Hejsan. Hade tänkt å dra till lomma, skåne imorrn å fiska, vid hamnen och vid piren. Så har ni ngr bra tips på drag som man kan använda där? finns där mkt horngädda vid piren?vad tar man dom på? kan man ta dom på sillahäkle?torksadrag? Har ingen aning för jag brukar alltid meta när ja r ute, Och nu när jag är igen så Vad kan ett bra å billigt havsspö samt rulle kosta? Tacksam för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hejsan alla
Collapse
X
-
så länge det är silvrigt och blankt så är horngäddan glad.Ursprungligen postat av strippenHejsan. Hade tänkt å dra till lomma, skåne imorrn å fiska, vid hamnen och vid piren. Så har ni ngr bra tips på drag som man kan använda där? finns där mkt horngädda vid piren?vad tar man dom på? kan man ta dom på sillahäkle?torksadrag? Har ingen aning för jag brukar alltid meta när ja r ute, Och nu när jag är igen så Vad kan ett bra å billigt havsspö samt rulle kosta? Tacksam för svar
-
Det räcker gott med wiggler, det finns en del färeger men ta silver för som fogelberg sa de tar på det mesta som blänker ,ta antingen 40 eller 60 grammare, om du har tid så fixa till med upphängare på sisådär 10cm nylonlina med en vass 3-krok i ändan.
Rullen bör vara relativt stor, dvs rymma mkt lina, om du väljer att ladda den med nylon eller flätlina avgör du själv, jag brukar dock föredra nylonlina i havet för att undvika för mycket nötning på flätlinan.
Spöet bör vara förhållandevis långt minst 9 fot och uppåt, men det är en smaksak.
Var horngäddan är är svårt att sia om då de ofta rör sig i stim men om du är helt ensam på en plats där det brukar vara mycket folk så har du förmodligen valt fel plats eller så är det dåligt väder ;-). Skämt åsido, piren är säkerligen bra, ser du folk som står där är det ett garanterat plus!
Lycka till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av krulltotDet räcker gott med wiggler, det finns en del färeger men ta silver för som fogelberg sa de tar på det mesta som blänker ,ta antingen 40 eller 60 grammare, om du har tid så fixa till med upphängare på sisådär 10cm nylonlina med en vass 3-krok i ändan.
Rullen bör vara relativt stor, dvs rymma mkt lina, om du väljer att ladda den med nylon eller flätlina avgör du själv, jag brukar dock föredra nylonlina i havet för att undvika för mycket nötning på flätlinan.
Spöet bör vara förhållandevis långt minst 9 fot och uppåt, men det är en smaksak.
Var horngäddan är är svårt att sia om då de ofta rör sig i stim men om du är helt ensam på en plats där det brukar vara mycket folk så har du förmodligen valt fel plats eller så är det dåligt väder ;-). Skämt åsido, piren är säkerligen bra, ser du folk som står där är det ett garanterat plus!
Lycka till!
Ok.tack för svaret. En kompis till farsan har sa precis att en gubbe tog upp ett par horngäddor vid piren sådå får man ta å tetsa detta. Men Vad kan ett bra ¨billigt havsspö med rulle kosta? en jag ber om ursäkt att jag tog detta i fel forum del.. tänkt inte på det.
Kommentera
-
Angående krulltot's förslag med upphängare, så vet jag inte om du förstod vad han menade, men det ska alltså vara som en tafs mellan drag och krok. Många brukar göra så här, jag har valt att inte göra så, utan jag kör med ett beteslås som är cirka 3-4cm mellan drag och krok, på så sätt kan jag ha en bunte drag i fickan och en liten burk med fräscha trekrokar i andra fickan. På så sätt kan man snabbt byta krok på daget eftersom horngäddorna brukar ha en tendens att böja ut krokar ibland.
Kolla priserna på fiskekompaniet i Malmö, de har en rea just nu..
Skitfiske...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
-
av PeterlarsHallåj! Fick en julkalender med fiskedrag nu i julas av sambon, tyvär var det en scam och alla drag...1 Foto
-
2025-05-22, 11:44 -
-
Vi drog ut på en av öarna utanför Varholmen i Onsdags och drog vi våra första Horngäddor för året. Här...1 Foto
-
2025-05-09, 07:07 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av snej12, 2015-07-15, 09:12
|
2 svar
2 681 visningar