        Jag har experimenterat med följande programvara:
        * DrDepth v.4 - kan inte alltid importera SL2 filerna då den klagar på avsaknad av information. Minneskrävande då det ofta tar slut.
        * IMC - kan konvertera SL2 till shp för att sedan komplettera med attribute i QGIS för att sedan skapa AT5-filer. Det är tidskrävande att komplettera med attributen och det är omständligt att se resultatet. Vore därför praktiskt att kunna öppna SL2-filerna direkt i GIS-programvaran inklusive sonarbilderna från LSS2. Finns den möjligheten?
        * Lowrance Sonar Viewer - för att titta på sonarinspelningarna samt skapa CSV-filer för efterföljande data processning. Om detta alternativ nyttjas följer mer data med än med IMC.
        * Reefmaster - Kan allt det önskade undantaget att projicera sonarbilderna på djupkurverna samt i djupdatat använda sonardatan från LSS2. För att komma hela vägen krävs flera steg.
        Insight Genises - Mycket enkel att använda och ger bra kartor med mycket information. Sonarbilderna från LSS2 kan inte projiceras på botten vilket hade varit ett plus. Det ger dock ingen insyn i hur ekolodet fungerar och vilka inställningar som funkar bäst med mera.

        Finns det några bra tips på program och då gärna fria eller rimligt prissatta?
        För eventuella GIS-program, vilka plugins behövs?

        Tack på förhand och en mycket givande tråd.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
        78 svar
        102 048 visningar
        13 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X