Advanced Frame*är en superportabel kajak som förvaras och transporteras i en medföljande väska och som är paddelklar på knappt tio minuter. Men hur duger den till fiske?
Jag såg Advanced Frame* första gången på vildmarksmässan 2013 och blev då imponerad över hur pass gedigen den var. Jag såg också möjligheten i att kunna ta med flickvännen eller polarna ut på sjön och lade därför en beställning på kajak och matchande paddel en kort tid senare. Kajaken blev officiellt en födelsedagspresent till flickvännen, sedermera frun.
Får plats i garderoben
Den mest uppenbara fördelen med den här typen av kajak är att den kan förvaras i princip varsomhelst. Jag har haft min Advanced Frame både under sängen, i en garderob, samt numera: i källarförrådet.
Detsamma gäller transport: kajaken som ryms i medföljande väska, får plats i baksätet eller framsätet på vilken bil som helst – stående på ända tar den upp ungefär lika mycket plats som en vuxen person. Inget takräcke behövs således vilket gör att kajaken passar alla bilar, stora som små.

Kan tas med överallt!
I och med att kajaken packas så liten så öppnar det för användning precis överallt så vill man paddla (fiska) på semestern så är det bara göra det. Advanced Frame syns också ofta i sammanhang ”exotiska” resmål, bland annat har jag stött på sekvenser på Youtube där folk paddlar runt bland delfiner, valar, isberg, likväl som över korallrev och vid tropiska stränder. Dessa klipp säger en del om Advanced Elements populäritet som tag-med-kajak, men även om hur lättpaddlad den är (går att sätta turister i), samt hur hållbar den är.
En otrolig upplevelse, från en Advanced Frame.
Montering
Advanced Frame levereras med en litet avskräckande instruktionsbok; det är många varningstecken och reservationer. Just uppblåsningssekvensen tål att läsas två gånger innan man sätter igång.*Till saken hör att kajaken har ett antal (5?) olika kammare som uppblåses i en särskilt ordning – och helst till ett angivet lufttryck. Ska man följa anvisning bör man även justera eller efterjustera för vattentemperatur osv.

Med det sagt så har jag lånat ut kajaken till vänner och kollegor och aldrig någonsin har det hänt att en person inte klarat av att följa anvisningarna. Så helt tokigt är det inte.
Att paddlaJag tycker, och den återkoppling jag fått av vänner och bekanta, att kajaken är bekväm och lätt att paddla. I min tidigare fiskekajak*(som saknade trampsystem) var frun snabbare med Advanced Frame(!) Nu när jag trampar Hobie så är förstås denna och alla andra paddelkajaker helt chanslösa, men ändå: det är ingen dålig paddelkajak.
Däremot så har kajakens stol/sittdyna en förmåga att flytta sig och jag har noterat att flera som lånat kajaken efter en tids fiskande liksom tappar sin hållning. Det gäller därför att spänna fast stolen rätt från start, samt att justera efter behov. jag funderar också på att försöka montera en ”riktig” stol i kajaken för att både bättra ergonomin samt att få den mer styv i vattnet.
Som fiskekajak
Advanced Frame är inte någon fiskekajak, men det finns inget som hindrar att man fiskar från den (duh). Kajaken är bred, hela 81 cm, och det gör det förlåtande att röra sig i den – det ska mycket till innan det blir farligt! Den är också lätt att paddla (och skapligt snabb utan ansträngning). Däremot, och som med alla paddelkajaker så kan det vara ett bestyr att placera paddel kontra fiskespön: vid paddlandet respektive vid fiskandet.
Personligen så brukar jag släppa paddeln i vattnet (använder ju Scotty safety leash) när jag fiskar, samt placera spö (singular!) liggandes framför mig när jag paddlar. Min fru, samt vänner som lånat kajaken har ofta paddeln i knät. Det går väl det också.

Tillbehörsmontering (glöm det!)
Något som mer än allt annat kännetecknar en dedikerad fiskekajak är monteringsmöjligheter vad gäller ekolod, spöhållare med mera; Mer så än att sitta ovanpå eller att den skulle ha trampsystem. Med denna kajak från Advanced Elements så kan man glömma allt extra utan det handlar om en trevlig paddlingsupplevelse, men en ganska spartansk fiskeerfarenhet.
Vill man så kan man förstås montera enklare saker. Bland annat så har jag gjort en lösning för montering av äventyrskamera i fören. På samma sätt, med en flexande men stark skiva skulle man kunna fästa annan utrustning ovanpå kajaken. Hittills, och eftersom jag har en Hobie som primär kajak, så har det inte känts motiverat att utforska detta område ytterligare.

Initialt och rent instinktivt kan man oroa sig för punktering: jag menar vad händer när en fiskekrok går genom tyget på kajaken!? Inte så mycket. Kajaken kan förstås få punktering och man bör vara uppmärksam på drag och vassa föremål, men konstruktionen består av multipla luftfyllda kammare och kajaken håller sig flytande vid punktering av en kammare. Har jag testat? Nej, självklart inte och det är ju mest mina vänner och bekanta som använder kajaken ändå

Sammanfattning
Advanced Frame är en kajak som alla kan äga -och alla bör äga: den kan förvaras i en garderob hos den som bor trångt i stan och den kan tas med i hyrbil (eller fjuttbilen i carpoolen) och den kan checkas in som bagage på flygplan (värre är det med paddeln skall erkännas). För oss som har en ”riktig” kajak så är Advanced Frame ändå attraktiv som en reservkajak att ha med till frun, flickvännen eller kompisen.
Det är givetvis inte världens bästa kajak och ännu mindre är det en jättebra fiskekajak, men den fyllda kajaken är lätt att lyfta i och ur vattnet och den är mycket smidig att paddla och hantera, även för de som aldrig suttit i en kajak tidigare.
SNABBFAKTA
[FONT=inherit]Längd:[/FONT] | [FONT=inherit]3,2 m[/FONT] |
[FONT=inherit]Bredd:[/FONT] | [FONT=inherit]81 cm[/FONT] |
[FONT=inherit]Max last:[/FONT] | [FONT=inherit]136 kg[/FONT] |
[FONT=inherit]Vikt:[/FONT] | [FONT=inherit]16 kg[/FONT] |
[FONT=inherit]Pris:[/FONT] | ~ 7.000 SEK |
[FONT=arial]PLUS[/FONT] | [FONT=arial]MINUS[/FONT] |
[FONT=arial]+ Kan förvaras ”överallt”[/FONT] [FONT=arial]+ Passar små bilar & bilar utan takräcke/reling[/FONT] [FONT=arial]+ Hyfsat snabb/lättpaddlad[/FONT] [FONT=arial]+ Hållbar (jag har haft min sedan 2013)[/FONT] |
[FONT=arial]–*Sittkomfort (stolen flyttar sig gärna)[/FONT] [FONT=arial]– Går ej att ”rigga” för kajakfiske[/FONT] [FONT=arial]– Krånglig uppblåsningssekvens[/FONT] |
Advanced Elements Advanced Frame säljs i Sverige bland annat av luftkajak.se och priset ligger omkring 7.000 kr. Tillkommer gör pump samt paddel.
LÄS ÄVEN:
Läs mer på bloggen