Artikel: 1,5 år med bassboat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: 1,5 år med bassboat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Artikel: 1,5 år med bassboat

    Hej!
    Under de senaste åren, och framförallt det senaste året har intresset för bassboats vuxit sig starkare och starkare i Sverige. Detta märks på mängden och bredden av frågor som jag får kring min egen båt. Personligen har jag älskat bassbåtar sålänge jag vetat vad det varit och efter drygt 1,5 år av bassbåtsfiske så tänkte jag sammanfatta mina erfarenheter och skriva lite kring båttypen.

    Som ett trollslag
    Min historia med bassboats började under en fisketur i Furusund 2006. Min kompis Anders som jag fiskade med hade en hemmabyggd gäddracer som jag var mäkta imponerad av. Båten hade trimaranskrov, powerdrive elmotor och en 4-takts Honda på 50 hk.
    I takt med att vi sjönk allt djupare i samtalet om fiskebåtar så började Anders helt plötsligt berätta om världens bästa fiskebåtarna – Ranger. Enligt Anders som varit i Florida flera gånger för att fiska både bass och tarpon så var detta världens bästa fiskebåtsfabrikat. De fanns i mängder av olika utföranden och modeller som passade alla möjliga typer av miljöer. För en gäddspinnfiskare var det däremot kanske de motorstarka, flakelackerade och helt spinnfiskeanpassade bassbåtarna som lät allra mest tilltalande.
    Efter en lång men härlig dag på sjön med riktigt bra gäddfiske så kom jag hem först mitt i natten. Innan jag gick till sängs så browsade jag igenom hela Rangers websida med allt från modellbeskrivningar, färgkoder och båtarnas konstruktion. För mig var detta en ögonöppnare och milstolpe i livet. Som i ett trollslag förändrades båtdrömmarna för evigt. En vit B16 med 50 hk byttes plötsligt ut mot en specialanpassad bassbåt laddad med det bästa i teknik och prestanda som marknaden kan erbjuda. Tids nog skulle jag bli tvungen att skaffa bassbåt!
    Båttypen Bassboat
    Bassboat är ett samlingsnamn för en bred representation av båtar från olika fabrikat, material och utformning. Det som är gemensamt för båttypen är syftet den är byggd för ett kompromisslöst spinnfiske på skyddad kust, i sjöar, floder eller åar. Båtarna är strikt inriktade på spinnfiske och är typiskt designade med låg reling för att underlätta underhandskast och landa fisk. De har väl genomtänkt förvaring i många specialanpassade fack och stuvutrymmen och ofta olika fästen för leaning poles (stolar man lutar sig mot) på flera platser på däcket.
    Bassbåtar har oftast en sidopulpet som standard med en babordspulpet som tillval. Bottenvinkeln är relativt flack jämfört med båtar som är designade att gå i kust eller hav, från ca 10 grader på de allra minsta modellerna till ca 20 grader på de större ekipagen. En låg skrovvinkel är en förutsättning för båtens design då de ofta används för att fiska på mycket grunt vatten vilket enbart är möjligt med ett litet djupgående.
    Myter, myter och myter
    Antalet bassbåtar i Sverige har alltid varit lågt då det saknats importörer för de olika fabrikaten. Även fast båttypen varit obeprövad har modellerna mötts av stor skepsis. På var och varannan internetsida kan man läsa om hur bassbåtar inte skulle gå att använda till vanligt sjö eller skärgårdsfiske. De vanligaste skälen som tas upp är saker som flack skrovvinkel eller låg reling. På samma sidor, eller i samma trådar kan däremot andra båtar typ som en Crescent 434, en Buster M, en Linder Sportsman eller en uttjänt kanadensare i glasfiber lovordas för samma typ av fiske. Att kritikerna inte provat bassbåt själva eller ser till fakta som att båtarna rent generellt är 3-5 fot längre med 3-6 gånger högre vikt förbises allt som oftast.
    Dream coming true
    2014 var året jag fick nog. Nu hade jag gått och trånat efter en riktig spinnfiskemaskin i nästan 10 år. Dollarn var låg och egentligen var det bara att slå till – vilket jag gjorde! Jag hade dock aldrig sett eller kört en bassbåt utan den enda information jag hade var i princip från youtube och svenska forum. På de svenska forumen verkade det som sagt att båten skulle sjunka innan jag ens hunnit ut ur hamn medan jag såg hur dem fiskade smallmouth bass på de stora sjöarna i USA i 10m/s. Uppgifterna gick stick i stäv.
    Den båt som jag beställde var en Nitro Z6. Detta är en av de glasfibermodellerna på marknaden. Denna modell har en 115hk 4takts motor med en totalvikt på 800kg med utrustning och en bottenvinkel på 12 grader.

