Premiärhelg med PB. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premiärhelg med PB.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Premiärhelg med PB.

Jaha, dags för ett nytt år. Jag tror att jag aldrig längtat till våren så mycket som i år. Några nya spön och rullar inköpta. Inga dyra grejor, men nya.. Båten nyoljad och genomgången. Gamla Saaben gick igenom besiktningen med ett nödrop.

Lördagen den 9 april
    Tog båten på släpkärran ner till sjön på kvällen. Slängde i den vid rampen för min båtplats är helt uppkörd av alla bilar som kört ut på isen där.
    Båten läckte ganska mycket men det ska ju en träbåt göra när den är nyilagd. Vädret fint fast lite kallt i luften. Fick sex gäddor med en på strax under 5 kilo på topp. Inte dåligt på två timmar. Härligt.
    Den stora var extremt skarpt och ojämt mönstrad. Har nog aldrig sett en så vacker gädda och det får en ju att undra varför? Finns det varianter eller är det miljön som ger variationer?

Söndagen den 10 april
    Åkte även denna dag ut sent på eftermiddagen. Kallt och blåsigt med lite regnstänk. Gäddorna nappade hela tiden och det blev 7 st på två timmar + en massa hugg ..

Två intressanta saker hände. Först hade jag ett hugg strax bakom båten och gäddan gjorde två missade anfall fullt synligt. La ett kort kast strax intill och gäddan anföll igen men missade. Nytt utkast åt ett annat håll och gäddan kommer farande underifrån båten men krokades inte nu heller. Nu börjar man fundera på vad som händer. Byter till andra spöt som har en abborrfärgad 11cm zalt på och den anfalls också direkt strax intill båten och äntligen satt krokarna. Det var en envis jäkel. Kring 2 kilo..

Efter detta konstiga äventyr fortsätter jag med den lilla zalten. Annars kör jag just nu med Biltemas tobyliknande skeddrag. Alldeles utmärkt litet billigt drag. Nästan alla gäddor igår och idag har tagits på den. Draget går grunt och det är fördel för viken jag fiskar i just nu är nog inte över 1,5m någonstanns.

Nåja, efter ett par kast med zalten så slår det till. Något tungt sitter på men den gör inte mycket motstånd. Lite som att dra in en stock. När den är intill båten ser jag hur stor den är. Helt klart rekord men hur sjutton ska jag klara att väga och fotografera den? Jag är ju själv i båten. Första tanken är att slå ihjäl den. Jag ser inte zalten alls så den måste sitta djupt. Försökte med håven men inte en chans att den skulle räcka till. Bära eller brista, jag lyfte upp den med huggkroken. Jag trodde ju att jag skulle få bonka den. Fotade och vägde den snabbt. 105cm och drygt 9 kilo. Zalten satt inte så djupt, den hade bara satt sig på tvären i det jättestora gapet. Allt hade gått snabbt så jag bestämde mig för att prova att lägga i den igen. Efter bara några sekunder simmade den iväg. Skönt..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Grattis till PB! Samma PB som jag tog, samma dag. '

Samma drag till och med.
    Senast ändrad av Andreas; 2005-04-10, 20:00.
    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
      ... Helt klart rekord men hur sjutton ska jag klara att väga och fotografera den? Jag är ju själv i båten. Första tanken är att slå ihjäl den. Jag ser inte zalten alls så den måste sitta djupt. Försökte med håven men inte en chans att den skulle räcka till. Bära eller brista, jag lyfte upp den med huggkroken. Jag trodde ju att jag skulle få bonka den. Fotade och vägde den snabbt. 105cm och drygt 9 kilo. Zalten satt inte så djupt, den hade bara satt sig på tvären i det jättestora gapet. Allt hade gått snabbt så jag bestämde mig för att prova att lägga i den igen. Efter bara några sekunder simmade den iväg. Skönt..
      Var ju riktigt trind och fin den där! Grattis!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Snyggt och grattis... men, det var lite ovant att se gäddan "upp och ner".

Kommentera

Grattis!

Inte illa! Men Biltemas drag? Varför Ralf? Hur mycket tjänar du på att köpa en kopia av ett skeddrag? Jag håller mig alltid till orignal med ett undantag. Ghosttail som är en kopia av Bull Dawg har jag köpt. Den är mycket billigare, har ett stirrande öga (irriterar till hugg) och sist men inte minst så har den en trekrok i ryggen i stället för en enkelkrok (som Bull Dawgen har). Detta gör att man lättare kan anpassa draget till ett C&R-vänligt. Orginalkrokarna är sämst så man bör byta dem till Owner. Är du nöjd med ditt Catanaspö? Prisvärt är det verkligen.

Kommentera

"har ett stirrande öga (irriterar till hugg)"

Tror du verkligen på att en gädda siktar in sig på ett irriterande öga på ett drag?

Kommentera

Grattis... Låter som en skön helg...
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ursprungligen postat av Clas
                Inte illa! Men Biltemas drag? Varför Ralf?
                Jag lägger mig i.... För att de funkar??? Det skulle vara ett alternativ för mig... plus att de är MYCKET billigare... men det är ju jag det...

Kommentera

Ursprungligen postat av Clas
                  Inte illa! Men Biltemas drag? Varför Ralf? Hur mycket tjänar du på att köpa en kopia av ett skeddrag? .
                  Vad jag tjänar? Pengar antar jag. Fyra till priset av en.
                  Nej, skämt åsido, någon gång köpte vi en förpackning av dessa drag och de fångade fisk minst lika bra som "originalen". Och inte har jag dåligt samvete för att jag köper en kopia av en plåtbit. Annat är det med spinnare och wobblers där funktion är viktig. Lägg märke till att jag t.ex kör med zalt original (fast jag äger i ärlighetetens namn två gamla kopior också. Man slänger väl inte grejor som funkar).

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Nja

Ursprungligen postat av Danne
                    "har ett stirrande öga (irriterar till hugg)"

Tror du verkligen på att en gädda siktar in sig på ett irriterande öga på ett drag?
                    Undersökningar har visat att stirrande beten ger mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    807 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    452 visningar
                    3 gillar