Då man kanske inte orkar/hinner/vill göra toppklass stingers som Johnnys finfina skapelser så har jag ett alternativ. Finns massor med olika typer och modeller man kan göra men nedan kommer en snabbguide på hur jag gör dem jag använder.
Enkelt, kort och smidigt. Det du behöver är en wiretång, 30/40/60 lbs darts Carbon coated wire, samt wirelås. Antingen berkley 45lbs eller 1.4-1,6 enkel hylsorna från darts. Och såklart krok!
Börja med att måtta ut en lämplig bit material som ska vara ungefär 1,5 gånger så lång som jiggen.
till en 9″ relax tar jag ung 30cm material
Därefter trär jag i ena änden igenom wiren på hylsan sen igenom krokens ögla, ut genom hylsan och avslutar med att trä in wire-ändan i låset igen.

tighta till sedan och använd wirelåstången att nypa åt. Trimma av ändan kort.
Jag vill gärna placera en av krokarna i höjd med ”gällocken” på jiggen, med ett wirelås påträtt på wiren kan man lätt göra en kort eller en lång stinger. I andra ändan av wiren upprepar jag moment 1 och drar åt den där jag vill ha krok 2.

allt på samma wirebit. Blir stingern ”upptrasslad” av en fisk gör man helt enkelt snabbt en ny!
Den här riggningen är inget unikt eller nytt utan bara en enkel konstruktion för alla som inte vill meka för mycket. Håll till godo och skitfiske!
Mvh Adam
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Enkelt, kort och smidigt. Det du behöver är en wiretång, 30/40/60 lbs darts Carbon coated wire, samt wirelås. Antingen berkley 45lbs eller 1.4-1,6 enkel hylsorna från darts. Och såklart krok!
Börja med att måtta ut en lämplig bit material som ska vara ungefär 1,5 gånger så lång som jiggen.
till en 9″ relax tar jag ung 30cm materialDärefter trär jag i ena änden igenom wiren på hylsan sen igenom krokens ögla, ut genom hylsan och avslutar med att trä in wire-ändan i låset igen.

tighta till sedan och använd wirelåstången att nypa åt. Trimma av ändan kort.
Jag vill gärna placera en av krokarna i höjd med ”gällocken” på jiggen, med ett wirelås påträtt på wiren kan man lätt göra en kort eller en lång stinger. I andra ändan av wiren upprepar jag moment 1 och drar åt den där jag vill ha krok 2.

allt på samma wirebit. Blir stingern ”upptrasslad” av en fisk gör man helt enkelt snabbt en ny! Den här riggningen är inget unikt eller nytt utan bara en enkel konstruktion för alla som inte vill meka för mycket. Håll till godo och skitfiske!
Mvh Adam
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)