Installation av Garmin EchoMap Plus 72cv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Installation av Garmin EchoMap Plus 72cv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Installation av Garmin EchoMap Plus 72cv

    Garmin EchoMap Plus 72cv med egen ram för givarmontering.

    Jag har blivit med nytt ekolod. Igen. Valet föll på ett Garmin EchoMap Plus 72cv – ett sju tums ekolod som kombinerar pekskärm och knappar. I denna artikel redogör jag för installation i en Hobie Revolution. En recension publiceras separat.
    Strömkälla & Anslutningar

    Köper man ett Garmin ekolod så följer det mesta med: skärm, kablage, monteringsram(ar), skyddslock, säkring. I flera paket ingår givare. Det är egentligen bara en sak man inte får med sig när man köper ett Garmin ekolod, nämligen en strömkälla.
    För den här installationen som med två av mina tidigare ekolod så kunde jag tacksamt använda mig av det batteri som ingår i Hobie Fishfinder install kit III. Batteriet i fråga är inkapslat och vattentätt med monterad vattentät kontakt.
    Hobies Fishfinder Install Kit inkluderar batteri och montering.

    I samma ”kitt” ingår även batterihållare (se bild ovan) samt diverse monteringstillbehör. Hållaren är Hobie-anpassad så fiskar man från annat fabrikat så kan man istället tillverka en batteriram enligt samma princip som jag redogör för senare i denna artikel vad gäller givarmontering inomskrovs.
    Nya vädertäta kontakter

    Jag har tidigare bytt kontaktdon på batteri samt laddare till vädertäta snabbkopplingar från Biltema. Därför blev det en självklarhet att även använda samma kontakt(er) på mitt nya ekolod från Garmin. Biltemas förpackningar är 10-pack så jag hade några till övers
    Här har ekolodet fått nya kontaktdon och testas genom uppstart..

    Uppdatering av mjukvara

    Jag har faktiskt monterat och testkört samtliga mina ekolod på köksbordet innan jag installerat dem i båten. Det har blivit en tradition. Vad jag gör, förutom att jag testar att ekolodet startar ordentligt, är att jag uppdaterar firmware samt kontrollerar att minneskort (därefter) är klart för att skapa eget innehåll såsom kartor etc.
    Uppdatering av mjukvara via SD-kort.

    Garmins instruktioner för uppdatering är enkla och tydliga och det tar högst en halvtimme att ladda ned och sedan genomföra själva uppdateringen. Förfarandet går till så att man extraherar en nedladdad mjukvara till ett minneskort, monterar kortet i ekolodet som hittar uppdateringen och exekverar på den. Sedan är det klart.
    Givarmontering i skrovet

    Garmins GT20-givare (den givare som passar EchoMap Plus med beteckningen ”cv”) är för lång för att monteras i Hobies ”Lowrance-ready” plats under skrovet på kajaken och därför är montering inuti skrovet med lämpligt lim ett bra alternativ.
    Monteringsram

    För denna montering tänkte jag först använda Garmins egna ram att hålla givaren på plats (Kayak In-hull Transducer Mount) tillsammans med [givaren nedsänkt i] Marine Goop (via Kayakstore.se) för att få det semi-permanent, men den ramen visade sig vara för trång för annat än vattenfyllning. Istället blev det till att tillverka en ram i lämplig plast.
    Valet föll på golvplattor för hemmagym (Biltema). Dessa är ca 2 cm tjocka och jag limmade därför ihop två plattor med PL400 för att få en lämpligare tjocklek i syfte att skydda hela givaren. Därefter, med givaren som mall, skar jag ut en profil med +3 mm extra runt om.
    Ramen är skuren ur två golvplattor för hemmagym.

    Montering

    Monteringsplatsen i skrovet sandades litet och rengjordes. Därefter monterade jag först ramen med Marine Goop och lät den fästa ordentligt. Eftersom jag monterade på en plats i skrovet där det är välvt något så lade jag en cylinderformad vikt ovanpå ramen för att få den att forma sig efter skrovet.
    Två dygn senare fyllde jag så ramen med Marine Goop och vickade därefter ned givaren för att undvika luftbubblor undertill. Med givaren monterad så fick det hela torka ytterligare ett par dagar med kajaken monterad helt vågrät.
    Garmin GT20 monterad med Marine Goop i skumplastram.

    Kabeldragning

    Som jag skrivit om tidigare är Hobies kajaker förberedda för sladdragning till ekolod. På avsedd plats för genomföring är borrat och pluggat. Vill man ha kabeln på ett annat ställe -eller har man en annan kajak (gud förbjude!), så kan man borra ett hål (25mm) och använda sig av Hobies Thru Hull Wiring Kit. Denna produkt består av ett gäng genomföringsdetaljer passande olika variationer av kabeltjocklek och kostar ca 250 kr.
    Att kunna eftermontera kragen till sladden underlättar genomföring.

    Med Lowrance kontakter behöver man pressa ordentligt för att komma igenom hålen. Garmin har gjort det så pass smart att man kan eftermontera låskragen (bild ovan) på kontakten efter genomföring vilket förenklar installationen på kajaken.
    Snyggt och prydligt, eller hur!?

    Färdig genomföring av ström -och givarkabel.

    Montering av ekolodsskärm

    För den här installationen kom jag att använda samma elektronikfäste RAM-111BU som jag brukat tidigare tillsammans med Garmin GPSMAP 722xs. Installation sker mot Garmins ekolodsram/bygel: säkert och utan borrhål.
    Ekolodets bakstycke (kan stanna på kajaken när du tar hem skärmen!) på Ram Mount fästen.

    Färdigmonterat och teststartat (igen!).

    I övrigt kunde jag ännu en gång återanvända Ram Mount-utrustning jag köpt tidigare: fästet RAM-238U och armen RAM-201U. Samtliga i storlek ”C” dvs. 1.5″ (tum).
    LÄS ÄVEN:



    Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
1 svar
5 265 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X