PB på gädda i liten fågeldamm!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PB på gädda i liten fågeldamm!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Alessandro
    Tror nog att syremängden i vattnet under vinter´n är den avgörande faktor´n
    för om gurkorna skall trivas eller ej.
    Hur lång var 6:an?
    Men den sjön jag släppte i gäddan i har ett liten bäck mellan dom så kanske ganska likt vatten. Gäddan var mellan 90 o 95 cm han inte mätta så noga men den var i bra kondition...

Kommentera

Ursprungligen postat av guleböj
      Det krävs tillstånd av Länsstyrelsen att flytta fisk mellan olika vattendrag. Vad var meningen med det? Om det är gott om gädda i dammarna trivs de ju där. Verkar mest korkat tycker jag.
      Enligt dom som arbetar där så måste man ta upp dom gäddorna vi får upp där o jag ville inte döda gäddorna så vi släppte i den i den andra sjön, jo gäddorna trivdes mycket bra där tills alla mörtar som fanns där dog för det blev lågt ph-värde i sjön efter vintern. o det var många mörtar o stora som fanns där, men när alla dog så tror jag inte det finns så mycket mat åt stora gäddor som den förrutom andra gäddor, för mycket abborre finns det inte...Men vad vet jag...

Kommentera

Hmm är du säker på att mörten dog av lågt pH-värde efter vintern trots att just mörten är känslig för lågt PH-värde? Låter mer som syrebrist vilket iof borde inneburit att även andra arter strukigt med.
        Sen att flytta fisk med, det skall man alltid vara försiktig med. Dels pga att detta kan sprida sjukdomar, ändra ekosystem samt att det som någon tidigare skrev är förbjudet. Dock ser jag inte direkt något problem i detta då det rör sig om små vatten (läs dammar och dyligt) utan kontakt med större vattensystem där en sjukdom kan ställa till det rejält.
        Sen så är det rätt idiotiskt att flytta större gäddor för att inte andungarna skall gå åt. Undersökningar visar på att genom att flytta en större gädda från ett område bara skapar mer utrymme för fler mindre gäddor. En stor gädda har ett mycket större "revir" än en mindre gädda. Tar du bort en stor gädda ger det vanligtvis plats för många många små gäddor. Att mindre gäddor inte skulle ta andungar tror jag knappast på. Tänk på hur stora beten en kilosgädda kan ta och jämför sedan med en liten andunge. Summa summarum borde en större gädda hålla de andra gäddorna i nere pga kannibalism och samtidigt minska risken för att fler andungar blir uppätna. Att sen den större gäddan tar en och annan andunge får man nog leva med, så går det ju till i naturen. Har också svårt att tänka mig att gäddan tar fler andungar än vad trutar, minkar och kråkor gör.
        Låt gäddorna vara där de bor!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dansken
          Hmm är du säker på att mörten dog av lågt pH-värde efter vintern trots att just mörten är känslig för lågt PH-värde? Låter mer som syrebrist vilket iof borde inneburit att även andra arter strukigt med.
          Sen att flytta fisk med, det skall man alltid vara försiktig med. Dels pga att detta kan sprida sjukdomar, ändra ekosystem samt att det som någon tidigare skrev är förbjudet. Dock ser jag inte direkt något problem i detta då det rör sig om små vatten (läs dammar och dyligt) utan kontakt med större vattensystem där en sjukdom kan ställa till det rejält.
          Sen så är det rätt idiotiskt att flytta större gäddor för att inte andungarna skall gå åt. Undersökningar visar på att genom att flytta en större gädda från ett område bara skapar mer utrymme för fler mindre gäddor. En stor gädda har ett mycket större "revir" än en mindre gädda. Tar du bort en stor gädda ger det vanligtvis plats för många många små gäddor. Att mindre gäddor inte skulle ta andungar tror jag knappast på. Tänk på hur stora beten en kilosgädda kan ta och jämför sedan med en liten andunge. Summa summarum borde en större gädda hålla de andra gäddorna i nere pga kannibalism och samtidigt minska risken för att fler andungar blir uppätna. Att sen den större gäddan tar en och annan andunge får man nog leva med, så går det ju till i naturen. Har också svårt att tänka mig att gäddan tar fler andungar än vad trutar, minkar och kråkor gör.
          Låt gäddorna vara där de bor!!!
          ok, men dom sa iallafall. Tror jag med att gädddorna inte tar så många, men ett par ankor hade 4 ankungar o alla försvan på en dag!

