Var ute i lördags och testade lite efter öring i ån och det blev en fin bit på 0.605kg, äntligen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fin bäcköring
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag är också sugen på öring. Vad fick du den på? Mask? Jag lyckades bara lura en liten öring i min å förra året så jag behöver lite tips...
Ursprungligen postat av pixarenVar ute i lördags och testade lite efter öring i ån och det blev en fin bit på 0.605kg, äntligen.
-
Det är med bra!
Jag tog min på en stor spinnare, var egentligen ute efter gädda men detta var ju bara ett plus, gott smakade den med!
Maskmete är ypperligt...själv tycker jag inte det finns något bättre och roligare än att ta dom på torrfluga.
Lite krok, en fin mask så är det som klippt och skuret för dig.
Tänk dock på att återutsätta en del av dom, det tar c.a 7-8år innan dom når 6-8hg *tänkvärt*
Kommentera
-
Oj jäklar, hur lång tid tar det då för dom att väga 2-3 kg egentligen?Ursprungligen postat av pixarenTänk dock på att återutsätta en del av dom, det tar c.a 7-8år innan dom når 6-8hg *tänkvärt*
Har ett gammalt foto på farsan och en bäcköring på 3.3 kg. Grymt fin fisk!
Hur stora kan dom egentligen bli?
Kommentera
-
Det är enligt mina kunskaper omöjligt för en bäcköring att nå sådana vikter, kommer dom över kilot så är dom inte bäcköringar längre, utan tex, insjööring som vandrat upp i åarna etc...men det tar nog ett tag med innan dom når 2-3kg.
Kommentera
-
En Bäcköring och en Insjööring är samma art. Oftast är bäckarna barnkammare åt en sjö i närheten. Hur fort dom växer beror på näringstillgången i vattensystemet. En öring på 3 kg som man får i en bäck har med all sannolikhet stigit från en sjö för lek (sensommar) eller värme/jakt (vår). En del öringar väljer strategin att leva i bäcken/ån hela sitt liv och når en maxvikt på högst något kilo medans andra går ut i sjön för att komma tillbaka varje år till leken. Sanslöst spännande med bäcköringsfiske men gör det någon gång per år och använd cirkelkrok eller konstgjort bete, helst hullinglöst.Ursprungligen postat av pixarenDet är enligt mina kunskaper omöjligt för en bäcköring att nå sådana vikter, kommer dom över kilot så är dom inte bäcköringar längre, utan tex, insjööring som vandrat upp i åarna etc...men det tar nog ett tag med innan dom når 2-3kg.
Kommentera
-
Jag ska scanna in fotot på den nu i helgen o visa, riktigt mörk o fin är den.
Den är tagen på 70 eller 80-talet långt inne i en skog, tror där är 2 mil åt varje håll till närmaste sjö. Bäcken eller ån är inte mer än 1.5-2 m bred med en ordentlig djuphåla precis i en sväng, säkert 3 m djupt. Var för ett par år sedan, tyvärr ett stort träd som vält rakt över ån =(
Kommentera
-
Det är just det jag menar
"Det är med största sanolikhet inte en bäcköring, utan en insjööring pga vikten"Ursprungligen postat av apersson69En Bäcköring och en Insjööring är samma art. Oftast är bäckarna barnkammare åt en sjö i närheten. Hur fort dom växer beror på näringstillgången i vattensystemet. En öring på 3 kg som man får i en bäck har med all sannolikhet stigit från en sjö för lek (sensommar) eller värme/jakt (vår). En del öringar väljer strategin att leva i bäcken/ån hela sitt liv och når en maxvikt på högst något kilo medans andra går ut i sjön för att komma tillbaka varje år till leken. Sanslöst spännande med bäcköringsfiske men gör det någon gång per år och använd cirkelkrok eller konstgjort bete, helst hullinglöst.
Men skit samma, huvudsaken är att den som tog den blev glad!
Här kommer en bild på min ovannämnda med förresten.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
|
2 svar
426 visningar