    Att glida in bakom grindarna i Göteborgs hamn för att se en splittny Nitro uppställd på en lackad Nitro-trailer var fett! Efter upphämtningen åkte jag på en ”break in” och fiskade SM-finalen i gäddfiske i Alingsås, en tävling där jag och Rikard Jonsson slutade 9a detta år. Givetvis tog jag starten!
    Så hur är den?
    Ett normalår kör jag runt 1500nm med min huvudbåt och fiskar ungefär 6-700 h i den under perioden när det är öppet vatten. Nu har jag kört Nitron igenom i stor sett alla olika förutsättningar som man kan n spegelblankt vatten en varm sommardag i juli till snöstorm och hagel med kuling i början på mars. Hfråuvuddelen av mitt fiske sker i Stockholms skärgård eller i Mälaren vilket är relativt skyddade förhållanden. Jag fiskar typiskt i en-två fjärdar, eller bassänger om dagen och rör mig vanligen inte över 20nm.
    Kontentan av användandet av båttypen är att jag tycker att den passar utmärkt för svenskt spinnfiske efter gädda och abborre! Det stora fördelarna tycker jag ligger i att den är så bra att fiska ifrån, att den tar lite vind under drifter och att den klarar av att bära med sig mycket utrustning.
    Vad det gäller att det stänker i båten, eller att den skulle slå i sjön så tycker jag det rent generellt inte varit ett problem. En båt som en Z6 har en flack skrovvinkel men båten sjöduglighet har lika mycket med planeringen av rutten och framförande av farkosten som båtens själva beskaffenhet. Blåser det väldigt mycket får man helt sonika försöka planera rutten på ett bra sätt och köra lugnt.
    Mitt resonemang har alltid varit att jag är ute för att fiska och det viktagaste är att fisket ligger i fokus, inte ifall det stänker in lite vatten i båten. Dessutom anser jag att det är få dagar per år som det verkligen blåser så mycket att det skulle vara problem med en flack skrovvinkel i skyddade vatten. Hellre fiska riktigt bra 95 av 100 dagar och sedan åka blött i 5 dagar än att fiska med nedsatt funktion i 95 dagar och åka torrt i 5!
    Fördelar
    ·******* Bränsleeffektivitet ca 0,9l distans i 45kn med full last, 0,5-0,6l distans i transportfart
    ·******* Låg förbrukning på trailer tack vare lågt luftmotstånd av båtens profil+transportkapell (drar 0,9l/mil med Saab 9-3 2,0t, ca 0,7l/mil med Audi A4 2.0 TDI)
    ·******* Goda stuvutrymmen. Plats för 10-20 tacklade spön.
    ·******* Goda stuvutrymmen för betesboxar. Att få med ett 20-30 tal går bra.
    ·******* Bra bränsle och batterikapacitet. Har själv 3 batterier och en tank på 80l.
    ·******* Tar lite vind i drifter
    ·******* Lågt djupgående vilket underlättar vid grunt fiske och sjösättning
    ·******* Ligger väldigt lågt på trailern vilket gör att man kan packa i/ur fack ståendes bredvid trailern på marken
    Att tänka på
    ·******* Kräver goda förkunskaper. Bassbåtar är väldigt snabba och sjöegenskaperna styrs mycket av hur vågor tas och hur motorn är trimmad. Detta är inte en bra förstabåt, satsa då hellre på en mer generell båt med djupare V-skrov.
    ·******* En bassbåt lämpar sig enbart för spinnfiske, allt annat fiske gör man bättre i en annan båttyp.
    ·******* Bassbåtar är ofta väldigt fint lackerade med fina detaljer. Detta är inte den båt man kanske vill lägga på brygga eller fiska med på en plats där båten tar mycket stryk.
    ·******* Bassbåtar är lämpade för skyddade vatten. Fiskar du öppen kust, eller mycket i våra största sjöar bör du nog ha en av de större bassbåtsmodellerna eller en V-skrovad båt.

