Glupsk lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glupsk lake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glupsk lake

Jag plockade upp en ålryssja i går och som vanligt var det bara massor med kräftor i.
    När jag satt i båten på väg hem så fick jag se något bland kräftorna och tyckte det var en liten ål så jag blev överlycklig , men det visade sig efter en närmare titt att det bara var en lake på 10-11 cm.
    En av ungarna har en fiskskål med en blå kampfisk i som var 5-6 cm så jag släppte i laken ihop med den.
    Barnen frågade med förskräckelse om laken skulle äta upp kampfisken, men jag förklarade att kampfisken var för stor.
    Precis när jag hade fått barnen lugna så glider laken fram till kampfisken och på mindre än en halv sekund så är kampfisken borta och barnen skriker rätt ut.
    Jag försökte trösta dom med att en lake är roligare men det gick inte hem.
    Morgonen efter gick jag upp och hittade nu laken död i skålen, han gapade så mycket han kunde och hade en blå fena som stack ut ur munnen på honom.

Nu undrar jag om han dog av att han inte kunde svälja hela fisken eller om han inte tålde kampfiskar.
    Vad tror ni?
    Gädda 7,3 Kräfta 0,31

Du skojar va!
    Låta ett vilddjur äta upp barnas husdjur, nu kommer du att ligga på minus ett bra tag!

Kommentera

Jag tog för givet att han inte skulle äta upp husdjuret.
      Det blir att gå till djuraffären idag och låta barnen skaffa ett nytt djur.
      Nu har jag lärt mig att inte blanda fiskar utan att fråga någon kunnig först...
      Gädda 7,3 Kräfta 0,31

Kommentera

Den dog antingen av för varmt vatten, miljöombytet för hastigt, syrebrist!
        Kul grejj dock....påminner om våra gamla påfågelciklider som vi matade med småborrar, att vi sen testade olika pimpeltekniker på cikliderna kan vi ta en annan gång!
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

jo glupska kan de vara. när vi ismetade i vintras fick everflow en lake på en bra stor abborre vi hade agnat med! vi fick även två smålakar i kräftburarna för inte så länge sedan.
          http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

säkerligen en kombination mellan vattenombyte och temp...

Men en kul historia dock... nej nej.. han käkar inte upp fiii... *fan*
            ungarna: -"iiiiihhhhhhhhh!"

Kommentera

Gäddan måste ju gå ner på djupet efter att ha tagit ett stort byte för att inte dö utav syrebrist. Tror laken hade klarat sig längre om den inte hade ätit kampfisken. Jag har haft aborrar som har ätit så mycket att dom till slut dog av syrebrist.

Kommentera

hahaha kan se det framför mig

NÄ det är lugnt kampfisken är för stor för att käkas........ SLURP .................................
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Nu ska du göra såhär!

Ta med barnen till din favoritakvarist och köp den vackraste kampfiskhannen ni ser. Kosta vad den kosta vill!

Den ska gå i ett akvarium som inte behöver vara djupt, ca 3dm räcker gott och vattenytan bör vara 30-40 dm2. Vattnet bör få ett pH på ca 6-5,5° och sakna eller endast ha en mycket svag genomfluftning. Vattenytan skall vara lugn till största delen. På ytan låter du några flytväxter glida runt och i sandbottnen planterar du täta snår av växter där jagade fiskar kan smita undan.
                  I detta paradis för kampfiskar släpper du ett antal friska honor (OBS ingen ytterligare hane! Minst en av dem kommer att stryka med i det slagsmålet!) samt mängder med vattenloppor och mygglarver. Hanen kommer snart att bygga ett präktigt skumbo och försöka locka dit en hona. Vill hon inte får hon spö och måste kvickt som fasen ”dra till skogs” för att undvika hans ilska. Men när han hittar en villig hona ja då jädrar blir det kuttrasju!
                  Under själva parningsakten avger honan romkorn som flyter upp i skumboet och befruktas av hanen. Sen vaktar han och pysslar om sin äggsamling. Fan tar den som kommer i närheten! Sjuka romkorn och yngel käkar han upp. Ibland kan hela kullen stryka med men det blir snart flera parningar och med tiden funkar det på rätt sätt i skallen på den stolta pappan.
                  Man blir lite kung när man kommer med en påse med 50 ungfiskar till butiken och vill byta dem mot lite foder.

Fast satsar du på lake och lyckas få dem att leka i ett akvarium, då är du kjejsare!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det värsta är ju att nu tjatar de om en ny lake och det finns inte att köpa i djuraffären.
                    Det är bara att åka ut och lägga i ålryssjan igen och hoppas på det bästa.
                    Den ena ungen är nere och försöker meta upp en liten lake nu...
                    Gädda 7,3 Kräfta 0,31

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 198 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 203 visningar