Monsterborre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Monsterborre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Roligt att varenda bild på sista länken här är med extremt framhållna fiskar så att de ser enorma ut :P
    Det hade varit okej om någon bild var en framhållen fisk där fångstmannen är en meter bakom, men när till och med den där lilla gösen ( om man inte tittar på killens "massiva" händer som är större än hans ansikte ) ser ut att vara en rekordfisk så blir man lite trött. Jag tvivlar inte på att själva fotot på abborren är äkta men killen håller den precis framför linsen vilket får den att se större ut än den är, samtidigt döljer han fingrarna för att inte de ska avslöja den verkliga storleken. Det krävs ingen färdighet att ta sådana bilder, bara grunder i fotografering och en lins som är vid nog.

Om abborren är över 3 kg eller inte vet jag faktiskt inte, jag kvarhåller nog min tidigare åsikt om att 51 cm nog inte räcker med den tjockleken på abborren för att den ska tynga ner vågen till 3 kg. Jag är långt ifrån expert dock så jag ska inte döma fångstmannen, kanske stämmer vikten. Vi kommer aldrig veta svaret.

Kommentera

Hmm, alla deras bilder ser mer eller mindre mysko ut. Hittar minst en konstig detalj på varje bild.

Kommentera

Jag ser inget konstigt med någon av bilderna, och då har jag jobbat med bild och film i sju år däremot ser munnen konstig ut, men den ser lika skum ut på båda fotona, så det är väl helt enkelt en ful fisk.

Synd att ingen bild visar hur grov den är över ryggen.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Numse, då får du jobba vidare med filmining. Ser verkligen skumt ut. Förresten, i Tyskland finns ju knappt några sjöar. Mest uppdämda dammar.
          Inte så stor chans på en jätteborre.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det är som med gös. Dom blir heller inte så stora i Tyskland som i Sverige ;-)

Kommentera

Tadaaa!

Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Numse, då får du jobba vidare med filmining. Ser verkligen skumt ut. Förresten, i Tyskland finns ju knappt några sjöar. Mest uppdämda dammar.
                  Inte så stor chans på en jätteborre.
                  Vad då inte stor chans på monsterabborrar i småvatten? Kolla på England där fångas riktigt många stor abborrar ur små karpdammar. Obegränsad med mat, inga gäddor och grumligt vatten gör att de kan jaga under hela dagarna. Exempel på detta är Rögle dammar här i Sverige.

Nu verkar denna inte vara fångad i en liten damm om man tittar på bilderna. Abborren är helt klar grov. Riktigt rygghög. Kontrasterna är skarpa men det hör närmast till standard idag att sådant korrigeras i efterhand. Det enda jag reagerar på är den jämna vikten 3 kg. Men på sidan står det 6 lb och 6 Oz vilket motsvarar 2,89 kg

Kommentera

Tycker inte någon av bilderna från bloggen ser konstiga ut.
                    De är ju tagna med vidvinkel och kort skärpedjup. Då blir fisken skarp och resten diffust. Han håller ena handen bakom buk och bakre ryggfenan och andra under fisken. Eftersom fisken är fet syns det inte så mkt.

Sen om vikten stämmer eller inte är det väl ingen som vet. En fin fisk är det onekligen iallaf men att bilden är fejk tycker jag inte något överhuvudtaget pekar mot.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                      Vad då inte stor chans på monsterabborrar i småvatten? Kolla på England där fångas riktigt många stor abborrar ur små karpdammar. Obegränsad med mat, inga gäddor och grumligt vatten gör att de kan jaga under hela dagarna. Exempel på detta är Rögle dammar här i Sverige.

Nu verkar denna inte vara fångad i en liten damm om man tittar på bilderna. Abborren är helt klar grov. Riktigt rygghög. Kontrasterna är skarpa men det hör närmast till standard idag att sådant korrigeras i efterhand. Det enda jag reagerar på är den jämna vikten 3 kg. Men på sidan står det 6 lb och 6 Oz vilket motsvarar 2,89 kg
                      Det är ju klassiskt. En 6,6 blir en sjua. En 10,8 blir en elva. Och en 2,89 blir en trea.
                      Många är sånna tyvärr.

Därför ler jag alltid lite när någon säger "jag drog en gädda på 10kg i helgen"
                      Hur ofta väger en fisk 10000g eller 3000g, så jämna vikter existerar fan knappt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av snej12, 2015-07-15, 09:12
                      2 svar
                      2 704 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg onikolaus  
                      Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44