USA, ett efterblivet land? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

USA, ett efterblivet land?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Xerup, du är ute och cyklar i alla fall lite.

    Braid används av många jänkare. Fireline, Power Pro m.fl. är amerikanska linor.

    Fördelar med FC och bassfiske har vi redan avhandlat här på Fiskesnack. Det finns fördelar att fiska FC i vegetation då flätlina är känsligare och kan skavas av. Bassproffsen vet vad de håller på med.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Ynklig flätlina som inte klarar vegetation bättre än flourcarbon eller nylon skulle jag vilja påstå.

      FC har fördelar, den syns knappt i klart vatten och den sjunker vilket är bra när man vill få ner en vobbler eller annat hårdbete lite djupare. Tävlar man och det handlar om miljoner i prispengar måste man givetvis kunna använda fc.

      Gemene man i ett av dom två enda länderna som fortfarande envisas med att inte använda det metriska systemet har dock större nytta av flätlina precis som vi här i Sverige.

      Jag tycker i alla fall det är roligt att ett fiskeproffs nu försöker få sina landsmän att börja använda flätlina.

      Kommentera


      • #13
        Att FC och nylon är tåligare mot nötning än flätlina är ett faktum.

        Vid användning av tunn flätlina på
        (t.ex 0,08 mm) använder tävlingsprofffsen inom feedermete en ”schock leader” på 3 spölängder nylon (eller FC) bland annat för att undvika att flätlinan slits ut och går av.

        Bassfiskare använder lätta beten och skulle knappast använda samma tjocklek på flätlina som vi i Sverige använder till jerkbaits.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-08-04, 09:38.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          Jag upplever att tunn, stark flät, ffa "räfflig" 4-trådig skär vegetation bättre än nylon (och FC som jag bara kört som 1-2m tafs) men att de senare, ffa FC klarar av hårdare nötning än grönsaker bättre än flät...

          För övrigt kör jag enbart flät (metar ej) givet att det är bäst för mig sammantaget... härom veckan tappade jag dock hälften av de ganska få borrar som klev på under aktivt spinnfiske...

          Jag tror att nylon/FC hade gjort viss positiv skillnad, dvs färre hade "ruskat sig av" med en mer elastisk lina... Men tänk vad många dyra spolar det blir om varje kit (jag har några...) ska ha även en spole nylon på "stand-by"..

          Eller så 10 spön i båten på "stand-by" så som många kör därborta, effektivt men dyrt.
          Senast ändrad av anteman; 2020-08-04, 03:29.

          Kommentera


          • #15
            Jag tror att det mer handlar om tradition än om vad som funkar bäst, är man van vid lina med stretch och gillar det så why not. Att man väljer FC före de tidiga generationerna av flät som t.ex fireline kan jag förstå för de var inte roliga att trassla med, moderna flätlinor är väldigt mycket bättre/smoothare så med dessa ser jag bara fördelar över FC.

            Kommentera


            • #16
              Men i många fall vill man ju ha lite mer stretch och speciellt i kombination med ganska styva och snabba spön, som alla ska ha...
              Jag tycker att FC till jigg och djupgående småwobblers är bättre än flätlina pga den sjunker vilket gör det lättare att få ner betena.
              Vid älvfiske efter lax och havsöring tycker jag att nylon är bättre på att hjälpa dämpa och även har en bättre nötningstålighet än flätlina.
              Så att säga att en typ av lina alltid är bäst blir väl lite förenklat, bättre att välja lina utifrån vilka egenskaper man söker för just det fisketillfället.

              Kommentera


              • #17
                Det är ju ett vägval, välja spö efter linan eller lina efter spöt. Finns också en ekonomisk komponent, håller man på med trolling och ska 200m lina på tio spön blir det klart billigare med nylon. Personligen vill jag inte ha stretch i linan.

                Kommentera


                • #18
                  Jag använder fortfarande nylon till det mesta av mitt fiske även om det bara är till Hö och Abborre jag tycker mig vinna på att använda den typen av lina.
                  Tja jag vinner nog lite på nylonlinan när jag åker med turbåtarna i Öresund också, skulle jag trassla ihop med andra fiskare är det nästan omöjligt att redaut eländet om jag kör flätlina.

                  Kommentera


                  • #19
                    No FC has no special advantages.
                    However, a good nylon is a superior example braided for perch fishing with hard baits.
                    Of course you have a giant spongy rod so you can use braid.
                    But otherwise you only have the benefits of nylon.

                    Kommentera


                    • #20
                      Alltså att USA är ett efterblivet land, ja det håller jag med om. Eller som Al Murray uttryckte det "A social experiment that got out of hand..."

                      Men det gäller mer landet i stort än vad det gör specifikt för fisket.

                      När, nästintill, alla trender, tekniker och beten hämtas och inspireras från landet där borta i väster så är det väl lite som att ta deras eget avsågade hagelgevär och skjuta sig i foten med... men hastagen #vadhadealbinshargigjort hade ju inte funnits utan inspirationen.

                      (Inget illa om Albin, tycker han verkar va en skön pojk)

                      Utan USA, inga feta bassbåtar, elmotorer med ankring, grundvattenankare, jiggar, jerkbaits, lågprofilrullar m.m.

                      Jag spelade bowling på elitnivå under lång tid och ALLT kommer från USA, vare sig man vill eller ej.

                      Sen har ju många avhandlat om FC, Nylon eller flät är det bästa. Låt varje person fiska med vad dom vill. Vill du stödja USA, köp amerikanskt. Vill du inte, handla på Wish.
                      Personligen handlar jag gärna från USA, ofta bättre priser och med lite förmåga att förhandla och knyta kontakter kan du få hit det brutalt billigt!
                      Senast ändrad av Mijni; 2020-09-29, 08:45.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X