i fredags tog jag och en polare ledigt från respektive jobb för att höra en heldags satsning på gädda i en av stockholms större sjöar. Vi åkte ut i polarns Tehri 310 med vetskap om att det skulle bli blåsigt (ovädret Helga som det nu i efterhand heter). Vi puttrade lungt fram tills vi kom fram till vår förbestämmda plats. vi hängde båda på varsin av våra egna nybakade jiggar och det dröjer inte lång tid innan det klipper på en fin fisk på kompisens spö. fisken mäts till 102 cm. några timmar går och vi lyckas peta upp en på 93 cm. tills dagens andra 100+ kliver på. efter en kort och smidig fight så mäts denna till 101 cm. tjock som en julgris.
efter lunch så börjar det blåsa mycket mer och fiskarna lyser med sin frånvaro. någon stans lyckas kompisen peta upp en snipa som vi snabbt returnerade. när flytoverallerna var helt genomsura och humöret började dala så började tankarna om att åka hem spöka i skallen. men runt kl 2 så är det äntligen min tur att få en fisk av lite bättre kaliber. i gäddan tar min splitternya braxformade jigg som permiärtestas denna tur. Dessa gäddor i den här sjön fightas utöver det vanliga, även de lite mindre exemplaren. Mitt westinspö bestyckat med en shimano calcutta står böjt ner som på en gammal... fisken tar lina gång på gång och gör flera långa rusningar i sidled och under båten. fisken håvas efter en grymt härlig fight och mäts till 104 cm
summa summarum
3st gäddor över 100 cm
1st 93 cm
flera runt 80 cm.
samtliga tagna på egengjutna jiggar.

104 Cm

efter lunch så börjar det blåsa mycket mer och fiskarna lyser med sin frånvaro. någon stans lyckas kompisen peta upp en snipa som vi snabbt returnerade. när flytoverallerna var helt genomsura och humöret började dala så började tankarna om att åka hem spöka i skallen. men runt kl 2 så är det äntligen min tur att få en fisk av lite bättre kaliber. i gäddan tar min splitternya braxformade jigg som permiärtestas denna tur. Dessa gäddor i den här sjön fightas utöver det vanliga, även de lite mindre exemplaren. Mitt westinspö bestyckat med en shimano calcutta står böjt ner som på en gammal... fisken tar lina gång på gång och gör flera långa rusningar i sidled och under båten. fisken håvas efter en grymt härlig fight och mäts till 104 cm
summa summarum
3st gäddor över 100 cm
1st 93 cm
flera runt 80 cm.
samtliga tagna på egengjutna jiggar.
104 Cm
. gäddmönster utan ögon verkade funka denna dag. 
Kommentera