Va ute igår 31/7 på väldigt blåsigt Anten och fiskade gädda. De va mitt första pass sen tajtlajns Pikechallange i mitten av maj. Helt ärligt va suget inte enormt och förväntningarna lika med minus 2. Skulle iaf fiska gädda och tänkte försöka ge tid åt grynnor å branter med gummi, som jag kanske gett 5% av all tid jag fiskar gädda, för Jerk tar 95% av tiden. Jag och hunden ger oss ut och jag känner direkt nä fan va de blåser, jag måste testa vassen några kasst iaf innan jag beger mej ut mot grynnorna. Första vassen nada, lika så andra vassen. Tredje vassen andra kasstet. Yes en liten snipa. Jag är nöjd för brukar alltid finnas nån liten snipa i vassen på sommarn man kan lita på. Samtidigt märker jag att elmotorn släppt ankringen och jag driver in mot vassen. Visste att stora batteriet på 115ah hängde på en skör tråd men att de va så här kasst va sorgligt. Jaja nu hade jag bara lilla kvar på 75ah och att stå ute i blåsten skulle göra min fiskedag kortare än planerat. Så jag fick tänka om. Fiska på grynnor där jag aldrig lyckas och batteriet dör mycket fortare, eller fiska i vassen där de är lä och fiska hela planerade tiden, dock 17grader i vattnet och sommar. Hade de vart vår eller höst hade jag nötat vass i vinden och fått åka hem tidigare. Men nu är de ej så utan de är mitt i sommaren och jag har redan fått en snipa och böttre gäddor får jag inte ändå, definitivt inte me gummi. Nä in i lä och jerka va mitt vettigast alternativ trotts årstiden. Väl inne i lä börjar jag kassta mot vassen, 2 meter under båten och jag skrattar åt mej själv. Pang en snipa till, jaha fin bonus fisk tänkte jag och njöt av vindstilla och tysthet. Liten sidförflytting och fan missade en. Nästa kasst en liten följare. 2 kasst senare pang en lite bättre på (jämfört mot dom andra) fan den släppte uppskatta till ca 3kg. Förflytting igen och en liten snipa kan räknas in. Fan 3 godkända gäddor inte illa. Sen dog de ut fullständigt. Åt macka och rådfråga Freja. (Hunden) hur jag skulle göra. Ut och trotts vinden eller nästa lävik. Begav mej ut i vinden testa en närliggande vass och bomma såklart. Nä fan dax för pissepaus för mej och Freja och fundera hur jag skulle göra. Äter macka å freja badar och springer som en galning. Har beslutat mej för att stanna i lä i viken jag pausat i och dessutom har jag aldrig någonsin sett skymten av en gädda här. Inte ens Troligt jag får en snipa nu. 17.5grader vindstilla och metern under båten i en vik jag tror de är större chans att en sjöjungfru dyker upp i. Sagt och gjort jag ankrar me motorn och kasstar och kasstar. Noll första ankringen, noll andra. Nä jag driver sakta som fan istället för och komma bort härifrån. Kasstar rakt in mot vassen och bakom båten x-antal gånger helt stendött sånär på små Abborrar som förföljer en gång. Hm.. kasstar framför båten. 2 knyck med spöt och va i helvete händer ut ur vassen simmar en best i raketfart och hugger i min Buster Jerk. Mothugget sitter perfekt och vevar snabbt in lite lina innan jag fipplar med fjärkontrollen och trycker ankring. Madamen är inte alls nöjd utan tar nån meter lina medans jag funderar hur jag ska göra, håven är ju hemma inte skulle jag ta en stor idag inte. Självklart har jag inga problem att ta gälgrepp, dock när de är så här stora känns de mycke tryggare me håv. Iaf, mobilen åker upp ur fickan medans madamen tar nån meter igen och jag får på kameran filmades mej kommentera allt urlöjligt. Såhär i efterhand inser jag att jag är kokt. Varför riskera gäddan med alla dessa grejer nu jag har ju en stor gädda i andra änden. Gäddan kommer iaf in till båten och jag ser att krokarna sitter inte alls bra. Fan måste lyckas nu och när de väl va dax följde hon me in i båten så lätt. Jag skakar av adrenalin och glädje. Draget får jag ut me fingrarna på 3 sek och vågsäcken åker fram tillsammans med vågen som visar (minus vågsäckens vikt) att hon väger 9,18kg. Mäter henne snabbt och hon stannar på 115cm. Inte min tyngsta gädda men dock min längsta me 3cm. Gäddan simmar tillbaka fortare än jag hinner tänka wow. Sen jublar jag och ser att Freja krupit ihop i fören livrädd. Börjar packa iordning säcken mm när jag ser rätt mycke rom i båten, vilket jag tycker är skit konstigt. Inte lite heller.
Så dagen kan sammanfattas med 5 Gäddor (fick en liten i sista viken för dagen) Varav en va näst tyngsta gäddan någonsin, dock den längsta och att de även är nytt Anten rekord för mej:-)
Kan iaf konstatera att Vindstilla är de bästa jag vet oavsett årstid:-) 10,22an i höstas togs i mälaren en dag då de va bleke och strålande sol och 1,5 meter till botten utanför vass. Denna tog i lä mitt i sommaren på 1 meters djup utanför vass. Båda tog på Buster jerk. Nästa gäddpass har jag lovat mej själv att fiska grynnor bara med gummi, måste våga prova. Jerk grejerna får inte ens följa med.
Hoppas ni orkat läsa och jag reserverar mej för stav och massa grammatik fel:-)
P.s nån som vet varför hon hade rom? Elle iaf nån teori. Hon va ju visserligen slapp underbuken så kanske inte släppt allt? Men varför i så fall?
Så dagen kan sammanfattas med 5 Gäddor (fick en liten i sista viken för dagen) Varav en va näst tyngsta gäddan någonsin, dock den längsta och att de även är nytt Anten rekord för mej:-)
Kan iaf konstatera att Vindstilla är de bästa jag vet oavsett årstid:-) 10,22an i höstas togs i mälaren en dag då de va bleke och strålande sol och 1,5 meter till botten utanför vass. Denna tog i lä mitt i sommaren på 1 meters djup utanför vass. Båda tog på Buster jerk. Nästa gäddpass har jag lovat mej själv att fiska grynnor bara med gummi, måste våga prova. Jerk grejerna får inte ens följa med.
Hoppas ni orkat läsa och jag reserverar mej för stav och massa grammatik fel:-)
P.s nån som vet varför hon hade rom? Elle iaf nån teori. Hon va ju visserligen slapp underbuken så kanske inte släppt allt? Men varför i så fall?