Äntligen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äntligen!

Vaknar halv tre – pissnödig... Varenda kroppsdel skriker ”vill inte!” Utom en som vrålar ”MÅSTE!”
    Går på muggen i halvdvala och skyndar mig sedan ner i sängen igen. ”En timme till...”
    Kan inte sova, törs inte somna, inte försova sig i dag!
    Några minuter efter tre ger jag upp. Ut i köket, i med fem mått kaffe i den i övrigt färdigladdade bryggaren. Mackorna ligger klara i kylen.
    ”Långkalsonger? - Äh, va f.. det är ju ingen som ser. Inte frysa” Det blir en fleecejacka också under fiskejackan.
    Slänger ner matsäcken och lite prylar i en plastkasse och så ut. På uterummet står två spön färdigtacklade bredvid fiskeväska och flytväst. Båten klar, så när som på tank och elmotor. Klockan har inte blivit halv fyra än när jag lägger ut från bryggan. Solen har ännu inte letat sig över horisonten.
    Det är den 21 juni, midsommarafton och göspremiär. Gösen är fredad mellan sista mars och i dag. Och nu är det alltså äntligen dags...
    Fem minuter och jag är framme vid favoritplatsen. Den flyttbara givaren, ny för säsongen, riggas och kopplas till lodet. Elmotorn vippas ner och jiggen åker i sjön. Sjunker ner på toften, och konstaterar att skärmen blir randig och att jag inte hittar jiggen på den. Konstaterar att givaren åker upp en bit när jag sätter mig på motsatt sida – skickar ner den ett par decimeter och ränderna försvinner.
    Ingen fisk på lodet. Ingen jigg heller för den delen. Det blåser lite väl mycket, men vad f... Ingenting händer. Ska det bli en sådan där dag igen. Vårfisket har varit uselt. Gäddorna har mest liknat cykelpumpar, abborrarna tusenbröder. Och inte har de varit många heller.
    Så kryper solen upp som en gigantisk apelsin över horisonten. Vinden mojnar till behaglig styrka. Inget skvätt längre över akterspegeln när jag backar mot vinden. Och nu ser jag både fisk och jigg! Ett grått streck lösgör sig från botten , flyter samman med jiggekot och plötsligt försvinner tyngden från spötoppen. Reser spöt snabbt och instinktivt och känner tyngden komma tillbaka mångdubbelt. Fisk på! Igen stor, men helt klart en gös, som krokas av utan att lyftas i båten.
    Fem minuter senare är det dags igen, på dryga nio meters djup. Lite större, men når inte stipulerade 45 cm och åker följaktligen i, sedan jag befriat den från jiggkroken och mig själv fån stingerkroken som sitter ordentligt i handflatan. Jag eller fisken först? ”Äh, jag kan inte få kroken ur munnen på den med en krok i handen...” Tar kroklossaren och bänder till. ”Aaaj f.... Det var inte skönt!” Pillar kroken ur gösmunnen och ser fisken återvända till djupet med en stjärtviftning.
    Blöder i handen. Droppar på toften. Kör handen i vattnet, blöder mer. ”Har inte tid!” I med jiggen igen och så trycka med tummen mot handflatan. Slutar blöda efter en halv minut. Djupet är nu runt tio meter när nästa hugg kommer. Bättre fisk den här gången, känns det som. Nåja- godkänd i alla fall. ”Bonka eller inte bonka?” Vill ha en matfisk med hem och vem vet, det kanske inte blir fler godkända. Fisken får gå till de sälla jaktmarkerna.
    Tio minuter senare är det fisk på igen. Större den här gången känner jag. Har ju en matfisk redan men tar in den i båten för att mäta. Närmare 60 cm den här gången, men fiskar inte för frysen, så den får gå tillbaka. Sedan fortsätter det på samma sätt. Ibland hinner jiggen knapp ner förrän det smäller till.
    Halv åtta börjar det bli lite besvärligt i blåsten. Och jag känner mig rätt nöjd när jag summerar årets göspremiär. Fyra timmar och sexton gösar ger en fisk i kvarten. Ett par har varit bebisar, knappa tiotalet har legat strax under minimimåttet och fem, varav jag behållit den minsta, har varit klart över. Det enda som fattas är en riktigt stor. Men den kommer nog, säsongen har ju bara börjat.
    Gösta

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
6 svar
2 205 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
174 svar
40 222 visningar