Vit(?)fiskfiske i E-tunaån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vit(?)fiskfiske i E-tunaån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vit(?)fiskfiske i E-tunaån

Förbannade mörtjävlar... Vem har inte i sin ungdoms dagar uttalat dessa ord?När det rödvita flötet guppade försiktigt och vi drog upp och masken var borta. ATT de inte kunde låta masken vara så att man kunde få sig lite abborar istället. Varför skulle dessa trista fiskar finnas för?

Ja, så gick tankarna ofta när jag var ute med farfar i ekan. Hans ord, naturligtvis... men läraktig som man är tar man ju efter... så det blev mina ord.

Och sen en dag hamnade jag i E-tuna... på besök. Naturligtvis hade jag med mig fiskesaker. Man vet ju aldrig när det behövs och genom en fråga här på fiskesnack fick jag lite tipps av KG?. Så, jag drog iväg ut på fredagskvällen och skulle fiska vitfisk. Mört, sutare och braxen... bl.a.

Åkte till ett ställe för att försöka mig på sutare och braxen. Fisket var välplanerat i stort sett, hade läsk och chips, spön, tackel osv... men ingen mask... I storstaden (ja, jag räknar e-tuna som en sån) är det inte bara att hitta på sånna. Visst, kunde säkert köpt men va fan,köpa mask? Näpp, tok min bankstick och sprang runt i en slänt som en annan grävling tills jag hittat det jag sökte. det tog lång tid och inte var det som att ränna grepen i gödselstacken inte men, det lyckades. Bl.a. hittade jag en riktigt fet daggis.

Hittade ett bra ställe där ån inte var så strid och mäskade upp lite. Havregryn och majs fick bli lockbete. Strax hade jag besök av ett gäng ruggande gräsandhannar så de fick lite havregryn de med. Slängde ut och inväntadeförsta hugget. Kvällen var fin efter dagens regnskurar och myggen var talrika. Som tur var fanns det mest fjädermygg men en hel del stickande varianter gjorde sitt bästa för att plåga mig. Åt chips och väntade... och väntade...och tröttnade sen på det stället efter ett tag. På andra sidan såg det ut att vara ännu bättre. En liten ranglig brygga som gick ut till ett näckrosbälte. KANON!

Gick dit, mäskade upp lite och slängde ut. Väntade tålmodigt ett tag och vevade sen upp för att byta ställe. Då satt där en liten abborre...? Jag blev besviken, dels för att det var "fel" art och dels för att jag inte sett när den nappade. Slängde ut igen och det dröjde inte länge förrän toppen böjde sig i små snabba rörelser. Upp... och en abborre igen. Hmm...

Alldeles vid kanten av näckrosbältet plumsade en fick titt som tätt. Verkade som om "något" åt på näckrosorna, kanske de talrika insekter som finns på bladens undersidor? En sutare kanske? Slängde i närmare den fisken...väntade, lite spännande var det. Och... nibber nibber... en abborre. På med mask och ut igen... och samma visa. Maskarna började tryta men jag SKULLE ha en "fisk"... så, jag slängde i. Nibber nibber... och en GÄRS... JAHA!!!

Skickade ut hela härligheten i strömmen då. Samma visa igen... abborrar. Snart hade jag bara den feta masken kvar och ett vak mitt i strömmen fick mig att bestämma mig för att slänga ut det där. Det skvätte löjor och annan småfisk när sänket nådde vattenytan. Spände upp reven och det dröjde inte länge förrän något högg på den stora middagen som var serverad. Stor mask = stor fisk... så måste det ju vara men motståndet var klent när jag vevade upp... och gissa vad...? Jo, en liten abborre satt där. Av masken syntes knappt ingenting så förtretad och masklös packade jag ihop mina fiskesaker med kommentaren... förbannade abborrar, att de aldrig kan låta masken vara...

Bilder? Nej... tog på ankorna och myggen men... hmm... fiskbilder blev det inga...

