Fiske på norra Öland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske på norra Öland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske på norra Öland

Hej, jag och min kusin har varit ute 2 gånger nu och fiskat på norra Öland och det har inte gått så bra, 1 napp för oss båda som försvann lika fort som den nappade, sen var det dött. Kanske för det vart lite sent men klockan var typ runt nio då så de känns inte så sent. Troligen är vi väll och fiskar vid fel tidpunkt och ställen. Vi har fiskat nu vid en brygga bredvid piren där gotlandsbåtarna gick in förut i Grankullavik. Fick napp 1 gång men försvann på en gång som jag sa förut.

Har ni något tips på vart det brukar vara bra på norra Öland? Vi är ute efter gädda, abborre och liknande. Jag brukar köra med spinnare och lite vassdrag och skeddrag ibland tror jag det är. Vad rekommenderar ni för drag och vart man ska stå typ i så fall?

Hur är det med fisket i Hornsjön? Är det någon fart där så man kanske skulle hyra en båt då det är lite svårt att stå på kanten där. Om det finns, är det spinnare och sånna drag som är bra till abborre och gädda?

Har ni några tips på andra ställen på norra Öland helst så vore jag tacksam om ni ville tipsa lite. Vi testade en liten stund vid neuptuniåkrarna men dött, säkert fel metoder och sånna saker och så blåste det väldigt mycket där.

Vi är ute på eftermiddag/kväll och fiskar, hört att det ska vara bra

Hoppad ni orkar läsa allt och vill hjälpa så vore vi väldigt glada
    Senast ändrad av henke15; 2015-07-31, 11:24.

Hej Henrik. Jag har varit och fiskat på Norra Öland rätt många gånger. Om ni kan tänka er att hyra båt, varför inte hyra en i Grankullavik? Har du båt där så ska det inte vara så svårt att komma i kontakt med gäddorna. Vobblers, jigg och skeddrag har fungerat fint i Grankullavik. Gult och rött fungerade bra om jag inte missminner mig. Ni kan även testa att åka ut till fyren och kasta inåt i viken, har fått rätt mycket gädda där, även om det inte varit några jättestora. Sedan kan ni ju alltid testa havsöringsfisket nästan var som helst på Öland. Antar att det är tidig morgon och kväll som fungerar bäst för havsöringen nu.

Kommentera

Vi har visst varit i nabbelund och fiskat och inte grankullavik, men vi var i grankullavik igår men dött så återvände till bryggan bredvid piren i nabbelund. Efter en stunds fiskande och fått upp sjögräs efter varje kasst (grunt och mycket sjögräs) och dött så skulle jag precis gå tillbaka och säga att vi skulle testa någon annanstans så plaskar det till och så får han upp en gädda på ca 2kg skulle jag gissa på, ingen stor men ändå kul för det var hans första gädda. Själv fick jag inget förutom mängder med sjögräs. Använde även vassdrag men fastnade lite ändå, vet inte hur petig man ska vara.

Ska nog åka och testa vid fyren som du sa och se vad det bjuder på vad rekommenderar du för drag? Spinnare? Ljusa drag vid solljus typ och mörka när det är lite mörkare (grått eller solen gått ner)? Vet du när och var typ man ska använda gröna, gula, orangea osv drag? Har en spinnare och lite andra drag som har dessa färger och vet inte när det ska användas. Jag använder svarta vid när det inte är sol och lite mörkare och ljusa och blanka vid solljus, har hört att man ska ha så, rätt mig om jag har fel. Är jiggar och wobbler något att använda när man är främst ute efter abborre och gädda? Hört att spinnare är lite allround.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
      6 svar
      2 185 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
      174 svar
      40 177 visningar