Deja Vu 2.0 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deja Vu 2.0

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Deja Vu 2.0

Ni som läst Gädda, Hund och Svin tidigare kommer inte tro på detta.........

Dags för min andra fisketur till Strängnäs.
    Denna gång åkte jag upp med min Familj, Sambo, Dotter och Freja (hunden) Hade 1 vecka semester i Strängnäs med min familj som dock skulle vara 2 dagar hos mina svärföräldrar, så jag och Freja skulle fiska dessa dagar. Sambo och dotter är lämnade i Uppsala söndag den 25 oktober och jag va på väg till Strängnäs med Freja för att fiska i alla fall 2 timmar innan de blev mörkt. Sagt och gjort 2.5timmar fick jag innan jag fick ge upp och en Gädda inräknad. Dessa timmar va bara bonus då de va dom 2 efterföljande dagarna som va planerade. Inför resan hade jag några små "mål" med mitt fiske. Mål 1: Tar jag bara en gädda ska den vara större än 6840gram som är min 3dje största gädda någonsin. Mål 2: Tar jag lika många som för 1år sen (5st) ska den största i alla fall vara mer än 4.8kg som va mitt tidigare Strängnäsrekord innan förra året. Mål 3: Ta mer gäddor än förra året (5st). Mål 4: Klara åtminstone ett av målen. I mina ögon realistiska mål. Att försöka ha som mål att slå mitt PB 10.22 känns bara att ha för stora förväntningar.

Första dagen ger vi oss ut och de är samma väder som förra året, strålande sol och vindstilla (åhhhhh). Första vassen jag testar är självklart 10kg vassen. Jag upprepa förra årets drift att börja längst bort och kasta mej sakta bort mot slutet där allt hände för 361 dagar sen. Efter några kasst fick jag en liten snipa och humöret steg. Kasst efter kasst närma jag mej platsen och tillslut åkte draget på som tog Tian, eller rättare sagt en likadan Buster jerk i färgen Wille (den andra är pensionerad och inramad). Det är identiskt väder som förra året dock tidigare på dagen och solen har precis börjat komma upp över trädtopparna. Jag kastar in i en liten glugg i vassen och smack en liten skit hugger och gädda 2 för dagen är inräknad. Den stora uteblir tyvärr trots "dåliga" kasst:-) Tiden går och innan jag och Freja åker in på en ö och picknickar så har jag dragit 5 gäddor största kanske 2kg men hallå jag har klarat mål 3 då jag nu har sammanlagt 6 gäddor och jag är riktigt nöjd. De har nu äntligen börjat blåsa lite vilket jag trodde skulle öka aktiviteten hos gäddorna men icke. De blir en liten till innan jag ger mej för mörkret. Så kan sammanfatta dag 1 med 6 gäddor. Alla tagna på olika färger och utom 2 på buster jerk Wille. dessutom alla fångade på olika plaster, fanns ingen som gav mer än en gädda vilket gjorde mej frustrerad. Efter 11 va fisket riktigt uselt inga kontakter eller ens följare till efter 16.00 då jag gav upp och då hade vädret blivit bättre ur en gäddfiskares ögon.

