Artikel: Gör ditt egna droppfilter v 2.0 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Artikel: Gör ditt egna droppfilter v 2.0

    Denna artikel är kopierad från min Blogg på Fiskejournalen. Ta gärna en titt för fler artiklar!


    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


    Sent 2014 köpte jag en IBC-tank som jag ställde in i garaget, och för att slippa byta vatten i tanken så gjorde jag ett eget droppfilter som drevs av en cirkulationspump på 1500l/h. En utförlig beskrivning om projektet finner ni här. Filtret stod på under vintern 2014, våren 2015 och nu sedan i somras utan större problem. Jag hade ingen erfarenhet av filtrering innan jag satte igång projektet. All kunskap googlade jag mig till, och därför var det hela ett stort experiment som kunde gå lite hur som helst. Nu i efterhand är jag grymt nöjd och jag tycker filtret har gjort det jag byggde det för. Dock hade det sina nackdelar.

    Något jag lärt mig under tiden filtret stått på är hur mycket biomassa det klarar. Alltså hur mycket mört jag kan ha i IBC-tanken utan att filtret blir överbelastat. Just nu har jag drygt 200 mört i tanken utan problem, men om jag dubblar antalet mörtar så kommer filtret pressas till max och tanken kommer sakta att fyllas med sediment som i sin tur blir en stor bakterieodling. Resultatet blir att vattnet först färgas brunt och efter ett tag, när bakterierna tagit fäste, så börjar det även lukta. Då är det hög tid att göra något åt saken innan mörtarna börjar dö. De flesta som har tank med betesfisk brukar byta vatten i det här läget. Något man som sagt inte behöver särskilt ofta med ett väl fungerande filter. Jag byter vatten drygt varannan till var tredje månad, och har ca 300 liter vatten i kontinuerligt. Det är mycket sällan en mört dör.

    Mörten skapar mest sediment direkt när man släppt ner dem i tanken. De är då fulla av mat och den maten åker naturligtvis ut i tanken i form av avföring. Förutom avföringen så släpper de också en hel del slem som samlas på bottnen. Om man som jag har en ganska kraftig ruljans på gammal och ny mört i tanken så sätter man högre press på filtret. Sen spelar som sagt antalet mört en avgörande roll. Det som händer med filtret när det blir hårt belastat är att filtrets media inte kan ta hand om allt sediment och blir igentäppt. Akvariefilter exempelvis är designade så att all media är enkelt att plocka ut och rengöra. Jag designade mitt första droppfilter så att det mekaniska filtret var enkelt att byta ut, men problemet uppstod när filterpåsarna som det biologiska filtret låg i blev totalt igenslemmade. Vattnet gick till slut inte igenom alls och allt rann rakt ut i översvämningsskyddet, utan att filtreras. Resultatet blev att jag var tvungen att ta bort slangen från slangkopplingen på filtret, ta ut det och försöka rengöra det med vattenslangen. Det funkade, men det var mycket omständligt då det behövde göras ganska ofta under högsäsong. Så till slut beslöt jag mig för att göra ett nytt filter med en förbättrad design.

    Den här gången valde jag en rund plasthink istället för en förvaringsbox som jag använde till det förra filtret. Plasthinken passar den här designen bättre och är dessutom billigare, men det går att använda en plastlåda. Jag började med att borra ett hål för utgången. Sedan fäste jag en stor gummipackning med sikaflex i hålet vilket gjorde det enklare för mig att täta hålet när PVC-röret var på plats. Kopplingen som utgör hela utgången gjorde jag av en enkel T-koppling och tre korta bitar PVC. Den under delen borrade jag hål i så att vattnet kommer in även om huvudöppningen blir igentäppt av sediment. Den övre delen är ett översvämningsskydd som är otroligt viktigt!! Om filtret blir igentäppt vill du inte komma ut i garaget med en totalt utpumpad IBC-tank och vatten överallt.















    När utgången var klar så började jag med ingången, vilken jag valt att sätta i locket den här gången istället för på sidan. Anledningen är att jag med den här designen bara kan öppna locket för att komma åt all media, samt att jag inte behöver ta bort slangen från kopplingen för att bära ut och spola rent filtret om så behövs. Detta är den viktigaste designändringen mellan det första filtret och detta.

    Ingången är en PEM T-koppling och slangen jag valde den här gången är en dammspiralslang. Fördelen med den här slangen är att den är väldigt mjuk och flexibel, vilket sugslangen jag använde till förra filtret inte är! PEM-kopplingen är riktigt smart konstruerad och den tätar med en gummibricka. Det går att plocka isär kopplingen enkelt och eftersom den är placerad i locket istället för på sidan om filtret så behövde jag inte täta hålet med sikaflex. Som ni ser skapade jag en cirkel av en bit dammspiralslang som jag borrade flera hål i och fäste på undersidan av locket, detta för att få en bra spridning på vattnet som pumpas in i filtret. Jag använde sikaflex på dammspiralrörets ändar för att hjälpa till med tätningen då PEM-kopplingen egentligen är gjord för helt släta rör.











