Der kan finnes flera "typ" öring i samme sjö. skillnaden beror på var fisken går, och vad den äter. I en liten sjö der jag vakste upp finns der minst 10 varianter av öring. från dom helt svarta med neon röda prikkor, kobberbruna med båda röda och svarta prikkor, och dom som er helt blanka med bara svarta prikkor.
Naturligen finns der genetiske skillnader i samme sjö, men då måste der vara skilnader på levesätt som holder dom två artene från varan, eksempelvis fisk som lekar i utlop, och en annan stam som lekar i innlop.
Som jag fattat utav vad jag läst här på forumet också så finns det ju bara en Öring, Bäck Insjö Havs osv osv är samma bara det att dom ändrar sig i förhållande till vart dom är. Så kanske det är nån form av skillnad där på platserna som gör att den grå kanten uppstår eller inte uppstår.
Överlag är ostsidans öringar större då de har bättre förutsättningar med det bräckta vattnet. På västsidan så måste öringen lägga energi på att klara av det saltare vattnet och växer (i snitt) sig lika stora. Om jag har förstått det hela rätt.
Kommentera