Artikel: Salta dina boilies, av Luis Rasmussen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Salta dina boilies, av Luis Rasmussen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Artikel: Salta dina boilies, av Luis Rasmussen

    Skriven av: Luis Rasmussen



    "Som alla andra levande varelser behöver även Karpen sin beskärda del av salter, vitaminer och mineraler. Detta mina vänner kommer att få lite mera fart på er hangers etc. Karpen kräver dessa saker året om, men det är främst på våren som de står högt på önskelistan och vi kan hjälpa dem och du får ett bättre fiske.



    Detta är vad du behöver: Havssalt, Boilies och en hink – ja, det är faktiskt allt! Havssalt innehåller en hel del mineraler som Karpen vill ha och denna ingrediens är billig, jag betalade 7 spänn för 500 gram och inget går till spillo! Du lägger ett kilo boilies i en hink och häller havssaltet över dina boilies till dem är täckta, därefter skakar du hinken och kollar att de fortfarande är täckta av salt. Är de inte det får du tillsätta mera, dina beten skall vara täckta. Nu är det bara att låta dem stå i hinken i 1-2 månader eller om du vill ännu längre. Dina boilies kommer att suga till sig saltet under tiden och när du sedan fiskar med dem kommer saltet att sakta laka ut ur dina boilies och det lockar fram Karpen till din mäskplats!

    Det saltet du har kvar kan du använda igen och igen eller använda till dina partikelbeten, fast gör som jag, spodda ut saltet på din mäskplats eller blanda lite i din feedermäsk och du får ännu bättre effekt och snabbare resultat. Fiskar du med 3 spön, så prova dessa boilies på ett spö, så ska du få se på vilket spö Karpen nappar! Detta har varit en liten hemlighet i många år och det är inte jag som har kläckt denna idé, utan den kommer från England, däremot har jag vidareutvecklat det hela en hel del genom årens lopp och det kommer det mera av i framtiden."
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Känns som det enda som händer är att vattnet dras ut ur dem? Ett enkelt exempel, lägg en potatis i riktigt salt vatten så skrumpnar den. Vattnet är det som transporteras ut ur potatisen, inte saltet som vandrar in i potatisen. Detta är osmos-kraften, vattnet dras ur potatisen i försök att utjämna salthalten utanför potatisen.
    Jag kan tänka mig att det är en konserverande effekt att lägga boilles i salt under vintern dock.
    Att mäska med salt på mäskplatsen, känns som det försvinner ganska fort?
    Bara lite konstruktiv kritik

    //Olof
    _______________________________________
    De morgenstond heeft goud in de mond

    Kommentera


    • #3
      Vet inte riktigt om det ger någon effekt eftersom sagt, det dras ur boilien och inte in. Personligen kör jag ofta lite buljongtärning i mina boiliemixer, nu fiskar ju jag sällan med boilies och jag får sällan fisk (haha) så säger inte att det är bra, men jag tror ändå på det. Buljong är rätt salt.

      Kommentera


      • #4
        man kan ju prova ett spö iaf.
        sigpic

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
        78 svar
        102 056 visningar
        13 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X