    Jag beställde lite extra filtermedia då mitt mekaniska media tagit slut. Jag använder Inte filtermedia som köps i diverse akvariebutiker då det är svindyrt. Jag köper istället ventilationsfilter på rulle och använder den grövsta filtreringen (G3). Tänk på att dessa filter är gjorda för luft, så allt annat än det grövsta är för fint för att filtrera mörtavföring. Jag använder samma biologiska media som till det förra filtret, och lägger dessa i filterpåsar som går att köpa billigt på vissa zooaffärer. Anledningen till att jag stoppar dem i påsar är för att den här typen av media flyter, och jag vill inte att de ska flyta upp över den mekaniska median. Ifall det biologiska filtret faktiskt har gjort någon nytta har jag ingen aning om, och jag vet inte något annat sätt att testa det på än att helt enkelt ta bort den median och se vad resultatet blir. Det har jag dock ingen lust till, då filtret just nu funkar som det ska.







    Sist men inte minst skapade jag tre olika sektioner i filtret med hjälp av putsnät och några buntband. Längst ner är en sektion som är tom på media för att minska risken att bottnen blir igenslemmad. I mitten ligger den biologiska median och uppe på allt placerade jag tre utklippta bitar med mekanisk media. Filtret är nu väldigt enkelt att plocka isär och rengöra. Den biologiska median skall inte bytas då bakterierna tar tid att växa, men det behöver spolas av ibland, vilket inte är något problem med den här designen.















    När jag gick ut till tanken i morse och skulle hämta lite mört inför dagens strapats så stoppade jag ner handen för att hämta upp termometer och kände då att det stack i handen. En märklig känsla. Jag stoppade ner handen igen och kände återigen samma skumma stickningar. Det enda i tanken just då som kunde påverka var cirkulationspumpen så jag drog ur sladden, stoppade ner handen och när stickningarna saknades så förstod jag genast att det var ström det handlade om. Mörten mådde dock fint..?

    Eftersom det kändes bråttom att få igång filtret igen så väntade jag inte utan åkte till en lokal butik med ett ganska fattigt utbud. Jag hittade några cirkulationspumpar ämnade för dammar och köpte den enda 1000-litarn de hade. Jag var dessutom tvungen att köpa några extra kopplingar då munstycket inte passade slangen. Pumpen jag använt innan var en 1500-litare och jag tyckte den var perfekt för filtret jag gjorde förra gången, dock uppskattade jag att 1000 liter/timme skulle räcka. Nu i efterhand, då pumpen fått gå ett tag med det nya filtret, så tycker jag 1000 liter räcker, men är i minsta laget. Det mest negativa med pumpen jag köpte är det perforerade chassit som jag misstänker kommer bli igenslemmat och inte släppa igenom lika stora bitar sediment som min förra pump. Time will tell.

    Uppmärksamma den sista bilden där jag visar vattennivån. I botten är filtret helt fritt från media vilket kommer göra att PVC-röret inte blir igenslemmat. Vattennivån går en bit ovanför den biologiska median vilket är väldigt viktigt för just den media jag valt, då den är ämnad att ligga i vattenbad.









    Hur tom blir plånboken?

    Cirkulationspump: 500kr
    Plasthink: 130kr
    Sikaflex: 100kr
    PVC-delar: 110kr
    Gummipackning: 25kr
    Plastklipp: 12kr
    4m Dammspiralslang: 136kr
    PEM T-Koppling: 83kr
    Putsnät: 50kr
    Buntband: 25kr

    Totalt: 1171kr

    Det absolut dyraste är median. Den mekaniska median kostade runt 1000kr inkl frakt för 1*11 meter hos Heimbach Filtration, men så mycket mekanisk media räcker länge! Den biologiska median finns i olika typer och priset beror helt på vad du väljer. Det finns billiga och dyra varianter. Jag hade mycket media kvar ifrån förra filtret så jag använde det.

    Några sista tips. Många har PMat sen jag skrev om det förra filtret, och det som folk frågar om oftast är salt. Salt är Otroligt viktigt! Jag använder 1-2dl salt per 100l vatten, så snåla inte. Använd heller inte för mycket vatten i tanken. Jag har drygt en kvarts tank, alltså 250-300 liter vatten, och kan lätt ha 2-300 mört i. För mycket vatten i tanken skapar bara problem. Det är krångligt att fånga dem och de blir också ofta mer liv (fart) i tanken vilket kan va ett problem. Man vill att mörtarna ska va så still som möjligt så de inte orsakar skador på fenor och nos. Dessutom resulterar mer vatten mindre filtrering, givetvis. Försök också att hålla rätt temperatur i tanken. Runt 6 grader är alldeles lagom. Då går mörtarna ner i tempo (hjärtslag, förbränning) vilket gör att de lever betydligt längre. I varmt vatten frodas dessutom bakterier mycket lättare än i kallt. För kallt vatten är dock inget jag rekommenderar. Om vattnet fryser så går det att lösa antingen genom att isolera runt om tanken, eller med en doppvärmare vilket jag själv använder då jag har tanken i ett kallgarage.

    Jag hoppas ni uppskattat artikeln och att ni lärt er något nytt. Och sist men inte minst, skitfiske i vinter!
    Senast ändrad av Numse; 2016-12-13, 22:43.
    Bloggen | Portfolio

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
78 svar
102 046 visningar
13 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X