seriöst oseriöst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

seriöst oseriöst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • seriöst oseriöst

    Hej! Nu är det länge sedan jag har skrivit någonting, men nu har jag någonting jag faktist vill dela med mig av.

    Det hela startade tidigare i vinter då Björn "Mr14+" Snellman lyckades överlista, just det, 14+ gäddan som han skriver om i det tidigare inlägget.

    Då det hände, lade jag om hela min strategi då det kommer till gäddfiske. Jag planerade och funderade och konstaterade att jag kommer fiska endast ett vatten. Hela året, olika metoder, konstant, seriöst och ihärdigt, tills 12+ gäddan skulle vara fångad. Planen var solklar.


    12+


    På Fredag hade jag ledigt från jobbet. Då var det ismete som gällde i sjön som jag valt att satsa på. Efter 8timmars fiske hade endast en liten stackare kommit upp. Lite småsurt, men det gjorde inte så mycket, jag har ju ställt in mig på att 12+ projektet kommer ta många långa och "seriösa" fiskepass, så ingen fara.

    oväntat

    Idag, Söndag så fick jag med mig hela familjen ut på isen. Det är alltid skönt att åka ut på ett "oseriöst" pass med familjen ibland. Vi kom oss iväg vid 09:15 tiden och kl: 10.00 hade jag riggat alla mina 6 spön.

    Efter en timmes fiske ser jag då ena vippan utlöser sig. Hela familjen förflyttar sig så snabbt vi kan dit.

    Linan löper ut stabilt. Jag gör ett mothugg och börjar veva in henne.

    Gäddan känns inte så stor, den simmar säkert mot hålet. Då jag sen börjar lyfta den mot hålet så rusar den ett par gånger. Varje gång jag skall styra upp huvudet i hålet så fastnar den. Jag böjer mig ner för att se hur hon sitter. "SHIIIT!!! Den e stor! Huvudet ser stort ut !!"

    Efter en stunds lirkande lyckas jag få upp huvudet och lyfter upp gäddan.

    Allt känns overkligt, gäddan är stor, men hur stor.

    Efter vägning och mätning kan jag konstatera att detta är mitt nya personbästa.

    56/117 cm, 12,170 kg







    Gäddfiske i ett nötskal. Detta har man strävat efter i många år, med många långa fiskepass.
    Så händer det plötsligt. Helt oväntat. Helt otippat, känns nästan för lätt och "oseriöst"...
    Men då får man minnas de 8 åren som man inte lyckats komma över 11kg....




    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
171 svar
39 477 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Hepper2
av Hepper2
 
Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
7 svar
970 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
48 svar
3 310 visningar
2 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
1 svar
328 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
15 svar
1 354 visningar
2 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Arbetar...
X