Artikel: Ismete efter Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Ismete efter Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Använder gummisnodd som dras åt på linan o hängs sen på vippan.
    ----------------------------
    Besök gärna min blogg! www.teamfoogde.blogspot.com
    ----------------------------
    Sävenfors Vattenbruksskola. www.savenfors.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av holmsunds fiskarn Visa inlägg
      jädrar va kul de är me alla stavkontroller å dyligt (stavar som ja vill) "den suger" "snor bilder" HERREGUD RING GESTAPO han har snott en bild, men alla 2'685'638 album och filmer jag laddat ner olagligt på piratebay ska ni ge fan i, hur jävla korkat låter inte de.

ja ja vet att folk kommer kommentera detta inlägg......

känner ja blir fan lite förbannad på alla "förståsigpåare" det var han som tog initiativet(stavning?) å skrev en artikel inte ni, nä för man kan ju inte dela med sig av kunskapen för då kanske nån får högre PB än er, ve å fasa, tänk er om olle från mölndal tog en gädda på 15kg å ni bara en på 14kg, är ju bara att ringa aftonbladet å grina ut för fan, tror inte ja heller skulle kunna leva me de....VÄX UPP....

är de nån ni ska klaga på så är det (stäng inte av mig nu försöker bara få fram min poäng eller va man ska säga) "Bergman" för att han var "totalt jävla dum i huvet som inte såg hur kass artikeln var" å inte han som skrev den, tyckte den var bra å lärorik, visst de fattades ett par grejer men vi är ju fan inne på ett SPORTFISKEFORUM alla är inte lika insnöade som ni, frågar man brukar dom flesta vara hjälpsamma å svara på ens frågor, är väl de ett forum är till för??

klockrent!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av martinh77 Visa inlägg
        Hur gör ni när ni ska fästa upp linan i vippan?

Ögla, klämma eller ngt annat tips?

Martin
        Krympslang eller siliconslang på den yttersta biten av metalldelen. Sedan så klämer jag fast linan mellan denna del och det som sticker ut från "slickepinnen". Det är väl tänkt att linan skall sättas fast där? Slangen har jag så att linan inte skavs mot metallen och sitter något hårdare fast. Funkar klockrent och jag undviker falska fällningar om mörten är stor/stark.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
          varför så små krokar? jag har ju inte ens 8or till abborre!
          6:or är standard. Men som sagt så beror det på betets storlek.

Stora döda sillar passar 4:or fint till. Jag har tafsar med krokstorlek: 8, 6 och 4. Kan vara bra att ha några olika med sig ut (i en rig bin eller annan rund plastburk) för då kan man alltid anpassa tafs efter betesfisk.

Kommentera

Starta 10 i topp på Flodes värsta gnäll. Uppdateras dagligen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Till sådana fiskar passa dock 2/0 krokar
              2/0???? du måste låta gäddan svälja längre samt skadar dom krokarna brutalt, när jag fiskar med regnbåge i 4-6hg så kör jag 3st st6 man kan kroka så gott som direkt, funkar klockrent och aldrig sjupa krokningar
              Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Lånar tråden lite

Har genomfört mitt första ismetepass idag, ett bompass, men minus 10 grader gjorde det svårt i hålen. Har dock en annan fundering.

Det känns som om mörten ( i detta fallet ) vill simma upp mot isen, klart det går att tynga ner men vill ju inte lasta på hur mycket bly som helst. Hade upp mot 40gr på vissa tackel idag och det kändes mycket.

Dessutom känns det som om den vikten ska lossa linan från vippan?!

Hur fiskar ni med deadbait, lägger Ni det på botten eller hänger Ni det ovanför?

Mvh Martin

Kommentera

Deadbait typ i dm ovan botten hängandes vertikalt då. Funkar säkert lika bra på botten. Konstigt att du upplever att mörten vill simma uppåt så pass att du funderar på typ 40 g. Har du stor mört på flera hg? Vilket jag tyvärr inte har riktigt mkt erfarenhet av. Mörtar på 15-20 cm bruka räcka med typ 15 g. Nu är det inte alltid en nackdel med mört som rör sig upp och ner på varierande djup.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
                    Deadbait typ i dm ovan botten hängandes vertikalt då. Funkar säkert lika bra på botten. Konstigt att du upplever att mörten vill simma uppåt så pass att du funderar på typ 40 g. Har du stor mört på flera hg? Vilket jag tyvärr inte har riktigt mkt erfarenhet av. Mörtar på 15-20 cm bruka räcka med typ 15 g. Nu är det inte alltid en nackdel med mört som rör sig upp och ner på varierande djup.
                    Jo, det var rätt så stora mörtar.

Ska testa med mindre nästa tur och se hur det går då. Nu var det ju första gången men jag upplevde det som om mörten var strax under isen när jag skulle byta hål.

Räcker 15g för att tynga ner "vippan"?

Kommentera

Ursprungligen postat av martinh77 Visa inlägg
                      Jo, det var rätt så stora mörtar.

Ska testa med mindre nästa tur och se hur det går då. Nu var det ju första gången men jag upplevde det som om mörten var strax under isen när jag skulle byta hål.

Räcker 15g för att tynga ner "vippan"?
                      För mig räcker 5 gram med mindre fisk. Böjen på vippan kan fixas med den bit lina som går från rullen till vippan. Jag kör haspel (med eller utan baitrunner) och har inte bromsen på absolut lägsta motstånd - då får man bra böj.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      10 svar
                      2 115 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Arbetar...
                      X