Kommentera

Ursprungligen postat av DragQ
            Kan ju lägga upp dom i ditt fotoalbum. Gå in under fliken fotoalbum, välj sedan "ladda upp". Sen får du välja vilken kategori du vill ladda upp den under och väljer "gäddor". Sen väljer du bara vilken fil (bild) från datorn du vill ladda upp och fyller i dom olika fälten med information om du har lust

Har du problem med detta kan jag guida dig genom MSN om du nu använder det. vfs_drag@hotmail.com .

Nee nu e det dags att sticka ut och smutsa ner händerna med lite fiske
            ok men det fixade sig men måste vänta tills jag får bilderna...

Kommentera

Vinnare!

Grattis till nytt PB

Jag tror vi kan kora en vinnare av Fiskesnacks längsta mening

"Men senare såg jag en fin gädda 10 meter från det första stället såg den bara när den simmade iväg, sen gick vi o kastade lite över allt, sen gick jag tillbaka ditt stod o kastade lite där jag såg den finare gäddan, kom det bara en jävla gädda aldrig sett en så stor gädda simma så i vattnet bara sådär den simmade med öppen mun samtidigt som den skakade på huvudet ade väl tagit någon fisk eller något, kastade efter den men den nappade inte, jag sa till brorsan o polarn men dom trodde inte mig, stod sedan vid första stället stod o kastade den hade börjat skyma o man såg inte så bra längre, men sen om det bara en gädda från ingenstans helt lugnt bara simmade fram till kanten o lika lugnt vände den framför mig o simmade ut men jag hade just kastat ut vobblern så den var inte efter den, jag såg den helt tydligt o brorsan stod bredvid mig men han stod inte uppe på bänken o då kanske vattnet speglade så han inte såg den pågrund av det, o jag blev rent ut sagt förbannad att han inte såg den för jag visste att han inte skulle tro mig när jag skulle säga hur stor den var, jag tänkte mig 5 kg sa jag till honom."

Kommentera

Ursprungligen postat av guleböj
                Det krävs tillstånd av Länsstyrelsen att flytta fisk mellan olika vattendrag. Vad var meningen med det? Om det är gott om gädda i dammarna trivs de ju där. Verkar mest korkat tycker jag.
                Håller nog med, det är ju inte för inte som gäddorna blivit större i just den dammen. Att frossa på ankungar måste vara riktigt bra för deras tillväxt. Att en anka åker med är väl sak samma? Det är ju STORa pikees du vill ha :P

Ett tips, om du kör med orginalkrok byt till en bättre modell så slipper du tappa så mycket fisk som du skiriver att du gör !

Lycka till!

EDIT; En sådant där ANKUNGE-ytbete vore säkert skitbra !
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Håller nog med, det är ju inte för inte som gäddorna blivit större i just den dammen. Att frossa på ankungar måste vara riktigt bra för deras tillväxt. Att en anka åker med är väl sak samma? Det är ju STORa pikees du vill ha :P

Ett tips, om du kör med orginalkrok byt till en bättre modell så slipper du tappa så mycket fisk som du skiriver att du gör !

Lycka till!

EDIT; En sådant där ANKUNGE-ytbete vore säkert skitbra !
                  okey men det var 3 3rokar på den förrut men jag tog bort den i mitten

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil
                    Grattis till nytt PB

Jag tror vi kan kora en vinnare av Fiskesnacks längsta mening

"Men senare såg jag en fin gädda 10 meter från det första stället såg den bara när den simmade iväg, sen gick vi o kastade lite över allt, sen gick jag tillbaka ditt stod o kastade lite där jag såg den finare gäddan, kom det bara en jävla gädda aldrig sett en så stor gädda simma så i vattnet bara sådär den simmade med öppen mun samtidigt som den skakade på huvudet ade väl tagit någon fisk eller något, kastade efter den men den nappade inte, jag sa till brorsan o polarn men dom trodde inte mig, stod sedan vid första stället stod o kastade den hade börjat skyma o man såg inte så bra längre, men sen om det bara en gädda från ingenstans helt lugnt bara simmade fram till kanten o lika lugnt vände den framför mig o simmade ut men jag hade just kastat ut vobblern så den var inte efter den, jag såg den helt tydligt o brorsan stod bredvid mig men han stod inte uppe på bänken o då kanske vattnet speglade så han inte såg den pågrund av det, o jag blev rent ut sagt förbannad att han inte såg den för jag visste att han inte skulle tro mig när jag skulle säga hur stor den var, jag tänkte mig 5 kg sa jag till honom."
                    får jag resa till kola-halvön då jippie

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 182 visningar