    Jag föredrar att ha en fast installerad huvudenhet i pulpeten som sedan nätverkas med andra enheter i båten och NMEA2000-nätverk. På detta sätt behöver man inte koppla ur alla givarkablar ur loden efter varje fisketur utan det räcker med ström+nätverkskabel till de extra skärmarna vilket spar en del tid inför och efter fiskepassen.

    En av de största fördelarna med att ha en bred båt med flack skrovvinkel är att man verkligen kan fiska grunt. Med hjälp av en frontmonterad elmotor går det utmärkt att kryssa runt bland stenrev eller sumpmarker.

    Tack vare att jag använder Mercurys Command Thrust fyrtaktsmotor som har det stora växelhuset så kan jag använda en 26” Fury propeller. Denna propeller ger imponerande toppfart och bränsleekonomi.

    Med hjälp av ”rod straps” spänner man fast spöna på kastdäcket. När jag fiskar så byter jag inte drag utan jag byter spö! Jag tycker om att ha ett specifikt spö med specifik rulle och specifik lina för mina olika favoritbeten.

    För den som trailar mycket är det ovärderligt att ha en båt som ligger lågt på trailern vilket tillåter att man packar i/ur båten på ett enkelt sätt utan att behöva hoppa i den. Ofta har bassbåtar även ”outer receptable” vilket är en kontakt i motorbrunnen eller annan plats där man kopplar i en laddkabel efter fisket för att ladda upp hela båtens batteribank.

    Alla vet hur jobbigt det kan vara att fastna i vassrötter och hur svårt det kan vara att få tag i tafsen i en båt med hög reling. Jag uppskattar verkligen de låga friborden vilket gör fisklandning och andra liknande manövrar mycket enklare.

    Jag ger tummen upp för bassbåtar till svenskt spinnfiske!

    Toppfart och bränsleekonomi är bra på en båt med stark motor.

    Skitfiske på er! Nu börjar isarna snart äntligen smälta och jag ser fram emot ännu en rafflande säsong av gädd- och abborrfiske!




    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

  • #2
    Fantastiskt bra!

    Kommentera


    • #3
      Vems 18zv var det ni filmade från när fiskade havsöring?

      Kommentera


      • #4
        Bass boat is da shit!!!!!!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
          Vems 18zv var det ni filmade från när fiskade havsöring?
          Mojoboats!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
            Mojoboats!
            Jag hade gärna kört Z6 men vi hade så jäkla mkt filmutrustning + 2 kameramän m.m. så då är Z6 lite för trång

            Kommentera


            • #7
              "Antalet bassbåtar i Sverige har alltid varit lågt då det saknats importörer för de olika fabrikaten. Även fast båttypen varit obeprövad har modellerna mötts av stor skepsis. På var och varannan internetsida kan man läsa om hur bassbåtar inte skulle gå att använda till vanligt sjö eller skärgårdsfiske. De vanligaste skälen som tas upp är saker som flack skrovvinkel eller låg reling. På samma sidor, eller i samma trådar kan däremot andra båtar typ som en Crescent 434, en Buster M, en Linder Sportsman eller en uttjänt kanadensare i glasfiber lovordas för samma typ av fiske. Att kritikerna inte provat bassbåt själva eller ser till fakta som att båtarna rent generellt är 3-5 fot längre med 3-6 gånger högre vikt förbises allt som oftast."

