För nästan ett år sedan var jag, min far och bror i Vemhån och fiskade i Veman. Dagarna bjöd på ett bra väder och gott fiske för oss som ändå får kallas för nybörjare. Tänkte visa lite bilder för er som längtar efter detta fiske såsom jag gör.
Jag och brorsan poserar ute i älven.

Ävlen bjuder tidigt brorsan på en finfin harr, vi hade tyvärr ingen våg med oss.

En till bild på samma harr.

Den första dagen är slut. Det blev en del harrar på 3-4hg.
Men vart är öringen vi väntat på, fiskar vi inte på rätt sätt?
Vi är som sagt inte speciellt rutinerade på flugfisket och fiskade nästan bara med torrflugor, vilket vi tycker är mest spännande, men morgondagen skulle se annorlunda ut.
Nästa dag
Jag gillar när det plaskar, så jag står kvar i det lite lugnare vattnet medan brorsan pallrar sig upp för älven och hittar några starka forsnackar. Där slänger han på en nymf och börjar låta ävlen fiska åt honom
. Det ger honom god utdelning, runt 5-6 harrar på bara någon timme, dock mest smått så jag känner tvungen att göra honom sällskap och visa hur man gör. 

Efter ett tag får jag en skaplig harr i alla fall. Runt 5hg skulle jag gissa på.
Så plötsligt blixtrar farsan till med sitt spinnspö, karln drillar snyggt upp en öring! (Min harr bredvid)

Så var den sommarens älvfiske slut. Sorgligt men sant. Nu är det snart sommar igen och vi ska om ungefär en månad upp till samma älv igen, nu med lite mer kött på benen!
Jag och brorsan poserar ute i älven.

Ävlen bjuder tidigt brorsan på en finfin harr, vi hade tyvärr ingen våg med oss.

En till bild på samma harr.

Den första dagen är slut. Det blev en del harrar på 3-4hg.
Men vart är öringen vi väntat på, fiskar vi inte på rätt sätt?
Vi är som sagt inte speciellt rutinerade på flugfisket och fiskade nästan bara med torrflugor, vilket vi tycker är mest spännande, men morgondagen skulle se annorlunda ut.
Nästa dag
Jag gillar när det plaskar, så jag står kvar i det lite lugnare vattnet medan brorsan pallrar sig upp för älven och hittar några starka forsnackar. Där slänger han på en nymf och börjar låta ävlen fiska åt honom

Efter ett tag får jag en skaplig harr i alla fall. Runt 5hg skulle jag gissa på.
Så plötsligt blixtrar farsan till med sitt spinnspö, karln drillar snyggt upp en öring! (Min harr bredvid)

Så var den sommarens älvfiske slut. Sorgligt men sant. Nu är det snart sommar igen och vi ska om ungefär en månad upp till samma älv igen, nu med lite mer kött på benen!
Kommentera