peter->måste ge dej lite beröm för din pb lista .smått imponerande faktiskt!där ligger man efter..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Björkna/Brax?
Collapse
X
-
Som fan läser bibeln...det är mitt förra inlägg i en annan tråd om björkna vs braxen som var inklistrad i mitt svar. Finns en länkhänvisning också. Tro h-e jag inte kan veta hur slemmet är på den braxen på just detta kortet, men jag kan ju se också.Originally posted by Raven
Highman, när du pratar om slemmet så kan jag säga att den här hade precis samma typ av slem som alla andra björknor jag fått. Förövrigt så förstår jag inte hur du kan se på en bild hur slemmig en fisk är eller inte?
Fö kan man ju aldrig vara 100 på nånting egentligen . kanske är det en norsk karp som korsat sig med en gräsand, vad vet jag?
Kommentera
-
Highman, ok, du behöver inte bli så irriterad...nog för att du fiskat längre än mig, och därmed desto större anledning att använda bättre språk än enbart svordomar. Det inger inte direkt trovärdighet. Men det är upp till dig.
Bigfish, jepp, och många säger likadant, men det är också några stycken som säger att det är en Björkna eller åtminstone en hybrid.
Verkar dock som att mångfalden säger att det är en braxen iaf, och några av dessa verkar ha metat väldigt länge, varvid jag accepterar att det är en braxen.
Dock så märker jag i vissa inlägg i den här tråden och i många andra att en del personer här har vissa problem med att kommunicera utan att på något sätt vara nedlåtande. Hybris? Vad vet jag...tråkigt är det iaf...inget riktat mot någon speciell, jag hoppas dock att någon tänker till innan man skriver nåt som kan låta fel, eller bara feltolkas. Som sagt, inte riktat till någon speciell person, kanske känner någon sig träffad dock.
Kommentera
-
Raven, uppfattade i hastigheten dig som spydig. Kanske inte var så...ber om ursäkt i alla fall. Sen vad gäller hybris, så finns det alltid personer som är nedlåtande, jag försöker undvika det...lovar.Originally posted by Raven
Highman, ok, du behöver inte bli så irriterad...nog för att du fiskat längre än mig, och därmed desto större anledning att använda bättre språk än enbart svordomar. Det inger inte direkt trovärdighet. Men det är upp till dig.
Bigfish, jepp, och många säger likadant, men det är också några stycken som säger att det är en Björkna eller åtminstone en hybrid.
Verkar dock som att mångfalden säger att det är en braxen iaf, och några av dessa verkar ha metat väldigt länge, varvid jag accepterar att det är en braxen.
Dock så märker jag i vissa inlägg i den här tråden och i många andra att en del personer här har vissa problem med att kommunicera utan att på något sätt vara nedlåtande. Hybris? Vad vet jag...tråkigt är det iaf...inget riktat mot någon speciell, jag hoppas dock att någon tänker till innan man skriver nåt som kan låta fel, eller bara feltolkas. Som sagt, inte riktat till någon speciell person, kanske känner någon sig träffad dock.
Kommentera
-
Men det lite roliga är ju att jag tror att en del som yttrat sig i frågan verkar också ha begränsad erfarenhet av just braxen- och björknafiske (tycker jag mig förstå). Känslan är viktig, vad säger den första tanken? Tycker man direkt att det är en braxen så är det många gånger så. Helhetsintrycket skriker braxen om denna. Man kan inte läsa om hur det ska se ut, flera faktorer är viktiga, och det verkar som om några här har just läst att "så här" ska en björkna se ut och så finns det inget annat. Därmed inte sagt att det KAN finnas annan fisk i den men helhetsintrycket...Ja vad fan, man måste ju fiska!
Kommentera
-
Highman, ok, det var lite riktat åt dig, ok då
Men nu är det ur världen, skönt. Jag kan försäkra dig om att om jag låtit spydig i nåt inlägg så är det helt enkelt så att jag tabbat mig när jag skrivit det, och inte för att det är menat så. Nu är alla glada och så, vad bra 
Bigfish, jag förstår dig. Själv har jag liten erfarenhet av dessa arter, och såg bara det som jag upplevde som ett onormalt stort öga, och tänkte inte mer på det i farten. Och jag blev mer och mer skeptisk till det under hela tiden tråden fortgick, och man lär sig nåt nytt varje dag. Dock så är just dessa arter svåra. Jag skulle gärna vilja att någon som har bra koll på det här kan skriva en liten "checklista", så kanske vi kan slippa såna här trådar
Kommentera
-
Ungefär min tanke också.Originally posted by BigFish
Men det lite roliga är ju att jag tror att en del som yttrat sig i frågan verkar också ha begränsad erfarenhet av just braxen- och björknafiske (tycker jag mig förstå). Känslan är viktig, vad säger den första tanken? Tycker man direkt att det är en braxen så är det många gånger så. Helhetsintrycket skriker braxen om denna. Man kan inte läsa om hur det ska se ut, flera faktorer är viktiga, och det verkar som om några här har just läst att "så här" ska en björkna se ut och så finns det inget annat. Därmed inte sagt att det KAN finnas annan fisk i den men helhetsintrycket...
Kommentera
-
Jag håller med. Sen börjar det bli löjligt när man talar om hur många år man tävlingsfiskat. Själv har jag sysslat med det i 22 år, men vet gubbar som hållit på över trettio och ändå inte ser skillnad på en mört och en sarv.
Blir lätt irriterad på alla tvärsäkra artbestämningar. Fisken ser definitivt ut som en braxen men ögat är fortfarande i största laget. Skulle mycket väl kunna vara en blandning.
Kan väl iofs skriva ut mina met PBn om man blir mer trovärdig av det, men jag tycker det mest känns som skryt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
Relaterat
Collapse
Kommentera