              Hej Tobias. Grattis med din drömbåt, som fyller dina behov optimalt.

              Utan att kritisera dig som person måste jag ändå säga att jag inte delar din syn. Jag upplever inte att internet svämmar över av kommentarer som dömmer ut bassbåtar totalt och att många anser att en linder 400, buster m, crescent 434 samt en uttjänt kanadensare i glasfiber skulle vara bättre båtar. Jag tillhör i alla fall inte den skaran.

              Båten du äger är av just anledningarna du nämner antagligen mångfaldigt säkrare än en linder 400 precis som du säger. Skillnaden är bara att din båt är 5,3 m lång, 2,3 m bred, väger 600 kg och drivs av en 115 hk motor. Ändå är detta en "liten" bassbåt men rena slagskeppet jämfört mot lindern, ändå skulle jag tro att lindern är fullt tillräcklig för de allra flesta gädd- och abborrefiskarna i Sverige. Jag vet inget exakt pris på ekipaget, men det är en stor investering. En investering som också kostar mer i förbrukning, försäkring och service än de båtar du jämför mot.

              För oss som inte tävlar inom sportfiske, inte har ett behov av förflytta oss i 40 knop, inte föredrar att kunna förvara 30 spön och 30 betesboxar istället för att göra ett betesbyte som tar 10-30 sek om man har ordning på sakerna så skulle jag säga att bassbåten för oss är en onödigt stor, tung och kostsam båt med allt för snävt användningsområde. Att installera ett kastdäck i valfri båt är också väldigt enkelt.

              Jag tycker du tydligt förklarar ditt användningsområde och att båten klarar det galant. Jag tror inte många skulle säga att någon annan båt skulle vara bättre just efter dessa behov. Missförståndet med det du kallar "Myter, myter och myter" är nog snarare att kritiken mot dessa båtar inte tar hänsyn till användningsområdet och då är de inte myter längre. I jakten på den "perfekta spinnfiskebåten" går mycket som bidrar till sjösäkerhet förlorat. Jag har fiskat mycket ifrån en Warrior 165 på Östersjön och i Öresund. Denna båt har jag aldrig känt mig otrygg i hur mycket vågorna än vuxit. Båten är 5,05 m lång, 2,1 m bred, har 0,8 m fribord, liten hardtop i fören, mycket djup motorbrunn, väger 560 kg och drivs av en motor på 70 hk. Detta är en båt byggd för sportfiske på havet, med säkerhet i fokus. Jag vet vilken båt jag vill vara i ute på öppet hav eller utomskärs, och det är inte någon bassbåt. Med det inte sagt att din bassbåt inte är både säker och optimal för sitt syfte.

              Du verkar vara en trevlig, kunnig kille, som verkligen brinner för och vill mycket med fisket. Fortsätt njut din drömbåt. Bassbåtarna kommer säkert bli vanligare som du säger. Jag tror tyvärr många kommer förköpa sig på dessa båtar fastän den lilla linder 400 eller crescenten antagligen hade fyllt deras behov mer än väl 95 av deras 100 fiskedagar, fastän de kanske bara har 20 fiskedagar per år, så 19 av 20 fiskedagar är kanske mer rätt att säga.

              Skitfiske!
              Senast ändrad av Mink!; 2016-02-18, 00:32.

              Kommentera


              • #8
                Detta är inget slick där solen inte skiner!

