Hantering vid c&r - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering vid c&r

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är lugnt

Nu i år har det endå inte blivit något ul-fiske, finns visst någon nyfluga som heter ytbete som man testar på som också är roligt.

Kommentera

Två gäddor blev det idag innan åskan drog in över Mälaren vid Bro och haglade i huvudet på mig. (haglen var stora som ärtor, en ordentlig omgång fick jag....)

men bägge krokades loss i vattnet med naken hand som vanligt; och båda simmade iväg efter en stunds ruskande i stjärten på dem!

Kommentera

Måste givetvis hålla med om att man ska kroka och återsätta fisken så snabbt som möjligt(speciellt efter en hård fight), men får känslan av att folk tar fisk som fisk. En gädda klarar mer påfrestning är tex. en harr osv. Jag har inte förlorat många gäddor genom mina år och dom jag förlorat har oftast haft betet djupt i svalget och därmed fått stora skador av fighten. Men för att återgå till frågan som var, så tror jag inte att om gäddan tappar slem så skulle den ta någon direkt dödlig skada av det. Om det är små gäddor om du sa så brukar jag iaf. sköta avkrokningen i vattnet. Allt blir nog bra om man sköter avkrokningen med sunt förnuft och efter bästa förmåga.
        Skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Atraxz
          Måste givetvis hålla med om att man ska kroka och återsätta fisken så snabbt som möjligt(speciellt efter en hård fight), men får känslan av att folk tar fisk som fisk. En gädda klarar mer påfrestning är tex. en harr osv. Jag har inte förlorat många gäddor genom mina år och dom jag förlorat har oftast haft betet djupt i svalget och därmed fått stora skador av fighten. Men för att återgå till frågan som var, så tror jag inte att om gäddan tappar slem så skulle den ta någon direkt dödlig skada av det. Om det är små gäddor om du sa så brukar jag iaf. sköta avkrokningen i vattnet. Allt blir nog bra om man sköter avkrokningen med sunt förnuft och efter bästa förmåga.
          Och hur vet du om fisken du släpper tillbaks klarar sig eller inte ? :/
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Och hur vet du om fisken du släpper tillbaks klarar sig eller inte ? :/
            Ibland återfångar man faktiskt samma gädda..

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
              Ibland återfångar man faktiskt samma gädda..
              Jo, men det är ju långt ifrån alla man återfångar, ellerhur? Det jag ville komma till är att om man inte återfångar gäddan kan garantera att den faktiskt överlver även fast den simmar iväg.

Har nämligen sett en del roliga kommentare bl.a i fotoalbumet då någon skrivit i likhet med

Simmar dom iväg->då övelever dom , vilket inte riktigt stämmer övernes med verkligheten...
              sigpic

Kommentera

Sant, det finns egentligen aldrig några garantier. Allt kan hända..

Men om de ligger och flyter döda, då vet man att det sket sig på C&R fronten.

Om de simmar bort med friskt mod och kraft finns det ju hopp om att de klarar sig.

Argumentet att vi inte vet vad som hände i det osedda, kan till del bemötas med att man faktiskt kan se att en del klarar sig, flera gånger. Det visar ju att metoden fungerar så att säga. De som vi inte ser kan vi inte säga att de dog, det är lika fel som att garantera att de överlevde, men den kan ha överlevt.

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
                  Sant, det finns egentligen aldrig några garantier. Allt kan hända..

Men om de ligger och flyter döda, då vet man att det sket sig på C&R fronten.

Om de simmar bort med friskt mod och kraft finns det ju hopp om att de klarar sig.

Argumentet att vi inte vet vad som hände i det osedda, kan till del bemötas med att man faktiskt kan se att en del klarar sig, flera gånger. Det visar ju att metoden fungerar så att säga. De som vi inte ser kan vi inte säga att de dog, det är lika fel som att garantera att de överlevde, men den kan ha överlevt.
                  Right

Sedan tror jag många fiskar verkar pigga just p.g.a att dom sticker i ren panik, hur reagerar andra djur t.ex. ? Inte går ett skadad rådjur eller Älg iväg, dom srpinger ju för livet. Precis som vi människor skulle göra...
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Så rätt!

Vaddå roliga kort? Brukar du ha fisken uppe på land längre en några minuter så bör du genast tänka OM !

Jag har aldrig uppe fisken länge utan brukar ALLTID bada fisken under några minuter mellan korten. (Om man nu måste ha många kort).

Visst den kanske klarar sig endå , men det måste alltid vara bättre att ha m,arginalerna på sin sida.

DusomfiskargäddamedUL; Jo, men när du råkar få en större risk för den chansen finns så kommer du att matta ut den till max, vilket kan resultera i en död firre.

Kanske dags att tänka om?
                    Missförstå mig inte, jag har aldrig uppe fisken längre än nödvändigt.
                    När jag har någon med mig i båten håller jag gäddan i vattnet medans kamera våg och måttband plockas fram. Är jag ensam säckas eller snarar jag fast den med 1,6mm nylon. Vad jag menar var att gäddan är mycket känslig nu när det varmt i vattnet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 236 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 262 visningar