Karp och spöjakt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp och spöjakt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp och spöjakt!

Tjenare!

Vilken fiskeupplevelse jag och min kompis var med om igår...

Vi hade fiskat hela förmiddagen men bara lyckats landa en lite fjällkarp på c:a 1kg. När nappandet äntligen kom igång var vi tvungna att åka och hämta personen vars bil vi lånat. Men snabbt och smidigt var vi tillbaka på fiskeplatsen inom en timme, dessutom med lite kinamat! I med grejerna och sen börja äta...

Efter en kort stund skriker min kompis Petter "MICKE...DITT SPÖ". En fisk har nappat och mitt spö flyger ur hållaren för att sen landa i vattnet. Jag springer mot det och skall precis hoppa i efter det när jag ser att det stannar 1m ut..får håven av Petter men pricis då åker spöet ut ytterliggar två-tre meter...Nä nu blir det simma av...fan...kommer på att mobilen och bilnycklarna ligger i fickan...försent...spöet simmar iväg och försvinner i det grumliga vattnet!
    FAN FAN FAN...min relativt nyinköpt shimano rulle...och spöet var ju present av flickvännen.

Båda jag och kompisen kastar febrilt med våra andra spön. Jag fäster en tyngd och ett drag i linan...tre bottennapp och tre drag fattigare är jag på väg att ge upp...10 minuter har gått...men vafan...mina grejer...

På med en 45 grams tyngd och två enkelkrokar på linan...Kastar iväg det c:a 60-70 meter, låter det sjunka till botten, vevar långsamt. Känner att det blir ganska tungt....lycka...eller...jo fan det det rycker i andra ändan. En mycket overklig kamp håller på i c:a 5-10 minuter innan jag ser att spö och fisk närmar sig land. Lyckas få upp både utrustning och fisk...Vrålar av lycka...JAAAAA...FAN vad GÖTT!

Fisken då...Jo mitt livs första spegelkarp...vägandes 2,7kg. Total lycka!!!

Det var för fasen en förstasides historia! Har ni några bilder från bravaden?
    Grattis alla deltagare!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael
      ...försent...spöet simmar iväg och försvinner i det grumliga vattnet!
      Hahaha! Otroligt. Ganska frustrerande...

Otroligt röta att senare lyckas dra upp både spö och fisk. Grattis!

Jag va med om en liknande upplevelse fast jag blev av med mitt spö. Ett enkelt toppknutet metspö, men ändå. Korkad som man va hade jag metat upp en liten mört och tänkte att jag kanske skulle kunna få en gädda på den. Så jag lät spöt ligga kvar och band fast det med ett litet snöre i ett träd.

Sedan gick jag iväg för att spinnfiska och när jag efter ett tag kom tillbaka var spöt borta. Jag tittade ut över sjön och ja, mitt i sjön låg mitt billiga metspö flytandes på ytan. hahaha

Kommentera

Jodå...det kommer. Tog bilder med min vanliga kamera på fisken. Dessutom filmade min kompis lite med sin mobiltelefon. Kvaliteén är nog inte den bästa men jag lägger upp när han skickat den. Filmen börjar pris när jag fått upp grejerna...men den visar en lite smått chockad mig med trassel och en fin spegelkarp.

Kommentera

Bergman! Kom igen nu! Det här ska upp på Mothugget!
          Bra och kul story med bilder. Vad mera kan du önska dig!?

Kommentera

KUl historia!!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              Bergman! Kom igen nu! Det här ska upp på Mothugget!
              Bra och kul story med bilder. Vad mera kan du önska dig!?
              Ja, kom igen nu Bergman...
              Helt otroligt skoj att vara med om nått sånt där, speciellt när det slutade som det gjorde!
              Ett stort grattis till din fångst också...
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Kanon läsning..... hoppas att man kan få vara med om nått sånt

Kommentera

Finns det inte lätthanterliga säkerhetslinor att koppla till spöna?
                  Kan bli ett veckans erbjudande kanske?

Kommentera

Ok, det gick bra den här gången, men är det här verkligen nånting som kan räknas som en "häftig" upplevelse? Om ni inte hade fått upp spöet från sjön hade det nog inte varit speciellt coolt.....
                    Men förhoppningsvis sätts slirbromsen lite lösare nästa gång så att liknande misstag inte behöver upprepas.

Peter L: vill du verkligen vara med om nåt liknande? Varför då?

Tycker själv inte att denna historia är ämnad för mothugget. Den passar nog bättre i Expressen, Hänt Extra, eller varför inte i "En Ding Ding Värld"??
                    Senast ändrad av grindpalm; 2004-10-06, 11:53.
                    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    805 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    452 visningar
                    3 gillar