Karpen uteblev igår! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpen uteblev igår!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Karpen uteblev igår!

    Jag hade stämt möte med ett par karpar igår, åtminstone i mina tankar, men de uteblev tyvärr. Jag tog mig till Rismåla i det fina vädret och gick en runda runt gölen, det var ganska dött och ända vårtecknet jag fanns, var solens tappra försök att värma oss upp till 12 grader och jo ock så ett par grodor som höll på i vattenkanten... ja ni vet säkert vad dem gjorde... och så mitt på ljusa dagen....

    Jag hamnade i Bloms underbara vik, var det var vindstilla och solen gassade på hela vikens vänstra sida och här finns alltid karp, här skulle det upp en karp eller två! Skönt att vara tillbaka igen och jag började lägga ut floaters lite här och där i buskarna och satte mig och väntade.
    Bloms vik, Rismåla göl.
    Det hände inget och jag smög runt med floaters igen och såg en karp under ett buskage och trodde att nu, men det är stor skillnad på karp i mars och karp i maj, de är inte riktigt med på mina noter än, men det kommer med värmen och aktiviteten ökar markant.

    Karpen ville inte leka och tog bara ett par smakprov och jag lämnade den i frid och satte mig för att njuta av det fina vädret och tog lite bilder för dagens inlägg, för eller senare skulle den kanske kommer igång och jag få min chans?
    Bolt Machine vs Bubble Float.
    Det mesta av eftermiddagen gick med bilder och test av olika grejer och ett test var och se vilket som är bäst för långdistansfiske och den kampen stod mellan dem avbildade kastvikter.

    Bolt Machinen till vänster i bild, kastar längst, utan tvekan och det rör sig om avstånd, var jag inte kan se den utan min kikare. Bubblan till höger kastar inte riktigt så långt, men den krokar fisken bättre, det visade sig senare på eftermiddagen, var en fisk triskades med mig på ca 85 meters håll, men den fick se mig till slut.
    Dessa bugs var fisken intresserad av.
    Jag fick upp en karp mitt ute i viken och den tog en mumsbit här och där och det var svårt att läsa fiskens rörelsesmönster, dock var den uppe på dessa två bugs av egen tillverkning, resten jag provade hade den inget intresse av tyvärr.
    Blandade floaters och dofter.
    Blandade floater med olika storlekar och former är det bästa du kan ha, karpen tar alla och den får lite svårt att urskilja just ditt krokbete, om du t ex fiskar med en liten korkbit som bete. Har du något som sticker ut från mängden t ex en fakebait som typ en bit färgat foam, så är det antingen eller om fisken ska ta ditt bete.
    Diverse fakefloaters.
    Jag har alltid en liten ask med olika fakebaits som reserv och oftast hittar man något som duger och generellt är det något som sticker ut eller något som är så likt som möjligt som ger fisk, det viktigaste är alltid presentationen av betet och att fisken inte har märkt din närvaro.
    Hur har dina krokar det?
    En bra fråga eller hur? Dagen krokar är dyra och du bör se efter dessa, kroken är det viktigaste i din fiskeutrustning och vi slarvar rejält med våra krok. Skaffa dig en bra ask var du kan sätta dina krokar, spå spetsen är skyddad.

    Gå genom dina krokar när du köper dem, släng de som är dåliga och slipa dem som är slöa och kan slipas, kolla att öglorna är stängda och förvara dem på bästa sätt och det är inte i paketet, var de skarvar mot varann! Var noga och du landar flera fiskar
    Skyddade och vassa.
    Genomgångna och super vassa och så håller de sig i en bra ask för flugor eller liknande, en bra ask kostar runt 100-lappen eller som 2 krokpaket och det lönar sig verkligen och du kommer att märka skillnad mellan vårdade krokar och krokar som bara får ligga och blir ovassa.
    Här fans en karp.
    Här fanns karpen under buskaget och den jävlades rejält med mig och till slut gav jag upp, man ska inte bränna allt krut i början av säsongen, det går flera tåg och säsongen är lång.

    Jag lade ut mera floaters en bit ut i hopp om att fisken skulle följa dem och ge mig en chans med min Bolt Machine och det skulle kanske gå vägen?
    Tre karpar var allt jag såg.
    Jag såg tre karpar under tiden jag var där och på denna sträcka, men tyvärr fick jag inte fart på någon av dessa fiskar. Skillnaden kan var olika från dag till dag, igår ville dem inte och idag när jag skriver dessa rader, så kanske de söker föda, det gäller att vara där när de vill äta.
    Fiska där solen ligger på.
    Under våren ska du fiska där solen ligger på, karpen är en värmeälskande fisk och de går gärna in och värmer upp sig i det grunda vattnet som är lite varmare än djupet. Så fiska grunt dagtid och djupare om du fiskar under natten vid denna tid, vi är bara i mars och frostnätter driver ut fisken på djupare vatten.

    Fiskar du med boilies så kan du med stor fördel ha en mäskat plats på grunt vatten och en på djupare vatten, fiska grunt på dagen och på djupare vatten under natten och ha ett spö på varje mäskplats hela tiden.... just in case...
    Bara att prova sig fram.
    Jag lyckades att få ut karpen från sitt buskage och ut på öppet vatten mitt i viken, men det var svårt, då den for runt lite överallt och jag provade de flesta riggar jag hade med mig och olika längder på riggarna, men det hjälpte inte.

    Ett säkert napp från karpen hade jag och den krokade sig inte mot Bolt Machinen och den skrämdes iväg för gott och jag malde på med nya floaters via Spomben och snart hade jag något upp som tog för sig väldigt försiktigt.
    En svart zig bug blev för mycket.
    Avståndet till fisken blev större och större i all takt med att mina floaters drev ut och avståndet var på gränsen för att nå fisken. Staffan Berg som kom ner var övertygad om att det var en karp och vi pratade en stund, hade inte sett honom på länge och det var trevligt.

    Staffan åkte och jag satt kvar med försiktiga firren som nu var ute på ett avstånd var jag fick ta i för att nå ut och det lyckades mig ett par gånger att landa rätt och jag fick nappet och besvikelsen serverad samtidigt, det var ingen karp!
    Nailed!
    Nope! Det var en liten mager öring som fattade tycke för min lilla svarta Zig bug och det var väl roligt i och för sig, men det var karp jag ville ha. Den fick sin frihet direkt efter bilden och jag fiskade en stund till utan att se något och sedan var det dags att dra sig hemåt.

    Zappar du över till gäddbloggen, så kommer det en recension på en väldig fin rulle till ett väldigt billigt pris under dagen. Jag blev förvånad över kvaliteten och mycket annat och den är faktisk så pass bra att jag har 4 stycken i mina ägor. Titta får du se!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
171 svar
39 477 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Hepper2
av Hepper2
 
Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
7 svar
970 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
48 svar
3 310 visningar
2 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
1 svar
328 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
15 svar
1 354 visningar
2 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Arbetar...
X