Dag 2, Deja Vu dagen... 362 dagarsen.
    Vädret hade blivit bättre då de va mulnare och blåste bättre, dock hade vinden vänt sen igår men de blåste åtminstone. Jag och Freja åkte till ny vass och pang en liten skit tagen på Wille. Sen gick de nån timme och jag fick en till. De va ännu segare nu än gårdagen trots vädret. Va ska jag göra??? Äh jag tar en McMio red black och provar som jag aldrig gett mer än några kasst i hemmavattnet (Anten) Smack en liten usling på andra kastet. Okey den va långsamt infiskad och hade tail kanske va de det som va melodin för gäddorna men icke timmarna gick och vi tog rast. Dags att åka vidare. Jag och Freja som sitter fram i båten med kort rep fastsatt i sin flytväst och båt på grund av förra årets incident åkte till en helt ny vik en bit bort från rampen. Provar mängder med beten ingen funkar så jag ska förflytta mej. Innan jag ska förflytta mej så tar jag av mitt bete från spöt och lägger de i beteshinken och då hände DET som omöjligt kan hända igen. Freja stoppar ner huvudet i beteshinket och tar upp draget med munnen. Ni kan gissa reaktionen på Freja och mej. En tjutande Freja som frenetiskt skakar huvud och med sina tassar försöker få loss draget har panik i blicken. Jag som numera redan är van vet att det bara är att ta det lugnt och hålla i henne för kung och fosterland. Innan jag hunnit se över hela situationen har hon rätat fjäderingen på Bustern som lossnar men kroken sitter fortfarande kvar i överläppen. Jag får fast henne och hon glappar med munnen men är relativt lugn. Av trekrokarna sitter "bara" en i och den är inte igenom läppen så nu behövs de "opereras". Blodet droppar på mina händer och kläder. Hela hennes mun är täkt med blod och jag måste få ut kroken på nåt vis. Jag håller fast henne med vänster arm och sitter med mina ben över hennes framben så hon inte ska skada sina tassar när hon själv försöker få bort krokarna. Med höger handen sträcker jag mej efter tången och får tag i den. Freja som får se tången blir väldigt orolig och försöker komma loss men kommer ingenstans så hon skakar frenetisk huvudet för hon vet va som kommer hända. Jag tar bort tången så den inte syns och hon blir lugn direkt. Försöker nu ta tången och få tag om kroken så jag kan dra men hon ser den och vill inte vara still. Så med vänster handen tar jag nu försiktig i kroken bara för att visa ingen farligt och hon behåller lugnet. Jag håller i vad som kändes som en evighet i kroken och smyger upp tången med höger handen och sen exploderar jag och får tag i kroken, rycker och får tack ock lov ut skiten. Freja som nu bara sitter apatisk och droppar blod tittar på mej som hon sejer "tack för de husse". Ringer min Sambo och berättar va som hänt och hon blir ju såklart inte glad. Va ska jag göra nu?? Åka veterinären? Hon tyckte jag skulle avvakta, likaså min svärmor som fött upp hundar tyckte jag skulle avvakta, så okey men jag ringer veterinären bara för att rådfråga. Innan jag ringer ger jag Freja en bulle för att se hur hon reagerar. Hon tog bullen som inget har hänt och då kändes de bättre. Veterinären tyckte också att jag skulle avvakta om jag inte såg stora öppna sår vilket jag inte gjort. Så jag slipper åka in så länge hon inte påverkas till de negativa, blir hängig, slö eller väldigt varm. Berätta även att jag ringde samma samtal för ca 1årsen och hon trodde inte de va sant och helt ärligt trodde jag inte heller detta va sant. Åker in till land så hon får röra sej och hon sprang som vanligt runt som en galning, hämtade pinnar, badade ville att jag skulle leka med henne de va ett skönt kvitto. Men då märker jag att nåt saknas i båten "Trumvirvel" Jo mitt nya Yasei Jerkspö med min nya Predator rulle köpt i våras är inte i båten. Samma kombo som blev stulet förra året när Freja fastna i draget och jag fick åka akut till veterinären och lämnade allt i båten. Så jag tappa alltså spöt i vattnet i ren panik när Freja hade bitit "detta händer fan inte" skriker jag innan jag bara skrattar och undrar om jag retat Mälaren med min tillvaro. Jaja får köpa nytt igen till våren och då ska jag sätta en stor röd boj och gps på spöt och rullen:-) Jag beslöt mej för att fiska vidare mina sista timmar trotts allt som hänt. Nu hade jag flyttat beteshinken till mej och Freja hade ännu kortare lina. Hade dessutom tur att hon inte fasta i mer drag då hela hinken va full av hängande drag. Hon kunde likaväl fastnat med hela huvudet, så tur i oturen att hon bara tog det jag slängde i. Jag åker och börjar kasta och Freja står i båten och följer draget slaviskt med sina ögon som om hon glömt va som hänt och vill bita igen. Jag vågar inte kasta ordentligt längre utan kastar backhand nu för att inte hon ska få för sej att hugga mitt i svingen. Timmarna går och jag beslutar mej för att åka till en vass som gett mej en gädda under gårdagen. Sätter på McMio:n och kastar men de händer inget. Jag börjar tappa tron helt. De blåser lite mer men just där jag är, är det lä så nästintill spegelblankt. Jag kommer ner till slutet av vassen och kaster och tar nog max 2 sekunder sen smäller de till i spöt och den här är bättre sejer jag till Freja och ler. Ser direkt att den inte är PB eller ens över 9kg men kan nog va den 3dje största om jag får in den. Efter en rolig kamp ligger en kort men bredryggad dam i min håv och jag jublar. Vågsäcken vägde 640gram och gäddan 8340gram så gäddan slutar på 7.7kg och 100cm och jag kan räkna in min 3dje största gädda:-) Sen fiskade jag lite mer än 1 timme efter men fick inge mer. Dock uppnåddes alla mina mål. 11 Gäddor totalt och största 7.7kg så för mej blev det en lyckad fiskeresa ur fiske synpunkt. Sen när jag kommer till huset och ska låsa kärran och gå in märker jag att jag glömt låset vid rampen. Jaja åker dit imorn och hämtar det är ju kolsvart ute nu så ingen lär ju ta de. Kommer dit dagen efter och låset ligger kvar dock har sprinten som jag låser med försvunnit. Jag lägger alltid sprinten vid veven när jag låst upp, men denna gång kom en trevlig farbror fram och vi prata en hel del och självklart packar jag båten efter de och åker utan att låsa släpet till bilen. Sprinten har ju självklart hoppat ur där den låg medans jag åkte till huset och kan vara va som helst i Strängnäs (nästan i alla fall:-) Så leta i ca 1.5timme utspritt på 2 dagar efter den men hitta den inte. Så istället för att få en veterinärräkning på 1500kr har ju nu tappat mitt lås för 1800kr, Karma eller vad? Nån vill inte att jag tar upp min båt till Strängnäs och fiskar, så får se om jag vågar göra det nästa år:-) Kan i alla fall summera att jag förlorat mer pengamässigt än förra årets tripp.
    Efter förra årets PB tappade jag gnistan för fisket och har bara fiskat 6 gånger i år om man räknar dagar. Så på 9 fiskedagar på 1år (362 dagar) har jag tagit gäddor på 10.22kg, 9.18kr och 7.7kg i den ordningen och alla tagna i vindstilla väder eller lä. För mej fiskar jag bara kunde drömma om att få, hade hoppats att få en av dessa innan jag dör i alla fall. Hoppas nu fiskesuget kommer tillbaka, för helvete va underbart det är att fiska. Gärna på tjock is så jag kan få pimpla abborre.

Hoppas ni orkat läsa allt och som vanligt reserverar jag mej mot massa stav och grammatik fel..

Skit fiske på er alla....

P.S ska köpa munkorg till Freja att ha i båten hädanefter

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
6 svar
2 205 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
174 svar
40 222 visningar