                Men du är fan bäst Tobias. Inga divalater från din sida. Inte bara in på forumet och posta en bild på en fet fisk och inte skriva nåt. Till skillnad från många andra. Du och Trumman är de mest possitiva fiskarna jag har stött på. Kudos.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                  "Antalet bassbåtar i Sverige har alltid varit lågt då det saknats importörer för de olika fabrikaten. Även fast båttypen varit obeprövad har modellerna mötts av stor skepsis. På var och varannan internetsida kan man läsa om hur bassbåtar inte skulle gå att använda till vanligt sjö eller skärgårdsfiske. De vanligaste skälen som tas upp är saker som flack skrovvinkel eller låg reling. På samma sidor, eller i samma trådar kan däremot andra båtar typ som en Crescent 434, en Buster M, en Linder Sportsman eller en uttjänt kanadensare i glasfiber lovordas för samma typ av fiske. Att kritikerna inte provat bassbåt själva eller ser till fakta som att båtarna rent generellt är 3-5 fot längre med 3-6 gånger högre vikt förbises allt som oftast."

                  Hej Tobias. Grattis med din drömbåt, som fyller dina behov optimalt.

                  Utan att kritisera dig som person måste jag ändå säga att jag inte delar din syn. Jag upplever inte att internet svämmar över av kommentarer som dömmer ut bassbåtar totalt och att många anser att en linder 400, buster m, crescent 434 samt en uttjänt kanadensare i glasfiber skulle vara bättre båtar. Jag tillhör i alla fall inte den skaran.

                  Båten du äger är av just anledningarna du nämner antagligen mångfaldigt säkrare än en linder 400 precis som du säger. Skillnaden är bara att din båt är 5,3 m lång, 2,3 m bred, väger 600 kg och drivs av en 115 hk motor. Ändå är detta en "liten" bassbåt men rena slagskeppet jämfört mot lindern, ändå skulle jag tro att lindern är fullt tillräcklig för de allra flesta gädd- och abborrefiskarna i Sverige. Jag vet inget exakt pris på ekipaget, men det är en stor investering. En investering som också kostar mer i förbrukning, försäkring och service än de båtar du jämför mot.

                  För oss som inte tävlar inom sportfiske, inte har ett behov av förflytta oss i 40 knop, inte föredrar att kunna förvara 30 spön och 30 betesboxar istället för att göra ett betesbyte som tar 10-30 sek om man har ordning på sakerna så skulle jag säga att bassbåten för oss är en onödigt stor, tung och kostsam båt med allt för snävt användningsområde. Att installera ett kastdäck i valfri båt är också väldigt enkelt.

                  Jag tycker du tydligt förklarar ditt användningsområde och att båten klarar det galant. Jag tror inte många skulle säga att någon annan båt skulle vara bättre just efter dessa behov. Missförståndet med det du kallar "Myter, myter och myter" är nog snarare att kritiken mot dessa båtar inte tar hänsyn till användningsområdet och då är de inte myter längre. I jakten på den "perfekta spinnfiskebåten" går mycket som bidrar till sjösäkerhet förlorat. Jag har fiskat mycket ifrån en Warrior 165 på Östersjön och i Öresund. Denna båt har jag aldrig känt mig otrygg i hur mycket vågorna än vuxit. Båten är 5,05 m lång, 2,1 m bred, har 0,8 m fribord, liten hardtop i fören, mycket djup motorbrunn, väger 560 kg och drivs av en motor på 70 hk. Detta är en båt byggd för sportfiske på havet, med säkerhet i fokus. Jag vet vilken båt jag vill vara i ute på öppet hav eller utomskärs, och det är inte någon bassbåt. Med det inte sagt att din bassbåt inte är både säker och optimal för sitt syfte.

                  Du verkar vara en trevlig, kunnig kille, som verkligen brinner för och vill mycket med fisket. Fortsätt njut din drömbåt. Bassbåtarna kommer säkert bli vanligare som du säger. Jag tror tyvärr många kommer förköpa sig på dessa båtar fastän den lilla linder 400 eller crescenten antagligen hade fyllt deras behov mer än väl 95 av deras 100 fiskedagar, fastän de kanske bara har 20 fiskedagar per år, så 19 av 20 fiskedagar är kanske mer rätt att säga.

