Strax efter lunch i onsdags blir jag uppringd av Roger Andersson från Åkersberga. Med hög puls och bubblande fiskeglädje frågar han försynt om jag kan hjälpa honom, han befinner sig nämligen i Löddeå, och i båten ligger en stor gädda på minst 120 cm… Han behöver hjälp med vägning och fotografering. Han saknar även en karpsäck för förvaring av fisken, men det har han löst genom att fylla utrymmet mellan två tofter med vatten. Min eftermiddagsfika med David Lundqvist blir hastigt och lustigt inställd och istället far vi i hög fart tillsammans ut till Löddeköpinge.
Gäddan vägs till respektabla 13,8 kilo med en längd av 122 cm. En imponerande krokodil som troligtvis har potential att väga över magiska 15 kilo framåt vårkanten… Gäddfisket i Löddeå/Kävlingeån har under flera år varit i en svacka, de stora monstergäddorna har mer eller mindre försvunnit. Förra säsongen var dock ett glädjande undantag, tre fiskar över 15 kilo fångades på de övre sträckorna. Men den nedre sträckan, Löddeå, har alltid producerat större gäddor genom åren. Det finns kanske hopp om kommande storfångster? På vägen hem pratar jag och David om svunna Löddetider som gett oss båda beundransvärda minnen och storfångster. Och ser jag inte en liten gnista tändas i hans ena ögonvrå när vi glider in på spinnfiskets outforskade möjligheter i den smått legendariska slättån…
/Fredrik
Roger Andersson med sitt nya pb på 13,8 kilo och 122 cm, fångad på en stor dubbelbladig spinnare.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Gäddan vägs till respektabla 13,8 kilo med en längd av 122 cm. En imponerande krokodil som troligtvis har potential att väga över magiska 15 kilo framåt vårkanten… Gäddfisket i Löddeå/Kävlingeån har under flera år varit i en svacka, de stora monstergäddorna har mer eller mindre försvunnit. Förra säsongen var dock ett glädjande undantag, tre fiskar över 15 kilo fångades på de övre sträckorna. Men den nedre sträckan, Löddeå, har alltid producerat större gäddor genom åren. Det finns kanske hopp om kommande storfångster? På vägen hem pratar jag och David om svunna Löddetider som gett oss båda beundransvärda minnen och storfångster. Och ser jag inte en liten gnista tändas i hans ena ögonvrå när vi glider in på spinnfiskets outforskade möjligheter i den smått legendariska slättån…
/Fredrik

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)