Men... fisken finns kvar. Och jag kommer tillbaka. Med mask från värmland. DET är grejjer det.

Hehe, trevlig historia
    Förväntade mig en mört på kilot eller en brax på sex när du slängde ut den feta masken. :O
    Testa beten som abborren inte tar lika gärna? Typ bröd, deg, majs?

Kommentera

Det var ju synd att det inte gick bättre, men fisken finns ju kvar som sagt...

Kommentera

Nej nej nej vad gör du!
        Ska du fiska vitfisk så fiska inte i Eskilstunaån. Åk till Torshälla ca 5-6 km om Eskilstuna. Där är det RUSKIGT med fina vitfiskar, stora braxar, fina mörtar ruggiga sutare osv. Riktigt fint fiske där faktiskt. Gädda finns det också gott om. Om du nu skulle åka dit, så leta upp ett ställe som heter Kogne, uppåt från Shellmacken i torshälla Sen när du hittat det så finns det en gupplig bro ( ja den är gupplig ) sen ser du ett litet pumphus därifrån, ett riktigt hotspot Fast vid bron finns det mycket näckrsobälten, där är det också värt att prova.

Kommentera

hehe du verkat fiskat i skjulsta=) synd att du fiskade från den rangliga bryggan brukar inte gå så bra där om du ska fiska efter karpfiskar men ovan för forsen finns däremot ett litet lugnt parti nästan uppe vid dom där radhusen som ligger där har fått en del små sutare och större sarvar där men tyvär så blir det ganska igenväxt där på sommaren=(.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeg333k
            Nej nej nej vad gör du!
            Ska du fiska vitfisk så fiska inte i Eskilstunaån. Åk till Torshälla ca 5-6 km om Eskilstuna. Där är det RUSKIGT med fina vitfiskar, stora braxar, fina mörtar ruggiga sutare osv. Riktigt fint fiske där faktiskt. Gädda finns det också gott om. Om du nu skulle åka dit, så leta upp ett ställe som heter Kogne, uppåt från Shellmacken i torshälla Sen när du hittat det så finns det en gupplig bro ( ja den är gupplig ) sen ser du ett litet pumphus därifrån, ett riktigt hotspot Fast vid bron finns det mycket näckrsobälten, där är det också värt att prova.
            hehe där har man vart många gånger vet inte om det är så bra sutar fiske där men ruggiga mörtar finns det där och lite längre uppströms ! =) man blir ju livrädd när pumphuset sätter igång och man glömmer bort det haha

Kommentera

Ta ett pass där riktat mot sutare så ska du se att du får några fina på kroken

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeg333k
                Ta ett pass där riktat mot sutare så ska du se att du får några fina på kroken
                okej vid pumphuset lr? lr borde vara bättre närmare guppel bron hehe har hört om en del andra heta fiskeställen i torshälla fiskat bakom biblioteket nångång lr??

Kommentera

Som Torshällabo så tror jag faktiskt inte att jag har missat ett enda fiskeställe här.

Menar du forssidan eller turbinsidan?

Turbinsidan föredrar jag, där brukar det ligga feta abborrar och gäddor.
                  För några år sedan var det riktigt GRYMT fiske på forssidan, feta öringar och regnbågar som satan, men alla är puts väck nu =/. Sen efter dom bytte ägäre på "forsen" så har han inte haft den lika mycket på, så vill du fiska Regnbåge så gör det mellan Tors Bockar och turbinen. Längre ner mot hamnen brukar vi meta gös ibland, rätt skoj. Men dom har inga storlekar där, runt kilot brukar dom ligga.

Finns faktiskt mycket intressanta fiskeställen här i Torshälla
                  Bara man orkar lägga ner lite tid så får man det att fungera

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                  2 svar
                  807 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg marryjoy63  
                  Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                  2 svar
                  452 visningar
                  3 gillar