                  Skitfiske!
                  Hej Dennis och tack för feedbacken.
                  Jag håller med om att det finns betydligt mindre och enklare fiskefartyg som är mer lämpade för majoriteten av dem som fiskar i Sverige.

                  Jag tycker dock mig märka av en rejäl mytbildning, det går i princip inte att traila i på en båtramp bredvid andra sportfiskare innan man får (oftast) ganska mkt frågor som är ganska uselt kunskapsbaserade. Tror dock detta kommer ändra sig med tiden!

                  Lite av det jag vill förmedla med texten är att man skall följa sin egen dröm, se till sitt eget behov och lita på sig själv. Det finns säkert dem som kommer förköpa sig på en bassbåt fastän dem inte behöver båttypen men jag skulle våga påstå att långt fler kommer avstå från att köpa en bassbåt och köpa motsvarande sportfiskebåt/daycruiser för samma pengar men i slutändan inte bli lika nöjd. De allra flesta som jag känner som fiskar har i regel ganska fina ekipage som dem så gott som endast fiskar med. De enda badturerna sker i +25 grader, vindstilla och sol resten av året är det kompromisslöst spinnfiske. Att traila, förvara och fiska från dessa båtar är en pers jämfört med hur det varit att köpa en specialiserad båt på direkten - som dessutom är trevligare att bada ifrån.

                  Jag vill förövrigt avsluta med att säga att jag inte är någon förespråkare för att skaffa grejer och båtar (även fast jag vet att jag har mkt). Tycker fortfarande att en Crescent 425 är den bästa båt man kan köpa sett till kostnaden.

                  Kommentera


                  • #10
                    Knallfin artikkel Tobias. (Som vanlig.)

                    Diskusjonen om basboat er jeg enig i at er preget av at mange mener noe om en båttype de aldri har prøvd. Men å sammenlikne en Linder 400 eller en Buster M med en Z6 blir bare feil på alle områder. Vi snakker om så forskjellige båter at de rett og slett ikke har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. Ja, du kan spinnfiske fra begge to, men der slutter likheten.

                    Men den tabben er det mange som gjør, og Tobias har helt sikkert rett i at han får mange rare spørsmål på båtrampen.

                    Det er helt vanlig for trollingfiskere å kjøpe båter for det fisket, så jeg har aldri skjønt hvorfor det er så utenkelig for spinnfiskere å kjøpe en båt spesialdesignet for sitt fiske. Jeg mistenker at det har en hel del å gjøre med penger. Nå er ikke min båt ekstremt dyr, men selv jeg får stadig spørsmål av typen "er ikke den for stor og tung?" "får du mer fisk i den enn i en båt til halve prisen?" "trenger du virkelig all den elektronikken?"etc. Svaret på de to siste spørsmålene er "nei", akkurat som om fisken skulle vite noe om hvordan båten min ser ut før den napper..... Samtidig skulle en tro at det første spørsmålet besvarer seg selv, når jeg står der alene på båtrampen og sjøsetter/ tar opp båten min mens jeg svarer på spørsmål samtidig.

                    En "ekte" bassboat en utrolig kul farkost. Akkurat som en "ekte" trollingbåt. Vi snakker om å realisere guttedrømmer her. Om man konkurrerer eller ei er ikke relevant, all den tid man ikke kan leve av akkurat det på vår side av Atlanteren. Og det er bare å innse en sannhet med en gang, det er INGEN av oss som trenger flotte båter, raske båter, spesialtilpassede båter etc. Vi har de fordi vi har råd og lyst til å ha de.

                    Oppsummert: JA! Til flere bassboats.
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2016-02-18, 11:13.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 046 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X