Fiske i Veman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Veman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Veman

För nästan ett år sedan var jag, min far och bror i Vemhån och fiskade i Veman. Dagarna bjöd på ett bra väder och gott fiske för oss som ändå får kallas för nybörjare. Tänkte visa lite bilder för er som längtar efter detta fiske såsom jag gör.

Jag och brorsan poserar ute i älven.

Ävlen bjuder tidigt brorsan på en finfin harr, vi hade tyvärr ingen våg med oss.

En till bild på samma harr.

Den första dagen är slut. Det blev en del harrar på 3-4hg.
    Men vart är öringen vi väntat på, fiskar vi inte på rätt sätt?
    Vi är som sagt inte speciellt rutinerade på flugfisket och fiskade nästan bara med torrflugor, vilket vi tycker är mest spännande, men morgondagen skulle se annorlunda ut.

Nästa dag
    Jag gillar när det plaskar, så jag står kvar i det lite lugnare vattnet medan brorsan pallrar sig upp för älven och hittar några starka forsnackar. Där slänger han på en nymf och börjar låta ävlen fiska åt honom . Det ger honom god utdelning, runt 5-6 harrar på bara någon timme, dock mest smått så jag känner tvungen att göra honom sällskap och visa hur man gör.

Efter ett tag får jag en skaplig harr i alla fall. Runt 5hg skulle jag gissa på.
    Så plötsligt blixtrar farsan till med sitt spinnspö, karln drillar snyggt upp en öring! (Min harr bredvid)

Så var den sommarens älvfiske slut. Sorgligt men sant. Nu är det snart sommar igen och vi ska om ungefär en månad upp till samma älv igen, nu med lite mer kött på benen!

hej...Vart i veman var du? Vilken sträcka, ska dit och testa lite harr om sisodär 2 veckor..

Kommentera

Tyvärr så mins jag inte vad strömmen hette.
      Vi bodde i Furubacken (http://www.fiskecamp.com/frame8.htm) och vi fiskade i stortsett endast i en del av Veman, den första vi hittade.

Kommentera

Fint!

Vi var där förra sommaren tidigt i juni. Mycket vackert. En av killarna har stuga i Storhogna längre norrut. Eftersom vi var så nybliva flugfiskare och bara körde fluga så fick vi åka hem utan någonting. Trevligt ställe där runt Vemdalen iallafall.

Kommentera

Korrigering

Petrus...
          ...vi fick inte åka hem tomhänta! Däremot fick vi inget annat än napp som släppte på fluga!
          Magnus...den pedante!

Kommentera

Vi var också ganska så novisa på vårat flugfiske. Brorsan duktigare än mig då.. Men vi lyckades lura några och i år ska vi lura fler!

Tog 4 öringar och 1 fin regnbåge i en liten P&T-"sjö"(närmare än pöl än en sjö) här i närheten igår och har fiskat lite med flugspöt på andra ställen också så nu är man lite mer erfaren.

Kommentera

Min vecka blev..över 50 öringar 5 rödingar och så harr såklart Det var alltid på eftermiddagen kläckningarna kom igång, liten grå dagslända storlek 20, nått sånt. På med en sån och fisken tog i dom flesta kasten
              Jag testade även det där lilla biflödet..Sörveman, det var lite mer smygfiske. Och där kläcktes större dagsländor också.

Kommentera

väcker tråden till liv igen..
                Jag ska nog till veman i år. nån som varit där på länge eller har nåt att säga om stället? vi vill inte bo på campen utan tänker tälta in the wild, funkar det där?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                6 svar
                2 184 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                174 svar
                40 174 visningar