Samma art, norr om kalmarsund =strömming, söder om =sill.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Strömmingen
Collapse
X
-
Ja det är ganska gott om dom! Antagligen är det inte så dåligt med dom i Hallstavik och Hargshamns trakten heller. Gubbar och nät brukar bli samma plats år efter år, de får först när strömmingen kommer till en bestämd plats!Men med båt och ekolod är det inga problem.Ursprungligen postat av kenta_85Har det gått till mycket i östhammar? Här ute i skärgården är det bara enstaka personer som fått enstaka strömmingar i näten men det borde ju komma igång när som helst!!
Kommentera
-
P A
Mängden strömming går i cykler. T.ex under mellankrigsåren berättar de gmal att det var soprent i skärgården. Sedan kom kanonkläckningar i slutet av 30-talet vilket gjorde att det kokade av strömming åre 41-43 typ.
Detsamma gäller nu. Enligt lokala yrkeskillarna har det varit enormt fina kläckningar i stockholms skärgård för två-tre år sedan vilket gör att det kokar av småströmming just nu, precis som på mitten av 90-talet.
Den är på väg in nu. Att dom som Hemi säger har börjat dyka upp vid nacka bådar gott.
Vid Lidingöbron var det tomt i kristi flygare, men dom kommer dit. Såg ett bra stim på lodet utanför djurgården. Kanske är dom redan där vid bron nu. Och med dom följer storabboren, gösen o strömmingsgäddan. Så med lite tur o rätt matförutsättningar med plankton o sånt, bör det bli ett kanonår här i hemmavattnen på både gädda, abborre o gös..
Har ej hört något pm Bråviken..Men prata med yrkeskillarna. Dom har kollen..
För övrigt brukade jag ibland meta strömming i Ålkistan med maggots..Dom gillar sånt, de små glupska rackarna..
Kommentera
-
Ska ut idag och testa här ( norra roslagen -10 mil norr om stlm) hade jag tänkt, rapporterar senare när jag kommer hem!!Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
-
Apropå strömming, här är en artikel från lokaltidningen häromdagen om just strömming, inte så roande läsning.
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Har kommit hem från en 4-5 tim strömmingsfiske och det fanns gott om strömming kan man säga
Både polare och jag fick så pass mycket strömming att det nog dröjer innan vi drar upp lika mycket igen
Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
|
2 svar
435 visningar