Är det nån här inne som testat sigmas 10-20 till tex fiske. Är sugen på att höra lite recensioner i sådana fall. Borde ju funka ypperligt i små båtar.
/Fred
på http://www.photozone.de/ finns många och bra recensioner av objektiv. Sigma 10-20 finns i två versioner f.4,5-5,6 och den nyare med lite bättre ljusstyrka 3,5. Den äldre versionen förefaller dock vara lite skarpare.
Ett par snäpp vassare (och inte så jättemycket dyrare) är tokinas 11-16 f.2,8.
Skarp som tusan och mycket ljusstarkare. Omfånget är dock ganska kort (du lär ändå köra på det vidaste läget i de flesta fallen).
på http://www.photozone.de/ finns många och bra recensioner av objektiv. Sigma 10-20 finns i två versioner f.4,5-5,6 och den nyare med lite bättre ljusstyrka 3,5. Den äldre versionen förefaller dock vara lite skarpare.
Ett par snäpp vassare (och inte så jättemycket dyrare) är tokinas 11-16 f.2,8.
Skarp som tusan och mycket ljusstarkare. Omfånget är dock ganska kort (du lär ändå köra på det vidaste läget i de flesta fallen).
Mina två pesetas: Satsa på tokinan
Kollade först på 3,5 för ljusstyrkan men har dock läst på lite och det verkar som om den gamle 4-5,6 verkar vara snäppet vassare.
I nuläget verkar det som jag skulle köra på den gamle 4-5,6 men det skulle vara roligt med lite mera input. Tokinan finns väl inte med Pentaxfattning?
Såg nu att sigma släppt ett till, kanske vore det nåt?
Kollade först på 3,5 för ljusstyrkan men har dock läst på lite och det verkar som om den gamle 4-5,6 verkar vara snäppet vassare.
I nuläget verkar det som jag skulle köra på den gamle 4-5,6 men det skulle vara roligt med lite mera input. Tokinan finns väl inte med Pentaxfattning?
/Fred
Ah, så du har en Pentax. Det var ju synd, men bra, för valet blir ju enklare. Den gamla 10-20 är enligt de tester jag läst bättre på alla punkter (förutom ljusstyrkan) än den nya. Den är dessutom billigare, om du får tag i den gamla versionen i Sverige dvs. http://www.adorama.com/SG1020PXAF.html 479$ i USA. 3,5:an kostar 649$
Pentax egen 10-17 verkar vara kass och har för mycket fisheye(no phun intended)-effekt.
Sigmat funkar bra, har en jobbarkompis som kör med den gamla modellen. Själv hade jag tidigare på Canon-tiden ett 10-22 mm från just Canon som var lite vassare än Sigmas variant, men då kostade den en aning mer också.
Nu kör jag fullformat(Nikon D700) och har istället skaffat ett Sigma 15-30 mm som i det närmaste ser ut som en glödlampa och inte kan ha filter framför linsen. Det är trots allt raktecknande.
Tokinan kikade jag på innan jag köpte Canon 10-22 tidigare men uteslöt den då den hade kraftiga problem med flares, skall man fota en solnedgång eller fiske i soligt väder i båten så var nog det inte så kul.
Men den kanske har bättra coating på linserna nu, vem vet?
Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Jag har ett sigma 10-20mm (F4.5-5.6). Dock används det främst för landskapsfotografering.
Jag undviker super-vidvinkel när jag fotograferar människor...tycker bilderna blir allt för förvrängda.
Dock ett MYCKET trevligt objektiv i övrigt. Hög klass i förhållande till pris.
Jag har ett sigma 10-20mm (F4.5-5.6). Dock används det främst för landskapsfotografering.
Jag undviker super-vidvinkel när jag fotograferar människor...tycker bilderna blir allt för förvrängda.
Dock ett MYCKET trevligt objektiv i övrigt. Hög klass i förhållande till pris.
lovande hittils jo. Kostar inte mycket och redan ett par hyggligt sköna vinklar hittade
Sant om att fota människor/porträtt med supervidvinkel. Man måste se till att de håller sig precis i mitten av synfältet för att det skall bli hyffsat, om man har ett huvud i hörnet av bilden så ser man ju ganska fort ut som en Conehead.
Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Kommentera