Svenska gäddklubben: Back to basic - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenska gäddklubben: Back to basic

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svenska gäddklubben: Back to basic

Jag minns i min ungdom hur jag började gäddfisket med spinnare. Reflexspinnaren och droppen var säkra kort när jag jagade smågäddor i Flensån där jag växte upp.
    När jag sedan utvecklades som fiskare så övergav jag spinnaren till förmån för vobbler och skeddrag. På senare år har det i princip bara handlat om jerkbaits och tailbeten.
    I år är det back to basic igen. Nu har jag fått smak på en ny favorit, Spinnerbait. Okej, det här är ganska långt ifrån den gamla reflexspinnaren men spinnskedarna har de i alla fall gemensamt.
    Det är ett riktigt tingel-tangel som jag hade svårt att tro på i början. Men fisketur efter fisketur visar den sig leverera bra med fisk. Även när gäddan är trög och inte tar på nåt annat bete, så går det ofta att reta den till hugg med en aggressiv spinnare.
    Igår lyckades Bosse och jag dra dussinet gäddor ute i ett erkänt svårt fiskevatten där man får vara glad om man får 2-siffrigt. Och nu märks det att vi närmar oss slutskedet av gäddsäsongen, innan det blir för varmt i vattnet. Gäddorna är otroligt aggressiva och stridbara på kroken. Det är ofta man tror att man har något rejält på betet för att “besviket” inse att den var mindre än vad kampen gav sken av.
    Vi såg också nåt som jag aldrig varit med om under alla år av harvande i skärgårdsvattnen. Döda braxnar som flöt omkring i ytan. Okej, nån enstaka död fisk har jag väl sett, men denna dag såg vi 3-4 fiskar på olika platser. Det har jag aldrig varit med om.

När vi närmade oss en av braxarna som låg och flöt, så visade det sig att den fortfarande levde. Helt plötsligt spännde den kroppen och simmade sakta ner i djupet igen. Vi skymtade ett stort köttsår på sidan och kanske hade den undkommit en gäddattack? Men dess öde är dock beseglat. Med den skadan blir den gäddmat snart och får återgå till detta förunderliga kretslopp.
    En annan sak som gör sportfisket till en så givande hobby, är att man får vara nära naturen och se dess skådespel. Förra fisketuren såg vi ett simmande rådjur. Den här turen en sothöna med sina två ungar. Frågan är bara varför ungarna är rödfärgade på huvudet? Ska de inte vara kamouflerade mot rovdjur?

Även svanen ville vara med på bild…

Felix Rimfrost
    felix@svenskagaddklubben.com

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Hårda Hugg, Mjuka Returer!

Lasse B
    Kassör, Medlemsansvarig SGK

http://www.svenskagaddklubben.se/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X