Nu är den beställd. En nål man ventilerar simblåsan på en fisk som fångats på Max 100 m. Vi provar den till Hösten på vårat storsej fiske i Hirtshals . Det är synd att behöva avbryta turen pgr av den stora fångsten. Och speciellt vid tävlingsfiske där bara störst gäller. Metoden är väl beprövad i USA. Det är värd ett försök som ett team från Götet skall prova till hösten.Säger Johnny Andersson på asterixturer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nål ventilation
Collapse
X
-
Låter som en bra grej om det fungerar.
Kommer den med instruktioner (var sticker man)?
Väl beprövad? Har jänkarna observerat fisk långsiktigt för att säkerställa att de överlever ingreppet?
Måste vara svårt att veta om havsfisk dör eller inte?
Ingen kritik - bara några frågor.
-
Det är vetenskapligt bevisat i flera länder som Australien USA Mexiko SydAfrika mm enligt Tillverkan. Vi på Asterixturer tänker testa detta med stor försiktighet, Kan vara kul att vara först med att testa detta. Och det kommer nog att bli debatt om detta. Googla på fisch ventilator och läs var ni tror om det// Johnny " Asterixturer
Kommentera
-
Jag har alltid försökt lura dom att sticka sig själv i munnenDet känns väl lite som att fisket går ut just på att sticka krokar i fisk? Eller har jag gjort fel i alla år?
Jag siktar på den paragrafen i Djurskyddslagen Jordbruksverket hänvisar till när dom säger det är olagligt att agna med levande fisk.. I den står det klart och tydligt att man inte får sticka nålar i fisk förutom i forskningssyfte...
Kommentera
-
Jo, jag har sett dem göra det på australisk teve men vetenskapligt bevisat känns som stora ord.
Skall se vad jag kan hitta.
//Hejan
Ursprungligen postat av tegen Visa inläggDet är vetenskapligt bevisat i flera länder som Australien USA Mexiko SydAfrika mm enligt Tillverkan. Vi på Asterixturer tänker testa detta med stor försiktighet, Kan vara kul att vara först med att testa detta. Och det kommer nog att bli debatt om detta. Googla på fisch ventilator och läs var ni tror om det// Johnny " Asterixturer
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
600 visningar